55 parkkipaikkaa häviämässä – Rongankadulle suunnitteilla neljän metrin pyörätie, katso havainnekuva - Moro - Aamulehti

55 parkkipaikkaa häviämässä – Rongankadulle suunnitteilla neljän metrin pyörätie, katso havainnekuva

Uudistuksessa parkkipaikkojen määrä laskee 75:stä 20:een. Jalkakäytävät levennetään.

Rongankatu näyttää Rautatienkadun suunnasta kenties jo vuonna 2022 tämän havainnekuvan mukaiselta, jos pyörätie keskellä -vaihtoehto valitaan. Keskellä on pyörätie ja Rautatienkadun tuntumassa bussipysäkit.

19.3.2021 12:00

Moro, Rongankatu

Rongankatua kehitetään pyöräilyn, jalankulun ja joukkoliikenteen ehdoilla. Autoille tulee uusia väistämisvelvollisuuksia ja parkkipaikat vähenevät.

Rongankadun hienot lehmukset haluttiin säästää. Kadun kehittämissuunnitelmassa ollaan päätymässä ratkaisuun, jossa pyörätie rakennettaisiin puiden väliin keskelle Rongankatua.

– Tässä vaihtoehdossa säästyy eniten nykyistä kaupunkivihreää eli melkein kaikki nykyiset puut ja suunnitelma on pyöräliikenteen kannalta parempi kuin toinen tutkittu vaihtoehto, toteaa Tampereen liikenneinsinööri Timo Seimelä.

Muutama puu menee uusittavaksi Rautatienkadun päässä katua, jotta saadaan riittävät tilat joukkoliikennepysäkeille ja jalkakäytäville.

Vai eteläreunaan?

Toisessa vaihtoehdossa pyörätie olisi rakennettu kadun eteläreunaan, ja autoliikenne olisi kulkenut kadun pohjoisreunalla ja liki kaikki puut olisi vaihdettu uusiin ja istutettu kadun reunoille pyörätien ja ajoradan väliin.

Nykyään tämä alue on autojen parkkipaikkoina. Niitä on koko kadulla 75, mutta uusimisen jälkeen enää 20 paikkaa kadun reunoilla kadun suuntaisesti. Yhtä monta parkkipaikkaa olisi vähentynyt myös vaihtoehtoisessa suunnitelmassa.

Suurin mullistus on kadun keskiosan varaaminen pyörätietä varten. Se tulee kulkemaan nykyisen puurivistön välissä koko kadun matkalta neljä metriä leveänä.

Pyörätie päällystetään punaisella asvaltilla, jotta se erottuu kunnolla.

Tältä näytti Rongankadulla viikko sitten.

Uudet liikennevalot

– Rongankatua ollaan kehittämässä keskustan strategisen osayleiskaavan ja kaupunkistrategian tavoitteiden mukaisesti korkeatasoisena pyöräilyn pääreittinä ja tärkeänä jalankulun reittinä, jonka viihtyisyyttä ja houkuttelevuutta oleskeluun lisätään. Lisäksi kadulla mahdollistetaan joukkoliikenteen liikennöinti ja ajantasauspysäkkien toteuttaminen.

Syksyksi tehdään valitusta vaihtoehdosta luonnos, jota osalliset ja asukkaat pääsevät kommentoimaan.

– Rakentamaan on tarkoitus päästä vuonna 2022 ja rakentaminen jakautuu todennäköisesti kahdelle vuodelle, Seimelä sanoo.

– Rautatienkadun liittymään rakennetaan liikennevalot ja kadun itäpäähän bussipysäkit. Pyörätien risteämiset Tuomiokirkonkadun, Aleksanterinkadun ja Pellavatehtaankadun kanssa korotetaan ja pyöräliikenne osoitetaan liikennemerkein etuajo-oikeutetuksi autoliikenteeseen nähden.

Käytännössä koko katualue rakennetaan uusiksi nykyisiä puita lukuun ottamatta.

– Samalla järjestellään uudelleen Rongankadun ja Pellavatehtaankadun risteysalue mahdollisimman turvalliseksi. Liittymäalue korotetaan, kivetään ja Hämpin parkin ramppi muutetaan etuajo-oikeutetuksi suunnaksi Pellavatehtaankatuun nähden, Seimelä toteaa.

Mistä on kyse?

Rongankatua uudistetaan tärkeänä jalankulun reittinä ja pyöräilyn seudullisen pääreitin osana.

Kadulle tulee kaksi bussien pysäkkiä syvennyksiin ajantasausta varten Tuomiokirkonkadun ja Rautatienkadun väliselle osuudelle.

Mahdollisuus lyhytaikaiseen asiointipysäköintiin säilyy, mutta paikkamäärä putoaa 75:stä 20:een.

Remontissa halutaan myös parantaa jalankulun oloja ja kadun viihtyisyyttä.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut