Kurvasitko vahingossa bussikaistalle? Partolassa on hankala risteystyömaa, video näyttää mokia - Moro - Aamulehti

Kurvasitko vahingossa bussikaistalle? Partolassa on hankala risteystyömaa, video näyttää mokia

Moron Liikennetohtorikin hämmästelee, miten hankala keskeneräinen risteys on.

Tyypillinen tilanne Nuolialantien ja Naistenmatkantien risteyksessä. Vaalea pakettiauto ajaa väärin, kuten useimmat Pirkkalan suuntaan menevät. Punainen pakettiauto ajaa oikein eli keskikaistaa valoihin ja sitten oikealle kohti Pirkkalaa.

5.12.2019 7:00

Moro, Nuolialantie

Risteys on vielä keskeneräinen ja merkinnät epäselviä, joten 90 prosenttia Pirkkalaan kääntyvistä autoilijoista ajaa bussikaistaa liikennevalojen ohi.

Moron lukijoilta on tullut poikkeuksellisen paljon palautetta uusista liikennejärjestelyistä Härmälän ja Partolan alueella Nuolialantien ja Naistenmatkantien liittymässä. Nuolialantieltä tullessa on kolme kaistaa.

Väärin ajettu

Moro tutki ajolinjoja risteyksessä. Noin 90 prosenttia Nuolialantieltä Pirkkalan suuntaan jatkaneista autoilijoista ajoi väärin eli bussikaistan kautta. Syynä on ehkä, että ainoa opaste on sijoitettu huomaamattomasti tien sivuun.

Moni ei huomaa oikealla työmaa-aidan takana olevaa opastetta tai ei ainakaan piittaa siitä.

Tätä opastetta ei huomata. Keskikaistan nuoli on piirretty harhaanjohtavasti, sillä käännös on jyrkkä.

Lisäksi useat autoilijat ajoivat keskimmäiseltä kaistalta suoraan Partolan liikealueelle, vaikka keskimmäinen kaista on osoitettu vain Pirkkalaan kääntyville. Suoraan pitäisi ajaa vasemmalta kaistalta.

Myös Moron liikennetohtori Arto Grönroos kävi paikalla tutkimassa tilannetta. Silloinkin useimmat ajoivat väärin bussikaistan kautta.

– Miljöö on sekava ja ihmisiltä jäävät opasteet huomaamatta. Tosin näytti siltä, että osa ajaa tahallisesti linja-autoille tarkoitettua kaistaa eli käyttää tilannetta hyväkseen, liikennetohtori kommentoi.

Opasteet tulossa

Risteykseen tulee valmiina yhteensä neljä kaistaa: oikealle bussikaista ohi liikennevalojen sekä kolme kaistaa liikennevalojen kautta.

Näistä oikeanpuoleisimmalta käännytään Pirkkalaan, keskimmäiseltä ajetaan Partolan liikealueelle ja vasemmanpuolisimmalta käännytään vasemmalle kohti Läntistä kehätietä. Silloin myös kaistojen yläpuolella on kunnon opasteet.

– Pyrimme maalaamaan ajoratamerkinnät vielä lähiaikoina, jos sää sallii. Kokonaan valmiiksi risteys on tarkoitus rakentaa kesällä 2020, kertoo projektipäällikkö Mikko Asunen ely-keskuksesta.

Remontin yhteydessä parannetaan jalankulun ja pyöräilyn yhteyksiä ja Pereentien liittymää siirretään noin 200 metriä Tampereelle päin. Samalla rakennetaan uudet liikennevalot Pereentien ja Nuolialantien liittymään.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Lue myös: