Saako linja-autojen ajonopeuksia seurata nettipalvelussa Tampereella? – Sitä pidetään jopa kyttäämisenä

Palvelusta ei tunnista yksittäistä kuljettajaa, mutta auton rekisteritunnus näkyy kyllä.

Tampereen kaupunkiliikenteen pääluottamushenkilö ja linja-autonkuljettaja Sonja Järvenpää ei kiitä uusia nopeusvalvontasovelluksia.

22.9. 12:00

Moro, Hämeenkatu

Pääkaupunkiseudulla on jo useita avoimeen dataa perustuvia nettipalveluita, joissa keskitytään linja-autojen ajonopeuksien tarkkailuun.

Nyssen busseja voi seurata sivulla nopeus.mittari.net.

Kysyimme joukkoliikennejohtaja Mika Periviidalta ja Tampereen kaupunkiliikenteen kuljettajien pääluottamushenkilöltä Sonja Järvenpäältä, mitä he palvelusta ja nopeuksista ajattelevat.

Kaupunkilaisilta tulee aika paljon valituksia bussien ylinopeuksista. Ajavatko bussinkuljettajat liian lujaa, joukkoliikennejohtaja Mika Periviita?

”Pääsääntöisesti kuljettajat ajavat nopeusrajoitusten mukaan, mutta palautteiden perusteella ja dataa tarkastellessa löytyy myös havaintoja ylinopeuksista.”

Kaupunkilaiset arvelevat, että aikataulut ovat liian tiukkoja ja ne pakottavat ylinopeuteen. Onko tässä perää?

”Aikataulut on suunniteltu liikenneolosuhteet ja nopeusrajoitukset huomioon ottaen.”

Miten kuljettajia ohjeistetaan suhtautumaan nopeusrajoituksiin?

”Nopeusrajoituksia tulee noudattaa.”

Miltä tuntuu nettipalvelu, jossa yksittäisen bussilinjan ja vuoron nopeutta voi kuka tahansa seurata?

”Tietojen oikeellisuuteen kannattaa suhtautua varauksellisesti. On vähän epäreilua, että esillä vain yksi käyttäjäryhmä.”

Onko tämä kuljettajien vakoilua?

”Kyseessä on avoimeen dataan perustuva nopeusseuranta. Palvelusta ei tunnista yksittäistä kuljettajaa.”

Palvelu näyttää tietyn bussin korkeimman ajonopeuden, mutta palvelun tekijäkin muistuttaa mahdollisesta epäluotettavuudesta.

Tampereen kaupunkiliikenteen kuljettajien pääluottamushenkilö Sonja Järvenpää, onko tämä kuljettajien kyttäämistä?

”Kyllähän se siltä tuntuu. Bussinkuljettajia on tietysti moneen junaan, mutta kyllä me näemme kaduilla myös aika paljon muiden autoilijoiden tekemiä muun muassa törkeitä ohituksia.”

Miten kuljettajat ovat reagoineet seurantaan?

”Tästä on kyllä keskusteltu kuljettajien kesken.”

”Tuntuu siltä, että joukkoliikenteen kuljettajat ovat usein kaupunkilaisten silmätikkuina, eikä jonkin yksittäisen tapauksen perusteella pitäisi kaikkia leimata. Kuljettajat ovat kuitenkin alan ammattilaisia.”

Kuka maksaa sakot?

”Kuljettaja ottaa riskin jos hän ajaa ylinopeutta ja hän maksaa itse mahdolliset sakot.”

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut