Kahden nuoren miehen juomafirma Poikain Parhaat tähtää vientiin - Moro - Aamulehti

Kaksi nuorta tamperelaismiestä alkoi myydä pari vuotta sitten käsintehtyä glögiä – Nyt nopeasti kasvanut juomafirma sai erikoistuotteensa myyntiin eurooppalaiseen luksustavarataloon

Yrittäjäkaksikko 25-vuotias Pertti Hakala ja 24-vuotias Nikolas Jokisalo ovat pystyneet palkkaamaan useita työntekijöitä reilut kaksi vuotta vanhaan firmaansa Poikain Parhaat. Ihan alusta asti heillä on ollut tähtäimenä, että pääosa liikevaihdosta tulisi viennistä. Nyt on saatu merkittävä askel siihen suuntaan.­

15.2.2019 19:00

Vilusenharjun etelärinteellä on tehdas, joka tuottaa erilaisia alkoholittomia juomia: vapuksi simaa ja kesäksi limonadeja sekä jouluksi glögejä.

Yritys on pieni, mutta ponteva. Yrittäjäkaksikko 24-vuotias Nikolas Jokisalo ja 25-vuotias Pertti Hakala ovat pystyneet palkkaamaan useita työntekijöitä reilut kaksi vuotta vanhaan firmaansa Poikain Parhaat.

Firmalle kuuluu hyvää. Viime keväänä tarvittiin jo lisää tuotantotilaa ja laajennettiin naapuriin tekemällä aukkoja seinään. Tämäkin tila on nyt tukossa. Varsinainen ruuhka oli joulun glögisesongin aikana, kun tavaraa tuli ja meni jatkuvasti.

Kaikkea emme saa kuvata, sillä osa tuotekehittelystä sisältää salaisuuksia.

Seuraava tähtäin on vappu ja simat. Markkinoille tuodaan kaksi uutta simaa.

–Me tähtäämme siihen, että juomamme menevät elintarvikkeena. On vaikeaa tehdä simaa, jossa on alle kaksi pinnaa alkoholia. Kotisimassa sitä usein on enemmän. Maussa tähtäämme siihen, että juomamme muistuttaa kotitekoista, kertoo tuotekehityspäällikkö Pertti Hakala.

Nikolas Jokisalo vetää toimitusjohtajana isoja linjoja, mutta paljon tehdään töitä ristiin. Iltaisin Nikolas ja Pertti usein käyvät keskusteluja siitä, missä mennään ja mihin suuntaan pitäisi jatkaa.

Kesäksi on luvassa kolme uutta limonaadia: puolukka, omena ja mustaherukka. Pullo on kaunis ja siinä on vanhanaikainen repäisykorkki.­

Yritys sai alkunsa glögeistä ja ne ovat edelleenkin päätuotteita.­

Päätuote on glögi

Uusin uutinen on se, että firma on saanut viennissä pään auki Saksaan. Berliinin huipputavaratalo KaDeWe otti pakastekuivatut marjat valikoimaansa. Berliinissä myös Sauli Kemppaisen Savu-ravintola käyttää Poikain tuotteita.

–Jo aikaisemmin olemme saaneet myyntiä Saksan ja Belgian joulumarkkinoille. Ihan alusta asti meidän maalimme on ollut, että suurin osa liikevaihdosta saadaan viennistä. KaDeWen valikoimiin pääsy on ensimmäinen suuri onnistuminen ja toivottavasti avaa ovia kansainvälisesti, sanovat Nikolas ja Pertti.

Liikeidean ydin on suomalaiset laadukkaat raaka-aineet, kuten marjat. Tuotanto on mahdollisimman luonnollista ilman esansseja ja teollisia väriaineita sekä käsityöpohjaista.

Aluksi tehtiin suomalaisista mehuista glögejä. Nyt valikoimassa on myös limonaadeja, jääteetä, teesekoituksia ja simaa. Yritys myös maahantuo kahveja.

–Me teemme pitkälti sitä, mitä me haluamme tehdä, sanoo yrittäjäkaksikko.

Tuotekehityspäällikkö Pertti Hakala ja toimitusjohtaja Nikolas Jokisalo kehittelevät uusia alkoholittomia juomia valikoimaan. Osa kehitystyöstä on salaista, koska kaikkea ei passaa paljastaa kilpailijoille.­

Pitkälle päästy

He perustivat syksyllä 2016 yrityksensä, ja lähtivät myymään glögejä Pirkanmaan seudulla. Kaksi vuotta on kulunut, ja nyt Pojilla on oma tehdas, melkein 300 jälleenmyyjää Suomessa, seitsemän työntekijää sekä paljon enemmän tuotteita.

Pakastekuivatut suomalaiset marjat ovat sitä superfoodia, mikä kiinnostaa kansainvälisestikin.

–Suomalaiset marjat ja yrtit ovat aina olleet meille tärkeitä tuotekehittelyssä. Etenkin vientiä ajatellen ne ovat korvaamattomia. Puhtaat ja luonnolliset maut ovat tulevaisuudessa vielä kovempi juttu kuin nyt. Siinä meillä suomalaisilla on etulyöntiasema, sanoo Pertti.

Juuri nyt on kehitetty vapuksi pari simaa, kesäksi on myös tulossa uusia sesonkiin sopivia tuotteita. Muutakin uutta syntyy kehittytyön tuloksena varmaankin.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?