Moron pääkirjoitus tasoristeyksien poisto Turtola - Moro - Aamulehti

Turtolaan tehtiin vaarallinen risteys, muualla Suomessa pyritään tasoristeykset poistamaan

4.2. 8:00

Turtolassa muutama viikko sitten sattunut henkilöauton ja ratikan risteysturma oli ensimmäinen, mutta ei varmaankaan viimeinen.

Henkilöauton ja raideliikenteen kolarissa on aina yksi ja ainoa häviäjä, henkilöauto ja sen matkustajat. Sen johtuu siitä, että ratikka painaa kymmeniä tonneja. Se rusentaa eteen ajautuneen auton kuin auton tunnistamattomaksi möhkäleeksi.

Suomessa on pari sataa vaarallista raideliikenteen tasoristeystä, joiden turvallisuutta yritetään parantaa 22 miljoonan euron määrärahalla. Iso osa pyritään poistamaan käytöstä kokonaan.

Tuntuukin uskomattomalta, että Turtolaan on tehty erittäin vilkkaasti liikennöity ratikan ja autoliikenteen risteys, jossa ei ole puomia rajoittamassa autojen kulkua. Se on juuri päin vastoin kuin tasoristeysten turvallisuusohjelmassa pyritään.

Lisäksi paikka on autoilijoiden kannalta haastava. Ratikat kulkevat peräti 7,5 minuutin välein.

Liikenneopettaja Arto Grönroos on kiinnittänyt huomiota syntyvään vaaranpaikkaan, mutta hänen mielipiteensä ei ole kiinnostanut ratikan suunnittelijoita.

”Tässä tullaan kaksille raitiotiekiskoille alamäkeen oikealla kaartavaa mutkaa ja mielessä on jo kiihdytyskaista, jotta pääsee mahdollisimman sujuvasti liittymään valtaväylän liikenteeseen.”

Lisäksi talvi aiheuttaa ongelmia. Kunnon pakkaset liukastavat alamäen niin, että auto voi liukua ratikan eteen vaikka kuinka kuljettaja yrittäisi sitä estää.

Uusien turmatapausten jälkiselvittely voikin saada mielenkiintoisia sävyjä.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos