Opasteviitta hämmentää Tampereella – Rautatieasema löytyy eri suunnasta - Moro - Aamulehti

Hämeenkadulle tuotiin hämmentävä opaste, jonka mukaan rautatieasema on Hatanpään valtatien suunnassa – Kaupunki vastaa: ”Kyllä tämä on tarkoitettu näin”

Opasteviitta neuvoo kääntymään Koskipuiston risteyksessä vasemmalle, vaikka rautatieasema löytyy kulkijan tulosuunnasta.

Kyltit osoittavat oikealle ja vasemmalle, mutta eivät siihen suuntaan, johon ensimmäisenä tulisi mieleen kulkea.

13.10. 10:01

Moro, Hämeenkatu

Hämeenkatua lännen suuntaan kulkeva on saattanut hieraista silmiään kahdesti nähdessään uuden opasteen Koskipuiston risteyksessä. Viitta neuvoo rautatieasemalle haluavaa kääntymään vasemmalle Hatanpään valtatien suuntaan, vaikka tamperelainen tietää aseman olevan ihan toisaalla.

Moro kysyi Tampereen kaupungin liikenneinsinööri Katja Seimelältä, mistä on kysymys.

Milloin viitta on asennettu?

”Heinäkuun lopussa. Meillä on ollut Tampereella näitä sinisiä kevyen liikenteen viittoja jo kymmeniä vuosia. Viitat uudistettiin ratikan ja Hämeenkadun rakentamisen vuoksi.”

Onko asennuksessa sattunut moka vai osoittaako viitta tarkoituksella eri suuntaan kuin missä rautatieasema on?

”Kyllä tämä on tarkoitettu näin. Ehkä kestää hetken, että käyttäjät huomaavat, mistä on kysymys.”

Miksi viitta on tällainen?

”Rautatieasema jouduttiin viitoittamaan vähän hankalasti. Hämeenkadun pyörätiet ovat yksisuuntaiset, joten pyöräilijät opastetaan Hämeenkadun oikealle puolelle sallittuun ajosuuntaan. Emme voi laittaa kylttiä ohjaamaan ikään kuin vastavirtaan. Hämeenkadun ylityksen jälkeen opastus jatkuu kadun eteläpuolella, jossa seuraava viitta osoittaa rautatieasemalle päin.”

Entä jalankulkijat?

”Jalankulkijat voivat tietysti mennä rautatieasemalle suorinta reittiä. Hämeenkadun hekin tosin joutuvat ennemmin tai myöhemmin ylittämään, joten miksipä ei tuosta kohdasta.”

Eikö ole riski, että turistit eksyvät Linja-autoasemalle, jos eivät huomaa tätä toista kylttiä?

” Aina voi eksyä, jos ei huomaa seuraavaa viittaa, mutta tuossa kohdassa toki rautatieasema jo näkyy. Kävelijöille on tulossa Bertel Strömmerin aukiolle uusi alueopaste, josta voi tarkistaa oikean reitin.”

Viitta opastaa myös Teiskoon, Tammelaan tai Kangasalle. Onko turisteilta tullut palautetta, että he eivät löydä niitä?

”Ei ole. Tämä ei liity turisteihin, vaan meillä on pyöräliikenteen opasteita muutenkin ympäri kaupunkiseutua. Opastuksen tulee olla jatkuvaa. Jos joku on keskustan kautta menossa Teiskoon, ei reittiä voi jättää kesken kaiken opastamatta.”

Äkkiseltään saattaisi ajatella, että nämä kolme ovat rautatieaseman suunnassa. Miksi viitta osoittaa risteyksestä oikealle?

”Pyöräilyn seudullinen pääreitti menee Rongankadun ja Rongan alikulun kautta. Punaiset pampulat viitoissa ovat pääreittien numeroita.”

Ennen Teiskoa on aika paljon muita kaupunginosia, joihin on enemmän menijöitä, kuten Kaleva. Miksi opaste ei ohjaa sinne?

”Opastamiseen on omat sääntönsä. Matkan varrella opastetaan aina reitin päätepisteeseen ja seuraavaan kaupunginosaan.”

Eli vähän samalla tavalla kuin Koivistonkylästä opastetaan etelään ajavia autoja Peltolammille ja Helsinkiin?

”Juurikin sama analogia kuin autoliikenteessä eli on kaukokohde ja lähikohde.”

Jos tuosta Hämeenkadun risteyksestä kääntyy nyt oikealle, löytääkö varmasti perille asti Teiskoon tai Kangasalle? Onko lisää viittoja opastamassa eteenpäin?

”Yksi viittapiste puuttuu Koskikadun ja Kyttälänkadun kulmasta. Sen voisimme vielä lisätä, jotta ainakin päätyy Rongankadulle asti. Siellä onkin opastus eteenpäin.”

Onko tullut palautetta?

”Ei tästä nimenomaisesta opasteesta. Eräs toinen, virheellisesti asennettu viittaryhmä tosin herätti ihmetystä. Se kerettiin kääntää ennen kuin sain palautteen eteenpäin.”

Korjaus to 14.10. klo 10.45: Tekstissä viitattiin aiemmin Teiskoon, Tammelaan ja Kangasalaan kolmena kaupunginosana. Kangasala ei ole kaupunginosa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos