Ratikan sähkönsyöttöasemat ovat tarkoituksella ruosteessa - Moro - Aamulehti

Tampereen ratikkareitin varrella olevat kopit ovat tarkoituksella ruosteessa, mutta miksi?

Sähkönsyöttöasemia tulee kaikkiaan kymmenen ratikkareitin varrelle.

5.4.2019 8:04 | Päivitetty 8.4.2019 9:14

Moro

Ohikulkija on kiinnittänyt huomiota suuriin, metallipintaisiin rakennuksiin, joita on ilmaantunut ratikkareitin tuntumaan. Yksi niistä sijaitsee Kalevan kirkon takana.

Mitä vajat ovat, viestinnän asiantuntija Marja Merta Raitiotieallianssista?

– Ne ovat sähkönsyöttöasemia. Niiden sisällä sijaitsevat kojeistot, joiden kautta syötetään sähköä raitiotien ajolankoihin, kun liikennöinti käynnistyy.

Paljonko asemia tulee?

– Rakennuksia tulee kaikkiaan kymmenen eri puolille rataa. Kaikki ovat jo rakenteilla. Hervannan valtaväylällä, Turtolan paikkeilla sijaitseva on jo ihan valmis. Asemat ovat pysyviä raitiotieinfran rakenteita.

Kuinka suuria asemat ovat?

– Pinta-ala on 80 neliömetriä.

Ohikulkija oli ihmetellyt, kuinka rakennusten uusi metallipinta voi olla jo nyt ruostunut?

– Sähkönsyöttöasemista kahdeksaan pintamateriaaliksi on valittu Cor-Ten-teräs, joka on lähestulkoon puhdasta terästä. Materiaali on nykyään suosittua varsinkin julkisten rakennusten julkisivuissa. Päätös tehtiin allianssissa kaupunkikuvatoimikunnan ohjauksessa.

Rakennukset ovat siis tarkoituksella ruosteessa?

– Kyllä. Materiaalin pinnalle muodostuu suojaava patinakerros, kun se altistuu sääolosuhteille. Patinalla on aluksi punaruskea väri, joka tummuu ajan myötä.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos