Kaikille kulkijoille on epäselvää, miten Tampereen Hämeenkadulla pitäisi käyttäytyä – Tässä ovat nyt rautalankaohjeet

Kaupunki neuvoi etsimään matalia ja viistoja katukiveä, ja tämä ohje herätti suuttumusta.

Vuonna 2008 Hämeenkadulle maalattiin pyöräkaistat ja ajosuuntaa osoittavat nuolet. Vaikka ne erottuivat kadusta paljon nykyisiä pyöräkaistoja paremmin, jalankulkijat eivät aina osanneet pysyä omalla alueellaan.

26.10. 17:00

Moro, Hämppi

Kulkeminen Hämeenkadulla alkaa sujua hieman paremmin kuin uudistuksen valmistuttua, mutta paljon on vielä epäselviä tilanteita.

Moro kysyi Tampereen liikennesuunnittelusta liikenneinsinööri Heljä Aarnikolta ohjeet erilaisiin kohtaamisiin Hämeenkadun jalkakäytävillä, pyöräkaistoilla, ylityspaikoilla ja suojateillä.

Remontin myötä Hämeenkadulle tuli kahdeksan ylityspaikkaa. Kaupunki kysyi niistä mielipiteitä toukokuussa.

Kyselyssä kaksi kolmasosaa tiesi suojatien ja ylityspaikan eron. Kokemukset ylityspaikan toimivuudesta jakautuivat voimakkaasti kahtia. Toisten mielestä ne toimivat, toisten mielestä eivät.

Monien mielestä ylityspaikkojen erottuvuutta pitäisi parantaa.

Hämeenkadulla on suojateitä ja ylityspaikkoja. Kaupunki neuvoo, että ylityspaikan tunnistaa viistotusta rotvallista. Ylityspaikalla katua ylittävän on väistettävä Hämeenkadun liikennettä.

Ylityspaikan ja suojatien merkittävin ero on siinä, että suojatiellä kaikki liikenne väistää jalankulkijaa. Ylityspaikalla jalankulkija väistää muuta liikennettä.

1. Tunnista rotvalli

Ylityspaikalla on luiskattu reunakivi, varoittava laatta reunakivien takana ja kadun nupukiveys asennettu vastoin kävelysuuntaa eli pitkä sivu reunakiven suuntaisesti. Lisäksi on pyöräkaistoilla risteävästä jalankulusta varoittava merkki.

Kahtena kesänä on lisäksi liimattu vaaleanpunaisia pyöreitä tarroja jalkakäytävään ylityspaikkojen kohdalle.

Lue lisää: Tampereen Hämeenkadulle rakennettiin uudenlaisia paikkoja ylittää katu, mutta kukaan ei osaa käyttää niitä – Tästä pienestä yksityiskohdasta sinun pitäisi tajuta, mistä kulkea

Sokoksen edustalla on yksi Hämeenkadun ylityspaikoista. Se on tutulla paikalla, jossa oli ennen suojatie ja liikennevalot. Nyt erona on se, että kadun ylittäjät ovat väistämisvelvollisia.

2. Jalankulkija, väistä

Ylityspaikalla jalankulkija väistää ajoradalla kulkevaa ajoneuvoa ja myös pyöräkaistalla liikkuvaa pyöräilijää tai pyöräkaistalla potkulaudalla liikkuvaa.

Aarnikko muistuttaa, että tieliikennelaissa on tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus:

”Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi.”

Niinpä pyöräkaistalla ajavan pitää varoa jalankulkijoita. Ole tarkkana myös pysäkkien kohdalla.

Kun odotat Hämeenkadun ylitystä suojatien tai ylityspaikan kohdalla, älä seiso pyöräkaistalla sen tukkien.

Etsi kuvasta pyöräkaista. Hämeenkadun kiveyksen sävyerot ovat niin huomaamattomia, että koko pyöräkaista ja sen ajosuuntia osoittavat merkinnät jäävät useimmilta kulkijoilta huomaamatta.

3. Väistä jalankulkijaa

Hämeenkadulla on kuusi valo-ohjattua suojatietä. Ne tunnistaa myös suojatien liikennemerkistä.

Kuljettaja, anna tietä jalankulkijalle, sääntö koskee kadulla sekä pyöräkaistoilla ajavia. Jalankulkija, varo liikennettä.

4. Noudata valoja

Hämeenkadun katuosuudella ajoneuvoliikenteen on annettava tietä jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille.

Kaupungin seurannassa on havaittu, että monet jalankulkijat eivät noudata liikennevaloja.

5. Pyöräilijä, väistä

Pyöräkaistalla liikkuvan on annettava tietä jalankulkijoille suojateiden kohdalla.

”Tästä muistuttamaan on laitettu suojateiden kohdalle jalankulkijoista varoittava merkki, varustettuna lisäkilvellä Varo risteävää jalankulkuliikennettä.”

Hyvällä kelillä voi erottaa pienen sävyeron Hämpin pyöräkaistojen ja jalkakäytävän välillä. Sokoksen edustan ylityspaikalla on myös varoitusmerkkejä jalankulkijoista.

Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden yhteispeliä yritettiin parantaa lisäämällä Hämeenkadun pyöräkaistoille jalankulkijoista varoittavia liikennemerkkejä.

6. Muista ajosuunta

Hämeenkadun pyöräkaistat ovat yksisuuntaisia. Eteläpuolella ajetaan itään eli Hämeenpuistosta Rautatieasemalle ja pohjoispuolella länteen eli Rautatieasemalta Hämeenpuistoon.

Kaistojen kiveyksessä on pieniä nuolia osoittamaan oikeaan suuntaan.

Myös pyöräkaistan liikennemerkeistä tajuaa suunnan. Jos niiden takapuoli on sinun suuntaasi, ajat väärään suuntaan.

”Pyöräkaistoilla oli ensin alkuun paljonkin väärään suuntaan pyöräileviä, mutta nykyisin tilanne on parantunut. Myös skuuttaajat ovat hieman paremmin löytäneet pyöräkaistalle, kun aiemmin pujottelivat.”

Vuonna 2008 otetussa kuvassa näkyy, miten pieni oli jalankulkijoiden alue Hämeenkadulla ennen täysremonttia. Pyöräkaistat oli juuri otettu kokeiluun ja ne erottuivat paljon nykyisiä paremmin.

Mitä avuksi 1

Tamperelaisille tehdyn kyselyn perustella kaupunki harkitsee parannuksia Hämeenkadulle.

Aarnikko kertoo, että talven aikana tarkastellaan suojateiden lukumäärää.

”Lisäksi talven aikana selvitetään, miten pyöräkaistan yli voidaan toteuttaa suojatiemaalaukset suojateiden kohdalla. Pyöräkaista on toteutettu laatoituksella, joten suojatiemaalausten toteuttamistapaa selvitellään.”

Mikä avuksi 2

Oulussa on jo pari vuotta sitten otettu käyttöön led-valonheittimillä maahan heijastettavat liikennemerkit. Onko sellaisia harkittu Hämeenkadulle?

”Heijastettavia merkintöjä on pohdittu, ja niitä selvitellään. Hämeenkadulla on paljon valoa, joten heijastettavien merkintöjen erottuminen askarruttaa. Pyöräkaistoille yksisuuntaisuuden opasteiden toteuttamista voidaan harkita.”

Oulusta liikenneinsinööri Harri Vaarala kertoo, että katuun heijastettavista liikennemerkeistä on hyvät kokemukset.

”Nykyään jokaisen korkeatasoisen pyörätien valaistukseen tulee kilometrin välein maahan heijastettavat liikennemerkit valaisinpylvääseen. Merkeillä ohjataan kulkijoita omille puolilleen.”

Oulussa on saatu hyviä kokemuksia pimeään vuodenaikaan jalankulku- ja pyöräteille heijastetuista liikennemerkeistä. Niitä asennetaan nyt joka kerta, kun tehdään uutta väylää.

Kustannus on noin 2 000 euroa per pylväs. Katuvalaistuksen rakentaminen maksaa noin 50 000 euroa kilometriltä, joten lisäys on Vaaralan mukaan pieni.

Vaarala kertoo, että merkit huomataan hyvin. Niitä käytetään hämärään ja pimeään vuodenaikaan.

”Valoisalla ajalla niistä ei ole apua.”

Kyse on Vaaralan mukaan oululaisesta keksinnöstä, joka perustuu projisointivalaisimeen eikä sellaisia tiettävästi vielä ole muualla käytössä.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut