Katso ällistyttävä video Sammonkadulta – Jälleen yksi autoilija juuttui ratikkakiskoille - Moro - Aamulehti

Katso ällistyttävä video Sammonkadulta – Jälleen yksi autoilija juuttui ratikkakiskoille

Moron liikennetohtori havaitsi lumipyryn aikaan useita vaaratilanteita kuskien eksyessä vääriin paikkoihin.

Kuvakaappaus videolta, jossa henkilöauto eksyi ratikkakiskoille ja juuttui kiinni. Katso video alta.

27.1. 12:00

Moro, Ratikkakiskot

Morossa kerrottiin viikko sitten, miten ympäri kaupunkia ratikkareitillä autoilijat eksyvät kiskoille. Lumisateet ovat lisänneet autoilijoiden virheitä entisestään.

Moron liikennetohtori Arto Grönroos lähetti kaveriltaan saamansa kuvan Kalevan Prisman läheltä, missä henkilöauton kuljettaja oli ajanut todella pitkälle ratikkaraiteita pitkin ja lopulta ilmeisesti jämähtänyt kiinni.

Rieväkadulla Hervannan suuntaan yrittänyt autoilija jämähti ratikkakiskoille.

Grönroos kuvasi viikko sitten myös videon, jossa Sammonkadulla ratikkaraiteille ajanut autoilija joutui vaikeuksiin, vaikkei onneksi ratikkaa sillä hetkellä tullutkaan.

– Autoilijoiden pitää nyt opetella katsomaan liikennemerkkejä, ennakoimaan ja etenkin lopettamaan vanhasta muistista ajaminen, Grönroos opastaa.

Katso video tästä:

Tarkkana tunnelissa

Vanhasta muistista ajaen moni autoilija on ajanut Rautatieaseman tunnelissa väärään tunnelinosaan, sillä aseman puoleinen tunneli on nykyään vain raitiotien käytössä.

Autojen kuuluu ajaa pohjoisen puoleista tunnelin osaa, joka on kaksisuuntainen. Kumpaankin suuntaan on yksi kaista.

– Asematunnelin ratikanpuolelle on erittäin vaarallista ajaa, vaikkei juuri silloin ratikkaa tulisikaan. Siellä on yhä työmaa-alue, ja virka-ajan ulkopuolellakin siellä voi olla asentajia töissä ja ajolangoista roikkuu maadoitusjohtoja, turvallisuus- ja järjestelmäpäällikkö Jonna Anttila Tampereen Raitiotie Oy:stä totesi Morossa 21. tammikuuta.

Opasteita parannetaan

Osasyyksi Anttila ja Grönroos arvelivat hieman epäselviä liikenneopasteita Rautatienkatua etelän suunnasta tultaessa. Opasteita aiotaankin parantaa mahdollisimman pian.

Ratikan koeajot ovat sujuneet teknisesti hyvin, mutta ihmisten käyttäytymisessä on nyt otettava ryhtiliike.

Lue lisää: Kiviä ratikkakiskoille Hallilan kohdalla ja autoajelua kiskoilla – Kohta haetaan poliisi apuun

Esimerkiksi Hallilan kohdalla ratikan kiskoille on aseteltu kiviä. Ilkivallasta tulee jatkossa poliisijuttu varsinkin, jos vaunu vaurioituu.

– Esteiden lisäksi on esimerkiksi heitetty nauhoistaan yhteensidottuja kenkiä ajolangoille, Anttila totesi.

Opettele nämä liikennesäännöt

Ratikka väistää suojatiellä kulkijaa.

Muilla ylityspaikoilla, kuten Sokoksen edessä, jalankulkija väistää ratikkaa ja muuta liikennettä.

Tasa-arvoisessa risteyksessä ratikalla on etuajo-oikeus, joten kuljettajien on syytä totutella vilkaisemaan myös vasemmalle.

Raitiovaunuvalot:

Kun ratikkaa ei ole lähimailla, raitiovaunuvalo on pimeänä. Liikenne kulkee tuttujen sääntöjen mukaan risteyksissä ja liikenneympyröissä.

Ratikan lähestyessä opastin vilkuttaa keltaista valoa.

Kiinteä keltainen valo syttyy 3–5 sekunniksi. Pysäytä turvallisesti.

Kaksi punaista valoa syttyy. Ratikka kulkee risteyksen läpi.

Kun ratikka on mennyt, raitiovaunuvalo vilkuttaa vielä muutaman sekunnin keltaista. Sen jälkeen valot sammuvat ja liikenne jatkuu tuttujen sääntöjen mukaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Lue myös: