Moni tamperelainen ihastui keskustan uuteen, mutta rumaan oikoreittiin ja nyt sille suunnitellaan jatkoa - Moro - Aamulehti

Moni tamperelainen ihastui keskustan uuteen, mutta rumaan oikoreittiin ja nyt sille suunnitellaan jatkoa

Toivotko tilalle pysyvää siltaa? Vastaa täällä Moron kyselyyn. Suunnittelu herkkään Tammerkosken kulttuurimaisemaan voi alkaa jo ensi vuoden aikana.

Tammerkoski lähiympäristöineen on Tampereen herkimpiä kulttuurimaisemia. Kosken yli on mietinnässä jopa kolme uutta kävely-pyöräilysiltaa. Moni on jo ihastunut tähän Värjärinkujan väliaikaiseen kulkuyhteyteen.

19.11.2020 7:00 | Päivitetty 20.11.2020 14:53

Moro, Tammerkoski

Osallistu Moron kyselyyn ja kerro, kannatatko vai vastustatko pysyvän kävely- ja pyöräilysillan rakentamista nykyisen väliaikaisen Värjärinkujan sillan tilalle. Moni tamperelainen on ehtinyt ihastua uuteen oikoreittiin ja toivoo siitä pysyvää.

Väliaikainen silta rakennettiin korvaavaksi yhteydeksi Hämeensillan uusimisen ajaksi. Uuden sillan harkinta ja asemakaavoitus voivat alkaa jo ensi vuonna.

Esimerkiksi Moron sillalta tavoittamat tamperelaiset Rebecca Teinilä ja Aukusti Tiitu ovat pysyvän sillan kannalla. Heidän mukaansa reitti Verkarannasta suoraan Keskustorin suuntaan on kätevä.

– En ole kertaakaan käyttänyt Hämeensiltaa sen jälkeen kun tämä aukesi, Rebecca Teinilä toteaa.

He toivovat paikalle katettua uutta siltaa. Myös väliaikainen silta on katettu.

– Sateellakaan tällä ei ole lätäköitä eivätkä autot aja vierestä. Hämeensilta on silloin täynnä lätäköitä, Teinilä lisää.

Värjärinkujan sillalla tavatut Rebecca Teinilä ja Aukusti Tiitu kannattavat väliaikaisen sillan korvaamista pysyvällä sillalla.

Puretaan talvella 2022

Moro kysyi Värjärinkujan sillan tulevaisuudesta Tampereen kaupungilta.

Rakennuttamispäällikkö Petri Kantola kertoi, että nykyinen väliaikainen silta pidetään käytössä talveen 2022 saakka. Siihen mennessä myös Hatanpään valtatien ratikkatyöt ovat valmistuneet.

– Pysyvää siltaa tähän ei ole vielä vakavasti mietitty, mutta kyllä tällainen ajatus on olemassa. Kansallismaisemassa edessä olisi aikamoinen lupaprosessin läpikäynti, Kantola toteaa.

Tammerkosken yli on ideoitu ainakin kolme uutta siltaa.

Väliaikainen Värjärinkujan silta ei hurmaa kauneudellaan, mutta reitti on monen mielestä kätevä.

Samaa sanoo rakennuttamisjohtaja Milko Tietäväinen.

– Paikka on äärettömän herkkä ja asettaa kovat vaatimukset suunnitteluratkaisulle. Ei tämä toivoton tapaus olisi, mutta monta hallinnollista vaihetta olisi edessä asemakaavasta lähtien.

Opiskelija Tuuli Tahkokorpi käyttää väliaikaista siltaa jatkuvasti, muttei kaipaa paikalle pysyvää siltaa. Hän aikoo käyttää Hämeensiltaa, kun tämä väliaikainen silta on purettu.

Tietäväinen sanoo, että uusien yhteyksien tarve tiedetään. Valtuustoaloite on jätetty Takon raitista, joka jatkaisi Tammerkosken länsirannan kävelyreittiä Laukontorille.

– Eri siltaideoita on tutkiskeltu muun muassa keskustan kehittämishankkeessa.

Kysytään sieltä seuraavaksi.

Kolme uutta siltaa?

Tampereen keskustan kehittämishankkeen yksi kehittämislinjaus on järvenranta- ja koskenrantakeskusta. Hankekehityspäällikkö Mikko Siitonen kertoo, että Tammerkosken yli on peräti kolme uutta siltaideaa.

– Värjärinkujan siltayhteys on yksi näistä. Toiveissamme on saada Takon raitin vaatima asemakaavan muutos käyntiin ensi vuonna. Samassa asemakaavassa voitaisiin tutkia myös pysyvän Värjärinkujan sillan rakentamista väliaikaisen tilalle. Raitti ja uusi silta sijaitsisivat samassa valtakunnallisesti arvokkaassa kulttuuriympäristössä, joten samassa kaavatyössä voitaisiin tutkia, onko hankkeilla mahdollisuutta edetä ja tuleeko vain toinen vai molemmat.

Kaksi muuta visioissa olevaa uutta siltaa ovat myös kävely- ja pyöräily-yhteyksiä. Toinen on Koskipuiston ja Keskustorin välinen silta ja kolmas on Tampellan kulmalta Konsulinsaaren kautta Finlaysonille tehdasrakennuksen läpi kulkeva yhteys.

Myös Koskipuistosta mietitään siltaa kohti Keskustoria.

Patosillan leventäminen on yksi suunnitteluidea.

– Pitää tarkkaan miettiä tarpeellisimmat, ettei rakenneta Tammerkoskea liian täyteen. Veikkaisin, ettei kaikkia tule, Siitonen sanoo.

Vastaa Moron kyselyyn sunnuntaihin 29. marraskuuta kello 24 mennessä. Kyselyn mallisillat ovat Moron valitsemia satunnaisia erityylisiä siltoja, eivät mitään varsinaisia Tammerkosken yli suunniteltuja siltamalleja.

Siltahankkeet

Tammerkosken yli on mietinnässä ainakin kolme uutta siltaa ja vanhojen parantamista:

Värjärinkujan nykyinen kävely- ja pyöräilysilta rakennettiin väliaikaiseksi Hämeensillan uusimisen takia. On alkamassa pohdinta, rakennetaanko tilalle pysyvä silta.

Uutta kävely- ja pyöräilysiltaa on ideoitu myös Koskipuiston ja Keskustorin välille Hämeensillan pohjoispuolelle. Länsipuolella reitti kulkisi teatteritalon ja Kulttuuritalo Laikun välistä.

Kolmas uusi silta on ideoitu Satakunnansillan pohjoispuolelle. Se kulkisi Tampellan nurkalta Konsulinsaaren kärjen kautta Finlaysonille, jonne reitti vedettäisiin vanhan tehdasrakennuksen läpi.

Lisäksi on mietitty Patosillan ja Satakunnansillan leventämisen mahdollisuuksia.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Lue myös: