Pienoismalleja Näsijärven höyrylaivoja on yllättäen kaupan – Tamperelainen laivanvarustaja toivoo niitä ihmisten nähtäville

Laivat rakentanut Jussi Komokallio käytti tuhansia tunteja kulttuurityöhön.

Markku Järvinen nosti pienoismallit kuvaamista varten pois vitriineistään. Vasemmalta Intti, Kuru ennen korottamista, Tervalahti, Pohjola, Kuru korotettuna ja Tarjanne.

27.10. 8:00 | Päivitetty 27.10. 8:17

Moro, Pirkankatu

Yksityiskohtien määrä ja laatu on häkellyttävää ja paljastuu yhä häkellyttävämmäksi, kun erikois­hammas­teknikko Markku Järvinen nostelee yksi kerrallaan pienoismallit vitriineistään työtilansa pöydille.

Pöydille saapuvat ensin kaksi eri vuosimallia traagisen kohtalon kokeneesta Kuru-laivasta. Se alkuperäinen yksikerroksinen versio ja turmaan johtanut korotettu umpikaiteineen.

Höyrylaiva Kurun uppoaminen Siilinkarin lähellä syysmyrskyssä 7. syyskuuta 1929 on Suomen sisävesien pahin vesiliikenneonnettomuus. Yksi uppoamisen syy oli laivan korotus ja keulan umpinainen kansirakenne.

Kuru upposi traagisesti vuonna 1929. Onnettomuudessa hukkui 138 ihmistä.

Sitten tulevat vuorollaan Tarjanne, Pohjola, Tervalahti ja viimeisenä suurin, Intti. Kokonainen laivasto.

Pohjolasta on enää jäljellä höyrykone vitriinissä Mustassalahdessa. Pitkään laiva aiottiin kunnostaa, mutta pahoin ruostunut hylky myytiin romumetalliksi vuonna 2017. Laiva oli viime vuotensa kuivalla maalla Jäminkipohjan telakalla.

Tarjanne on edelleen Näsijärven helmi ja liikennöi reittiliikennettä alkuperäisellä reitillään Tampreen ja Virtojen välillä.

Yksityiskohtien toteutus on ensiluokkaista ja tarkkaa.

Tervalahti vietiin vuonna 1963 Nalkalan torille lasten leikkipaikalle, myöhemmin laiva romutettiin.

”Inttihän on oikeasti näistä pienin, mutta pienoismalleista suurin”, sanoo Järvinen.

Nyt pöydällä on kuusi historiallista pienoismallia Näsijärven vanhoista höyrylaivoista. Ne ovat niin hienoja, että Kurun ja Tarjanteen mallit olivat kerran lainassa Vapriikin näyttelyssä.

Edessä kaksi versiota Kuru-laivasta. Taustalla vasemmalta Intti, Tervalahti, Pohjola ja Tarjanne. Muut paitsi Intti ovat samassa mittakaavassa.

Koko laivasto kerralla

Pienoismallit on Inttiä lukuun ottamatta rakentanut Korkinmäessä asuva Jussi Komokallio, 86. Hänen vaimonsa Maija Komokallio kertoo, että malliharrastus on sukuperintöä.

”Jo Jussin isä rakensi laivan pienoismallin, joka sai palkinnon Yhdysvalloista. Hän oli ylikonemestari laivoilla, Jussi teki uransa Vehossa asentajana.”

Iltaisin ja viikonloppuisin syntyi yli 50 vuoden ajan kymmeniä tarkkoja pienoismalleja.

”Minä ompelin niihin purjeet ja värjäsin kankaita. Yhden Näsijärven höyrylaivan pienoismallin tekemiseen meni vajaa vuosi.”

Pienoismallinsa Komokallio teki piirustuksista alkaen kokonaan itse joitakin harvoja poikkeuksia lukuun ottamatta.

Mutta miten erikoishammasteknikko Järvisellä nyt on kuusi upeaa Komokallion tekemää pienoismallia näytteillä toimitilansa näyteikkunalla Pyynikintorin vieressä Pirkankatu 3:ssa? Pienoismallit voi nähdä ratikan ikkunasta päätepysäkin läheisyydessä.

Markku Järvisen kokoelma on näyteikkunalla Pirkankadulla ja sen voi Pyynikintorin lähellä nähdä myös ratikan ikkunasta.

”Neuvoin Jussia ikkunanpokien valmistuksessa muovimassasta ja muotin avulla. Silloin jokaista ei enää tarvitse tehdä yksitellen.”

Ystävyys johti lopulta siihen, että Järvinen osti Näsijärven laivojen pienoismallit kerralla itselleen ihan ”sopivaan hintaan”.

Yksityikohtien määrä on hämmästyttävä. Näiden ikkunanpokien sarjavalmistusta Markku Järvinen neuvoi Jussi Komokalliolle.

Tervalahti, Pohjola ja Tarjanne. Valitettavasti nykypäiviin on säilynyt näistä vain Tarjanne, joka kesäisin risteilee Tampereen ja Virtojen välillä.

Intti tärkein

Järvinen sanoo olevansa veneilijä ja purjehtijaporukkaa. Hän on myös avomerikilpapurjehtija. Ja oikeasti laivanvarustaja.

Merkkinä Näsijärven höyryjen arvostuksesta liikkeen seinillä on Eppu Ruorasen piirtämät taulut kaikista Näsijärvellä aikoinaan purjehtineista 13 höyrylaivasta.

Eikä tässä vielä kaikki.

”Oltiin Lapissa hiihtoreissulla tutulla porukalla ja lehdestä luimme, että Intti on myytävänä. Saimme idean ostaa Intti, ja nyt olen ollut yksi viidestä omistajasta vuodesta 1995 lähtien.”

Markku Järvinen toteaa, että Intin pienoismalli on kaikkein suurin, vaikka esikuvansa on Järvisen pieoismallilaivaston pienin alus. Mustassalahdessa Järivsellä on viideosan omistus oikeasta Intistä.

Intti oli ostohetkellä Pyhäjärvellä. Suuren mediajulkisuuden seuratessa laiva kuljetettiin lavetilla Tampereen kaupungin läpi takaisin Näsijärvelle, missä laiva oli alunperin liikkunut samannimisen teiskolaistilan aluksena.

”Kuljetus onnistui kokonaisena, vain valomastot piti kaataa.”

Järvinen nauraa, että seurasi matkaa polkupyörällä ja meni etukäteen Pikilinna-pubin terassille.

”Kysyin tutuilta lyödäänkö vetoa, että kohta tuosta Tammelan puistokatua pitkin menee iso laiva.”

Vetoja ei tullut, mutta Intti lipui hetken päästä ohi.

”Nyt laiva on jo pitkään ollut tilauskäytössä.”

Tästä syystä pienoismalleista Intti on tärkein. Samanlaisia pienoismalleja tehtiin viisi kappaletta. Yksi jokaiselle nykyiselle omistajalle.

”Intin pienoismallit teki Tampereen mallipaja.”

Järvinen ajattelee nyt myyvänsä laivastonsa eli historialliset pienoismallit ovat kaupan.

”Haluaisin ne paikkoihin, joissa ihmiset pääsevät niitä kunnolla näkemään.”

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut