Tampereen Hämeenkadulle tuli varoitusmerkkejä pyörilijöille - Moro - Aamulehti

Tampereen keskustaan ilmestyi ennennäkemättömiä uusia liikennemerkkejä: ”Väärään suuntaan ajavia on vielä melko paljon”

Pyöräteillä vaikeinta on ollut oppia, että ne ovat yksisuuntaisia eikä jalankulkijoiden kuulu niillä seisoskella.

Pyöräilijöiltä ja jalankulkijoilta vaaditaan varovaisuutta esimerkiksi bussipysäkkien kohdalla, missä pyöräkaista menee pysäkkikatoksia viistäen ja on paljon poikittaista jalankulkua.

14.10. 7:00 | Päivitetty 15.10. 11:17

Moro, Hämeenkatu

Hämeenkadun uusien pyöräteiden varteen on ilmestynyt 25 uutta liikennemerkkiä, joissa pyöräilijöitä ja sähköpotkulautailijoita varoitetaan risteävästä jalankulkuliikenteestä.

Moro kysyi Tampereen kaupungin suunnittelupäälliköltä Ari Vandellilta sähköpostitse, mitä uusilla merkeillä haetaan.

Näsilinnankadulta Keskustorille alkaa alamäki, jossa pyöräilijöiden ja potkulautailijoiden pitää muistaa, että nopeusrajoitus Hämeenkadulla on 20 km/h.

Miksi pyöräilijöille asennettiin uudet jalankulkijoista varoittavat liikennemerkit Hämeenkadun pyöräteille?

”Tällä haluttiin viestittää pyöräilijöille ja sähköpotkulautailijoille, että he noudattaisivat erityistä varovaisuutta ylityspaikkojen ja suojateiden kohdalla. Liikennesääntöjen mukaan ylityspaikoilla jalankulkija väistää ajoneuvoja, siis myös pyöräilijöitä.”

”Suojateiden kohdalla väistämisvelvollisuus jalankulkijoihin nähden koskee myös pyöräilijöitä, mutta koska suojatiemaalauksia ei ole voinut toteuttaa kivipäällysteeseen, viestitään tästä pyöräilijöitä varoitusmerkein.”

Miten Hämeenkadun jalankulun ja pyöräilyn sekä sähköpotkulautailun on suunniteltu toimivan?

”Hämeenkadulla liikenteen tulisi perustua toisten liikkujien huomioimiseen, jolloin ennakointi sekä varovaisuus on erityisen tärkeätä. Omista oikeuksista ei tulisi yksioikoisesti pitää kiinni, vaan yhteispeli on tärkeää.”

Näin Hämeenkadun on tarkoitus toimia

1. Nopeusrajoitus on kaikille kulkumuodoille 20 km/h.

2. Ratikka ja autoliikenne kulkee keskellä. Niitä pitää väistää ylityspaikoilla. Suojateillä ratikka- ja autoliikenne väistää.

3. Molemmin puolin katua kulkee pyörätie, joka on yksisuuntainen. Täällä on myös sähköpotkulautojen paikka. Suojateiden kohdalla pyöräilijä/lautailija on jalankulkijaan nähden väistämisvelvollinen.

4. Jalkakäytävät ovat uloimpana. Siellä ei kuulu pyöräillä eikä potkulautailla. Jalankulkijoiden ei kuulu seistä pyöräteillä.

5. Erityisesti pysäkkien kohdalla kaikkien on syytä noudattaa varovaisuutta.

Mikä on kokemus pyöräteiden ja jalkakäytävien toimivuudesta nyt, kun katu on ollut hetken valmiina?

”Uuden Hämeenkadun käyttö on vaatinut opettelua, mutta mielestäni mennään koko ajan parempaan suuntaan. Pyöräilijät ja sähköpotkulautailijat pysyvät melko hyvin heille merkityllä katuosuudella, mutta väärään suuntaan ajavia on vielä melko paljon. Myös liian suuria tilannenopeuksia esiintyy. Kadun 20 km/h nopeusrajoitus koskee myös pyöräilijöitä ja sähköpotkulautailijoita. Bussipysäkkien kohdalla pyörätiellä seisovista jalankulkijoista on tullut jonkin verran palautetta.”

Sokoksen edessä Kuninkaankadulla on ylityspaikka, jossa ylittäjät väistävät ajoneuvoja. Pyöräilijöille jalankulun varoitusmerkki on kovin ylhäällä tolpassa.

Mikä asia on kulkijoille ollut hankalinta omaksua?

”Pyöräteiden osalta varmastikin niiden yksisuuntaisuus. Jalankulkijoiden osalta toimiminen ylityspaikoilla, joissa ei ole suojatiemerkintöjä. Yhteispeli autojen ja jalankulkijoiden välillä on jatkossakin tärkeää.”

Onko uusien merkkien lisäksi muita uudistuksia/parannuksia kehitteillä Hämeenkadun kulkijoille?

”Tällä hetkellä ei ole mitään suurempia muutoksia suunnitteilla. Ylityspaikkojen merkintää ja ohjeistusta on eri yhteyksissä mietitty ja kokeiltu muun muassa kivipintaan kiinnitettyjä ohjetarroja. Kadun toimivuutta seurataan jatkossakin ja reagoidaan mahdollisiin ongelmiin.”

Moni on toivonut, että pyöräkaista erottuisi nykyistä paremmin kadusta. Miksi alun perin valittiin näin saman sävyinen kivipinta pyöräteille ja onko jotakin muutoksia suunnitteilla?

”Hämeenkadun kivipinnan sävyjen valinta tehtiin pitkälti kaupunkikuvallisten perusteiden pohjalta, varmasti myös saatavissa olevat kivien sävyt vaikuttivat asiaan. Pyörätiet erottuvat melko hyvin pyörätien suunnassa pitemmällä matkalla, mutta jalankulkijoiden kannalta poikittaisessa suunnassa erottuvuus on valitettavasti melko huono. Kivipintaa ei olla vaihtamassa, mutta muita keinoja erottuvuuden parantamiseksi tullaan varmasti vielä miettimään.”

Uusia varoitusmerkkejä on koko Hämeenkadulla 25 kappaletta risteysten, ylityspaikkojen ja pysäkkien kohdalla. Hämeenkadun pyörätiet ovat yksisuuntaisia.

Osallistu viikon kysymyksen arvontaan täällä.

Oikaisu 15.10.2021 klo 11.16: Tekstissä puhuttiin aiemmin pyöräkaistoista. Virallisesti kyse on pyöräteistä.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos