Tampereella otettiin henkilökuvia 160 vuotta vanhalla menetelmällä, johon tarvitaan avuksi pilkkiteltta ja rutkasti läsnäoloa - Moro - Aamulehti

Tampereella otettiin henkilökuvia 160 vuotta vanhalla menetelmällä, johon tarvitaan avuksi pilkkiteltta ja rutkasti läsnäoloa

Studio 1851 tekee erikoislaatuisia kuvia, joista on digikuvaaminen kaukana. Metodi on yli 160–vuotias.

Tuomas Sinkkonen ja Aliisa Sinkkonen ovat kiinnostuneet siitä, kuinka vanhalla metodilla voi saada aikaan jotakin uutta nykypäivän digitaalisen valokuvaamisen keskelle.

11.6. 19:00

Moro, Keskusta

Vanhassa kerrostaloasunnossa Tampereen keskustassa on mystinen tunnelma. Kaiuttimista soi barokkityylinen pianomusiikki ja keskellä lattiaa on punainen pilkkiteltta. Tampereen keskustassa tapahtuu teknistä taikaa, kun Aliisa Sinkkonen ja Tuomas Sinkkonen ottavat valokuvia, jotka valmistuvat alumiinilevylle paikan päällä.

Sinkkoset saivat historiasta idean valokuvaustekniikkaan, jonka nimi on märkälevy-kollodin -menetelmä. Tuomas selittää prosessin kulkua seuraavasti:

– Valokuvat tehdään alusta loppuun kuvaustilanteessa. Alumiinilevystä tehdään kemikaaleilla valoherkkä ja kuvan ottamisen jälkeen kuva saadaan ilmestymään levylle kemikaalien avulla. Lopuksi kuva lakataan, että se ei enää muutu. Prosessia voi verrata siihen, miten hopealusikat tummuvat vuosien saatossa.

Ensimmäinen Sinkkosten metallilevylle tallentama kuva oli kastelukannu.

– Pohdimme pitkään, että tuota menetelmää täytyy kokeilla. Muistan vielä, kuinka Tuomas laittoi viestiä, että siihen levylle syntyi jotain! Aliisa muistelee.

Mummoja ja kanoja

Sinkkosten historiallisiin menetelmiin erikoistuneella Studio 1851–valokuvaamolla on pysyvä toimitila Porissa. He ovat tehneet kuviaan nyt kuuden vuoden ajan sekä Porissa että muissa kaupungeissa, joihin he tulevat valokuvaamaan joitakin kertoja vuodessa..

Erikoislaatuisia mustavalkokuvia ostetaan ihmisille lahjaksi, ja niillä ikuistetaan esimerkiksi perhepotretteja ja hääkuvia.

Tytön ja kanan kuvaaminen oli Sinkkosille yksi mieleenpainuvimmista hetkistä märkälevy-kollodion -kuvaamisen parissa.

Kuvia otetaan kuvaussessiossa aina vain yksi ja sen valmistelemiseen käytetään paljon aikaa. Kuvat suunnitellaan ja sommitellaan tarkkaan. Asiakkaat saattavat jännittää kuvan ottamista juuri siksi, että niitä otetaan vain yksi.

– Läsnä oleminen on työssämme olennaista. Tämä on käsityöhommaa, jonka ajatellaan olevan tavallaan aidompaa, kuin nykykuvaus, Tuomas kertoo.

– Se on etenkin nuorille kokemus, kun jotkut eivät ole koskaan kuvanneet filmillekään.

He kertovat, että parasta heidän työssään on ihmisten kohtaaminen.

– Lapsien ja eläinten kuvaamisessa kiehtoo juuri tilanteen arvaamattomuus, Aliisa pohtii.

Aliisa on syntynyt Tampereella. Etenkin hänen tamperelaisen isoäitinsä kuvaaminen oli hänelle merkityksellinen kokemus.

– Mummoni on 93–vuotias. Tuntui todella hienolta, kun saimme hänet kuvattavaksi.

Kun Sinkkoset lähtevät studioltaan muualle kuvaamaan, täytyy pimiö järjestää paikan päälle. He käyttävät hommaan pilkkitelttaa.

Töitä vankilassa asti

Sinkkoset tekevät ahkerasti erilaisia projekteja. Tänä vuonna he aikovat kiertää Suomen vankiloissa kuvaamassa vankeja. Yksi heidän näyttelyistään, Maaginen maailma, on paraikaa esillä Harjavallassa.

He myös pohtivat, että Tampereella olisi mielenkiintoista kuvauttaa täällä päin tunnettuja tamperelaisia projektia varten.

– Emme vain tiedä, ketä nämä tunnetut tamperelaiset olisivat, tai missä olisivat hienoimmat miljööt. Ehkä joku voisi vinkata, Tuomas pohdiskelee.

Seuraavan kerran Studio 1851 saapuu Tampereelle heinäkuun lopussa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Lue myös: