Tampereella aletaan valmistaa sukelluspalloja – viimeisin yritys aiheutti suurvaltaselkkauksen - Moro - Aamulehti

Tampereella aletaan valmistaa sukelluspalloja – viimeisin yritys aiheutti suurvaltaselkkauksen

Sukelluspallo tuli kotiin Lokomon valimolle pari vuotta sitten. Se on yksi kolmesta sukelluspallosta, jotka valmistettiin Lokomolla 1980-luvulla. Kaksi muuta meni Neuvostoliittoon osana Mir-sukellusaluksia.­

20.9.2017 12:00

Tampereella toimiva Tevo-Lokomo alkaa valmistaa huippuluokan sukelluspalloja, joista on jo sovittu kaupat Kiinaan. Kaupan arvo on miljoonia euroja.

Tampereella valmistetaan jälleen miehistöpallo syvänmerentutkimusta varten. Yhteistyökumppanina ja asiakkaana on kiinalainen tiede- ja tutkimusyritys Rainbowfish Ocean Technology Ltd. Hankkeen tavoitteena on suorittaa tutkimustyötä ja kokeita ennätyksellisessä yli 11 kilometrin syvyydessä äärimmäisissä olosuhteissa.

Tevo-konsernin Lokomon valimo toimittaa seuraavan 1,5 vuoden aikana Kiinaan ensimmäisen sukelluspallon.

1980-luvulla tamperelainen osaaminen aiheutti suurvaltaselkkauksen.

Tampereella onnistuttiin vaikeassa sukelluspallon valamisessa maailman parhaiten jo 1980-luvulla, mutta lupaavasti alkanut toiminta tyssäsi suurvaltapolitiikkaan kylmän sodan lopulla. Yhdysvallat puuttui Rauma-Repolan Oceanicsin toimintaan ja valmiiksi ehti vain kolme sukelluspalloa.

Niistä kaksi on edelleen toiminnassa Mir-sukellusaluksissa ja yksi näytillä Lokomon alueella Hatanpäällä.

Silloisen Rauma-Repolan Lokomon terästehdas valoi syvämeren sukellusalusten miehistöpallot 1980-luvulla Tampereen Hatanpäällä. Nyt toimintaa jatkava Tevo-Lokomo alkaa uudelleen valmistaa sukelluspalloja.­

Kylmän sodan viimeisinä vuosina Rauma-Repola Oceanics valmisti Mir-tutkimussukellusaluksia Lokomon tehtaalla. Hanke loppui Yhdysvaltojen painostukseen. Liian hyvä laite pystyi sukeltamaan yli kuuden kilometrin syvyyteen, eikä amerikkalaisilla ollut yhtä kehittynyttä versiota. Innovatiivisin seikka oli maraging-teräksestä tehty, sukellusveneen sisällä oleva pallo, jossa miehistö pystyi olemaan.

Valumenetelmä kehiteltiin työn ohessa Hatanpäällä Lokomon valimossa. Yksi salaisuus oli muotin pyörittäminen, jolloin pallon puoliskoista tuli erityisen laadukkaita ja kestäviä.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?