Pyhäjärvelle aukeaa aivan uudenlainen palvelu: ”Varattiin jo ennen kuin sain edes palvelun auki” – näin toimii yhden miehen ”venetaksi”

Vanhaa nostalgiaa henkivä Mariza alkaa seilata heti juhannuksen jälkeen.

Joni Lehtinen osti veneen vaikkei pitänyt. Onneksi kaunotar tuli Tampereelle ja Pyhäjärvelle. Nyt sen kyytiin pääsee vaikka Härmälästä Laukontorille ja mukaan mahtuu jopa 7 matkustajaa. Veneen runko rakennettu Kuggomin veneveistämön kaarikuvien perusteella.

22.6. 11:00

Moro, Ratinanranta

Uskomattoman kaunis ja vauhdikkaan nostalginen moottoripuuvene nimeltään Mariza kelluu Tampereen Ratinanrannan laiturissa ja kippari Joni Lehtinen kehottaa nousemaan veneeseen.

Juhannuksen jälkeen hän aloittaa tilausvenetoiminnan Pyhäjärvellä. Vesille pääsee ennakkovarauksella, mutta myös hetken mielijohteesta.

Uutta näet on, että säännöllisen epäsäännöllisellä reitillä Laukontorilta Pyynikille ja Härmälään ja Rantaperkiöön ja Laukontorille ajetaan noin tunnin lenkkiä läpi kesän ja mukaan pääsee myös suoraan reitin varrelta laiturilta – jos tilaa on.

”Kaksi ensimmäistä hääkuljetusta varattiin jo ennen kuin sain edes palvelun auki”, Lehtinen hymyilee.

Hääkuljetuksia on jo varattu ja Joni Lehtinen uskoo laiturista laituriin -kuljetuksille olevan Pyhäjärvellä kysyntää esimerkiksi Härmälästä Laukontorille.

Kun matkustetaan, matkustetaan tyylikkäästi perälippu liehuen. Laiturista laituriin pääsee halvimmillaan 10 eurolla.

Käsintehty puuvene uhkuu nostalgiaa ja vanhaa tyyliä ja on täynnä upeita yksityiskohtia.

Laiturista laituriin

Tampereen järville on vuosia kaivattu Lehtisen kaltaista ”taksiveneen” palvelua. ”Muistan kun asuin Härmälässä ja katselin keskustaan, jonne ei kuitenkaan päässyt järveä pitkin ilman omaa venettä. Ajattelin, että tällaiselle palvelulle voisi olla kysyntää.”

Hän ei kuitenkaan nimittäisi toimintaansa taksiveneilyksi. ”Tulee mielikuva, että veneen saa milloin vaan ja helposti, mutta se ei onnistu yhdellä veneellä. Teen lyhyitä ja pitempiäkin tilausmatkoja ja laiturista laituriin -kuljetuksia.”

Perusreitin lähtösatama on noutolaituri Laukonsillan vieressä Alarannassa.

”Netissä ilmoitan sääennusteeseen pohjautuen etukäteen päivät ja avoimia aikoja, milloin ajan reitillä. Lähdöt ovat tasalta Laukontorilla ja noin puolelta ollaan matkan varren laitureilla.”

Halvimmillaan matka laiturista laituriin maksaa vain 10 euroa matkustajalta. ”Toisilleen vieraita matkustajia mahtuu mukavasti neljä, toisilleen tuttuja kuusi.”

Lehtisellä 35 vuoden kokemus ja Traficomin myöntämä vuokraveneen kuljettajankirja, jota matkustajien kuljettaminen Suomen vesillä edellyttää,

Veneen moottoritekniikka on kunnostettu jenkkiveneestä. Myös ohjaamo on tyylikäs.

Veneessä on myös pienoinen hytti. Käsintehdyn veneen työnjälki on uskomattoman kaunista. Tähän veneeseen voi tulla matkustamaan myös juhlatamineissa.

Näin pääset kyytiin

Upea puuvene on vanhaa tyyliä, mutta valmistunut vuonna 2006. Lehtinen tapasi ostoreissulla veneen rakentajan puuseppä Pekka Elorannan, joka pikkutarkasti teki venettä 11 vuotta.

”Tämä on todella hyvin tehty. Rungossa on kaksinkertainen epoksipinnoite eikä sisään vuoda pisaraakaan.”

Onneksi Lehtinen perheineen meni Kaarinaan viime syksynä katsomaan tätä kaunotarta. Edellinen vene oli myyty eikä ollut tarkoitus ostaa uutta.

”Vastassa oli aika vaikuttava vene ja tuli heti fiilis, että tämä on ajaton. Teimme heti esikaupat.”

Tiatoo

Mariza

Valmistajana puuseppä Pekka Eloranta, valmistui vuonna 2006.

Runko rakennettu Kuggomin veneveistämön kaarikuvien perusteella.

Valmistusaika vapaa-ajalla 11 vuotta ja samassa rakentui omakotitalokin.

Pituus 6,9 m, leveys 2,2 m, paino noin 2 000 kg.

Moottori: Mercruiser 5,7 V8 260 .hv

Katsastettu 2022 luokka 3:n mukaisesti.

Rekisteröity seitsemälle, mukava matkanopeus 20 solmua.

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut