Särkänniemessä uusitaan Näsinneulan nopeat hissit - Moro - Aamulehti

Matka huipulle kestää 32 sekuntia – Näsinneulan uusi ihmehissi saadaan kohta käyttöön

Katso videolta, miltä hissin demo-ohjelma näyttää. Näsinneulassa uusitaan molemmat hissit, jotka jatkavat Tampereen nopeimpina.

Projektipäällikkö Lasse Lindgren Koneelta kertoo, että valmiina hissin seinät voi ohjelmoida toistamaan kaikkia värejä. Hissin sisätila on noin puoli metriä korkeampi kuin vanhoissa, se tuo avaruutta koriin.­

6.2.2020 12:00

Moro, Näsinneula

Särkänniemessä niitä kutsutaan elämyshisseiksi, mutta melkoisia tekniikan ihmeitä ne joka tapauksessa ovat.

Moro kävi tutustumassa Näsinneulan hissien uudistamiseen työmaalla, jossa viimeistellään ensimmäistä upouutta hissiä.

– Saamme hissin asiakaskäyttöön noin viikon kuluttua, sanoo Särkänniemen kehitysjohtaja Ville Aarresuo.

Työn aikana toinen vanha hissi on ollut asiakaskäytössä. Kun uusi hissi ottaa sen tehtävän, työ jatkuu toisen hissin uusimisella. Vanhojen hissien tilalle tulevat Koneen Minispace-hissit. Niissä käytetään Koneen UltraRope-nostoteknologiaa, joka parantaa hissien suorituskykyä ja energiatehokkuutta.

Liukkaassa UltraRope-nostoköydessä on hiilikuituydin ja se sen paino on vain viidennes lujuudeltaan vastaavan tavanomaisen teräsköyden painosta.

Hissien yksityiskohtia ja elämyksellisyyttä Särkänniemi ja hissiyhtiö ovat kehittäneet yhteistyössä.

Aarresuo toteaa, että molemmat hissit ovat valmiina asiakkaita varten toukokuun loppuun mennessä.

Pysyykö vauhti?

Tärkeimmät ensin. Näsinneulan hissit pysyvät uudistuksen jälkeenkin Tampereen nopeimpina ja korvat voivat yhä mennä vähän lukkoon hissimatkalla. Entiseen tapaan kyytiin mahtuu kerralla 15–16 matkustajaa.

Olisiko houkutellut tehdä hisseistä entistä nopeammat? Vanhoilla vauhti oli 6 metriä sekunnissa ja matka kesti 32 sekuntia. Sinä aikana hissi nostaa matkailijat tai tuo alas 120 metrin matkan näköalatasanteelle.

– Lisänopeus ei näillä korkeuksilla tuo mitään etua, koska kiihtyvyys ja jarrutus olisivat sen myötä nykyistä voimakkaammat ja heikentäisivät matkustusmukavuutta, selittää Koneen projektipäällikkö Lasse Lindgren.

Tällä nopeudella korvat menevät jo helposti lukkoon Näsinneulan hississä. Vanhojen hissien näyttötauluja ei tule uusiin hisseihin.­

Hissin kulkemisen näyttötaulu alhaslla on yksi klassikko, joka hissiuudistuksessa poistuu.­

Mitä elämyksiä?

Jo puolivalmiina Näsinneulan hissi antaa esimakua tulevasta elämyksellisyydestä. Hissi loistaa joka puolelta sinistä valoa, joka elää jatkuvasti. Käytössä on vasta demo-ohjelma. Sillä hississä tuntuu kuin olisi eri ulottuvuudessa.

– Ensi viikolla hissi ei vielä toimi täydellä elämyksellisyydellä, vaan kaikkien herkkujen paketti otetaan käyttöön vasta toukokuussa, Aarresuo sanoo.

Projektipäällikkö Lasse Lindgren Koneelta toteaa, että Näsinneulan hissin nopeus pysyy ennallaan eli huipulle mennäään 6 metriä sekunnissa. ­

Sisällä hississä napit ovat kaiteessa ja varsin pelkistetyt.­

Silloin hississä on valojen abstraktia liikettä ja siihen sovittua ääntä hissin näyttö- ja lasipinnoilla. Ohjelmia on aluksi kaksi, mutta niiden määrää lisätään myöhemmin.

– On vauhdikas ja räväkkä ohjelma ja sitten rauhallisempi kupliva ohjelma. Hississä elämyksellisyys tulee kaikille aisteille ympäriltä ja ajatuksena on, että elämys toimii myös hissin ollessa täynnä. Siksi näytöille ei ole suunniteltu mitään konkreettista esitystä, Aarresuo selittää.

Aarresuo lisää, että Näsinneulan hissien uusiminen liittyy myös Särkänniemen suunnittelemaan Xplore Park -hankkeeseen, joka pyritään lanseeraamaan vuoden 2021 lopulla.

– Teemme siitä uudentyyppisen ympärivuotisen kohteen, jossa on jopa tiedekeskusmaisia piirteitä ja taiteellisia ulottuvuuksia. Luvassa on muun muassa virtuaalisuutta, Aarresuo kertoo.

Näsinneulan hissit

Näsinneulassa on kaksi pikahissiä asiakkaille ja henkilökunnan hissi. Torni avattiin vuonna 1971.

Alkuperäiset 15 hengen pikahissit valmisti Valmet-Schlieren Valmetin lentokonetehtaalla Tampereella.

Otis-hissiyhtiö uudisti hissit vuonna 1997.

Elokuussa 2019 hissiyhtiö Kone aloitti pikahissien uudistamisen. Hisseissä tullaan käyttämään uutta UltraRope-nostoteknologiaa.

Näsinneulan korkeus on 168 m. Pikahissit vievät näköalatasanteelle 120 metrin korkeuteen.

Projektipäällikkö Lasse Lindgren Koneelta kertoo, että valmiina hissin seinät voi ohjelmoida toistamaan kaikkia värejä. Hissin sisätila on noin puoli metriä korkeampi kuin vanhoissa, se tuo avaruutta koriin.

UltraRopen hiilikuituiset nostoköydet erottuvat Näsinneulan huipulla konehuoneessa.

Hissiä ohjataan kahdella painikkeella: ylös tai alas. Painikkeet ovat hissin kaiteessa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?