Härmälänrantaan valmistui 47 metriä pitkä muraali eli seinämaalaus, jonka aiheet ovat poimintoja Härmälänrannan historiasta.. - Moro - Aamulehti

Härmälänrannan muraali on 47 metriä pitkä jättiläinen – aiheet on poimittu alueen historiasta, mukana niin rollikka kuin lauta-autokin

Tekijänä on ollut salaperäinen ja julkisuutta välttelevä taiteilija – Helsinki Urban Art ry:n toteuttaman teoksen sisältöön pääsivät vaikuttamaan myös talojen asukkaat, joiden sisältöön liittyvien toiveiden perusteella muraalia valittiin maalaamaan unkarilainen maailmalla mainetta niittänyt alan huipputekijä Fat Heat.

Muraali on iso. Sen pituus on 47,1 metriä. Korkeus on 4,05 metriä ja matalammassa kohdassa korkeutta on 3,15 metriä.

16.9.2019 18:30

Moro, Härmälänranta

Tampereen Härmälänrannassa on maalattu muuriin Suomen oloissa varsin mittava muraalia. Muraalin aiheet liittyvät maamme ja erityisesti alueen historiaan.

– Muraalin paikalla sijaitsi mm. Valtion Lentokonetehdas, sen peruna Valmet ja viimeksi Cargotec, jonka valmistamien konttilukkien esi-isä, sotakorvaustuote Lauta-auto on kuvattuna myös muraaliin, kertoo Asunto Oy Tampereen Härmälänrannan Satamavoudin hallituksen puheenjohtaja Jorma Moisio.

Jorma Moisio tuntee hyvin alueen historian.

– Mukana on myös rollikka. Siihen on kaksikin syytä: rollikoita valmistettiin täällä Härmälänrannassa Lentokonetehtaalla ja rollikka kulki aikoinaan Härmälään. Nykyisin rollikka herättää monissa nostalgisia muistoja. Lentokonetehtaasta sanottiin aikoinaan, että siellä osataan valmistaa ihan mitä vaan, toteaa Jorma Moisio.

Yhteistyössä on voimaa

Muraali sijoittuu keskelle parhaillaan rakentuvaa asuinaluetta noin 47 metriä pitkään suojamuuriin.

Muraali toteutettiin Asunto Oy Tampereen Härmälänrannan Satamawoudin ja Asunto Oy Tampereen Härmälänrannan Fiinan omistamaan noin 47 metriä pitkään ja pääosin n. 4 metriä korkeaan suojamuuriin yhteistyössä Skanska Talonrakennus Oy:n kanssa.

Jälkimmäinen eli Skanska vastaa muraalin maalauskustannuksista. Ennen maalausta tehtiin betonitutkimuksia ja pesu. Maalien hankinta oli monimutkainen prosessi.

Muuri on alun perin rakennettu suojamuuriksi yli kymmenen vuotta sitten alueella olleen teollisuusalueen suuntaan. Asunto-osakeyhtiöiden toimesta muuria madallettiin vuonna 2018 noin kaksi metriä. Nykyisellään se on osa autohallin ja piha-alueiden seinää.

Asukkaiden toiveesta värimaailma on hillitty ja ympäristön taloihin sopiva.

Tullaan katsomaan kauempaakin

Massiivinen betonimuuri ei ollut erityinen alueen kaunistus. Nyt maalatun muraalin aihepiiri liittyy alueen teolliseen historiaan ja se tulee olemaan melkoinen katseenvangitsija.

– Uskoisin, että tästä tulee turistikohde, jota käyvät tamperelaisten lisäksi katsomassa muutkin, arvelee Jorma Moisio.

Helsinki Urban Art ry:n toteuttaman teoksen sisältöön pääsivät vaikuttamaan myös talojen asukkaat, joiden sisältöön liittyvien toiveiden perusteella muraalia valittiin maalaamaan unkarilainen maailmalla mainetta niittänyt alan huipputekijä Fat Heat.

Rollikka on hyvistä syistä päässyt mukaan kuva-aiheeksi.

Konttilukkien esi-isä, sotakorvaustuote Lauta-auto on kuvattuna myös muraaliin. Cargotec oli konttilukkien isoin tuottaja.

Tampereen jälkeen taiteilija on suuntaamassa maalaamaan New Yorkiin, Miamiin ja Melbourneen.

– Taiteilija lähti Suomesta jo lauantai-iltana, sillä hän ei välitä julkisuudesta. Taiteilijanimen taakse jäävä henkilö on salaperäinen ihminen, sanoo Jorma Moisio.

– Asukkaat saivat toivoa, minkälainen sävymaailma muraaliin otetaan. Toiveena olivat hillityt ja ympäristöön sopivat värit. Tässä taiteilija onnistui mielestäni oivallisesti, toteaa Jorma Moisio.

– Näin mittavia betonimuurin muraaleja ei Suomeen ole toteutettu montaakaan, asuinalueelle ei meidän tietääksemme ainuttakaan. Siksi taiteilijan valintaan haluttiin kiinnittää erityistä huomiota.

Lentokonetehtaasta sanottiin, että siellä osattiin tehdä ihan mitä vaan.

Voi hyvin veikata, että Härmälänrannan muraalia tullaan katsomaan kauempaakin. Muraalilla oli avajaiset maanantaina aamupäivällä.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Lue myös: