Moni pettyi ensi kesän kaupunkipyöriin – Mitä tapahtui odotetuille sähköpyörille? - Moro - Aamulehti

Moni pettyi ensi kesän kaupunkipyöriin – Mitä tapahtui odotetuille sähköpyörille?

Tampereelle tulee 700 uutta kaupunkipyörää, mutta sähköavusteisia ei tulekaan.

Tampereelle keväällä tulevat kaupunkipyörät näyttävät lähimain tältä. Pyöriin tulee mainoksia.

5.2. 8:00

Moro, Siperia

Tampereella melkein otettiin viime kesänä käyttöön sähköavusteiset kaupunkipyörät. Sitten kilpailutuksesta valitettiin, hanke viivästyi ja nyt on tyytyminen halvempiin 3-vaihteisiin peruspyöriin.

Mitä oikein tapahtui, eikö sähköavusteisia pyöriä tule laisinkaan, liikenneinsinööri Timo Seimelä?

– Edellisen tarjouskilpailun voitti Freebike, joka tarjosi sähköpyöriä. Hankintapäätöksestä valitettiin ja kilpailutus jouduttiin valitettavasti uusimaan. Uusitussa tarjouskilpailussa kokonaisedullisimman tarjouksen antoi KaupunkiPyörä Vantaa Oy. Heidän tarjouksensa perustui tavallisiin 3-vaihteisiin kaupunkipyöriin.

– Hankintasopimus allekirjoitetaan lähipäivinä. Pyörät tulevat kesäkuussa.

Onko sähköavusteisia pyöriä kenties tulossa myöhemmin?

– Kilpailun voittaneen palveluntuottajan tarjous ei sisältänyt sähköpyöriä, eikä niitä ole ainakaan tässä vaiheessa tulossa.

Tuleeko pyöriin mainoksia?

– Pyörissä on mainospintoja etukorissa ja rungossa. Parhaillaan on käynnissä viestintä, brändäys ja markkinointi yhteistyökumppanin valinta.

Tampereen edelliset kaupunkipyörät näyttivät tältä. Lainaaminen ei vielä onnistunut mobiilisovelluksella, vaan avain piti hakea noutopaikasta.

Yksityisen Easybike-yrityksen pyöriä on ollut käytettävissä etenkin Hervannan alueella ja sittemmin myös eri puolilla kaupunkia.

700 pyörää

Ensimmäisessä vaiheessa tulee 700 pyörää ja 70 asemaa. Myöhemmin järjestelmä voi laajentua ja pyöriä olisi silloin 1 000–1 300.

Pyörän saa käyttöönsä mobiilisovelluksella, jonka tarkemmat tiedot kerrotaan myöhemmin. Maksu tulee olemaan samaa luokkaa kuin muissa Suomen isoissa kaupungeissa.

Esimerkiksi Vantaalla 24 tunnin käyttöoikeus maksaa 5 euroa. Tähän kuuluu rajaton määrä korkeintaan 30 minuutin mittaisia matkoja voimassaolon ajan. Jos polkee kerralla pidempään kuin puoli tuntia, veloitetaan tästä 1 euro/30 minuuttia. Yhtäjaksoisesti pyörää saa käyttää korkeintaan 5 tuntia.

Minuuttiveloituksella hinta on 1 euro/aloitusmaksu + 0,10 euroa/minuutti. Myös tässä tapauksessa yhtäjaksoinen käyttöaika on korkeintaan 5 tuntia.

Kaupunkipyörien kilpailutukseen tarjouksia jätti kuusi yritystä. Kaupungin mukaan valinta tehtiin kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteella.

Ensimmäisen ja siis hylätyn kilpailutuksen voitti tsekkiläinen Freebike, joka olisi tuonut Tampereelle sähköavusteiset kaupunkipyörät.

Silloin todettiin, että sähköavusteiset pyörät kilpailevat samoista käyttäjistä esimerkiksi sähköpotkulautojen kanssa. Sanottiin, että pyörien sähköisyys parantaa kilpailukykyä lautoihin verrattuna.

Neljän vuoden sopimuksen arvo olisi ollut 2,3 miljoonaa euroa .

Täksi kesäksi tulevien kaupunkipyörien hinta neljän vuoden sopimuskaudelle on noin 1,4 miljoonaa euroa.

Kaupungilla on 4 vuoden sopimus kaupunkipyöräjärjestelmän toimittajan kanssa, lisäksi mukana on 3 optiovuotta

Kaupunkipyöräjärjestelmän operoinnista eli pyörien tasaamisesta täysiltä asemilta tyhjille asemille, huollosta ja korjauksesta sekä asiakaspalvelusta vastaa Tampereen kaupungin kokonaan omistama sosiaalinen ja yhteiskunnallinen yritys Tampereen Sarka Oy.

Näin kaupunkipyörä otetaan käyttöön

Pyörän saa käyttöön mobiilisovelluksella, joka julkistetaan myöhemmin.

Asemalla käyttäjä ottaa pyörän käyttöönsä avaamalla pyörän älykkään lukituksen QR-koodin avulla

Ajoaika kerralla 30 minuuttia, lisäveloituksella pidempään.

Pyörä palautetaan mille tahansa asemalle.

Käyttäjä lukitsee pyörän asemaan – järjestelmä tunnistaa pyörän lukkiutumisen ja matkan päättymisen, jolloin lukko antaa äänimerkin käyttäjälle.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Lue myös: