Asvaltti suli kupruille Nokia-areenan edustalla – liikennepollarit aiheuttaneet taas ikävän yllätyksen

Kovan onnen italialaisia liikenne-esteitä on jouduttu korjaamaan jo monta kertaa.

Kalevantien työmaalla näytti tällaiselta perjantaina. Lämmityskaapelien korjaus on edennyt ja asvaltin muhkurat poistettu. Paikalla valmistaudutaan nyt asvaltointiin.

22.9. 8:00

Moro, areenan edusta

Kumpuileva asvaltti Kalevantiellä herätti kesällä hämmennystä liikkujissa. Pahimmissa kohdissa katu oli kuin asvalttimättäillä pilkutettu.

Isoja muhkuja oli Kalevantien ja Kanslerinrinteen liikennevalo-ohjatussa risteyksessä.

Kuplimisen syyksi paljastuivat Nokia-areenan ympäristön liikenneohjausjärjestelmän kovaonniset pollarit.

Pollareita on vuoden aikana korjattu useaan kertaan. Tällä kertaa ongelmana olivat pollareiden lämmityskaapelit.

”Ne olivat menneet poikki ja päällä koko ajan. Kun oli vielä tosi kuumaa kesällä, asvaltti alkoi kupruilla”, kertoo katuinsinööri Marko Korpela.

Moro kävi paikalla katsomassa perjantaina.

Koko risteysalueen vanha asvaltti on kuorittu pois. Pollaririvistö erottuu kuvassa kahden keskimmäisen varoituskartion välistä.

Lokakuussa kuntoon

Korjaustyöt ovat alkaneet syksyllä ja valmista on määrä tulla lokakuun loppuun mennessä.

”Muutoin pollarit ovat aiempien korjausten jälkeen toimineet suht koht hyvin. Ovat nousseet ja laskeneet”, Korpela sanoo.

Areenan ympäristön pollarit ovat italialaisvalmisteisia.

Yksi ongelma Tampereella on ollut sää. Loskaa ja hiekkaa ja kiviä pääsi pollarien mekanismeihin, kunnes niille tehtiin perusteellinen korjaus viime toukokuussa ennen jääkiekon MM-kisoja.

”Tämä on Suomessa ihan ainoalaatuinen paikka tällaiselle liikenteenohjausjärjestelmälle näin vilkkailla kaduilla. Tällaista ei ole ennen tehty”, sanoi silloin Morolle tekninen johtaja Iiro Vanninen Elpac oy:stä.

Yhtiö on järjestelmän toimittaja. Remontissa pollareiden kannet uudistettiin niin, ettei likaa pääse rakenteisiin.

Suorakaiteen muotoiset metallilevyt asennettiin keväällä suojaamaan kadusta nousevia pollareita ja niiden mekanismia kuralta ja kiviltä.

Ikäviä yllätyksiä

Pollarit ovat aiheuttaneet Tampereella monia pettymyksen huokauksia areenan liikennejärjestelyistä ja kaduista vastaaville.

”Kyllähän tässä on ihan tarpeeksi vaikeuksia ollut”, hymähtää Korpelakin.

Toukokuisen korjaamisen jälkeenkin oli paljon säätämistä kauko-ohjauksen ja lähiohjauksen yhteensovittamisessa.

Pollarit pettivät ensimmäisen kerran, kun areenassa juhlittiin avajaisia joulukuussa viime vuonna.

Koska ne eivät toimineet, yleisömassan liikkumista turvattiin sulkemalla kadut ajoneuvoilla.

Tiatoo

Nokia-areenan liikenteen ohjaus

Tapahtumissa areenan ympäristön liikennettä voidaan rajoittaa osin tai kokonaan.

Kevyessä vaihtoehdossa liikennevalojen ohjelma muuttuu.

Raskaammassa vaihtoehdossa Kalevantie suljetaan kokonaan ajoneuvoilta areenan edustalla.

Apuna ovat kadusta nousevat liikenne-esteet, pollarit.

Lue lisää: Tampereen hienoille liikennepollareille kävi kuin surullisen­kuuluisille Pendolinoille: talvi kohteli kaltoin italialaisia

Lue lisää: Liikenne-esteet jumittuivat Nokia-areenan lähistöllä perjantaina illalla – pollarien korjaus yhä kesken

Lue lisää: Kaksi pollaria jumitti Nokia-areenan avajaisten aikana – Se ei kuitenkaan ollut syy siihen, miksi Vuolteen­kadulla tarvittiin yhä sulkuaitaa: Näin liikenne­järjestelmän tulikaste sujui

Lue lisää: Nokia-areenan lähikatujen pollarit pian käytössä ensimmäistä kertaa – Katso kuvat ja video viime hetken testauksesta: ”Vähän meitä kaikkia jännittää”

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut