Arkkitehdiltä hurja ratkaisuehdotus tavara-aseman kohtaloksi: Uudisosa voisi tulla vanhan aseman päälle

Näkökulma: Ratkaisussani Ratapihankatu tekisi mutkan aseman kohdalla kulkien nykyistä linjaa tavara-aseman ohi. Uusi rakennusmassa tulisi osittain tavara-aseman päälle.

Arkkitehtitoimisto Antti Nyman
Arkkitehdiltä hurja ratkaisuehdotus tavara-aseman kohtaloksi: Uudisosa voisi tulla vanhan aseman päälle

Kirjoittaja haluaisi säilyttää mahdollisimman paljon vanhaa vaikkapa rakennuttamalla vanhan päälle uutta hiukan Torni-hotellin tapaan.

Antti Nyman

Suunnitelma vanhan tavara-aseman purkamisesta on irvokkaassa ristiriidassa Tampereen kaupungin strategian ja pitkän aikavälin tavoitteiden kanssa. Purkaminen tarjoaisi mitä varmimmin lisämateriaalia Museokeskus Vapriikissa käynnissä olevaan näyttelyyn Kadonneet kaunottaret, jossa on esillä puutteellisen arviointikyvyn pohjalta tehtyjä rakennushankkeita. Tampere on hakemassa vuoden 2026 Euroopan kulttuuripääkaupungiksi. Millaiset edellytykset sillä on pärjätä haussa, kun rakennetun kulttuuriympäristön ymmärtäminen on tällä tasolla?

Rakennettu kulttuuriympäristö on Tampereen voimavaroja ja osa sen erityistä vanhan teollisuuskaupungin identiteettiä. Tavara-asemalla on keskeinen rooli 1918 tapahtumien kertojana. Todellinen tapahtumapaikka on puhuttelevuudessaan omaa luokkaansa. Nyt muistellaan sadan vuoden takaisia taisteluja, ja samalla pohditaan, puretaanko historialta käsin kosketeltavat raamit.

Rakennetulla kulttuuriympäristöllä on ihmiseen merkittävä vaikutus. Jos rakennus puretaan, pyyhitään samalla kollektiivinen muisto. Osana uutta suunnitelmaa tavara-asema muistuttaisi luontevasti menneisyydestämme. Tavara-aseman kaupunkikuvallinen rooli on ollut viimeisinä vuosikymmeninä vähäinen, mutta sillä on suuri merkitys teollisuuskaupungin tärkeänä logistisena linkkinä maailmalle.

Päätökset rakennusten suojelusta mielletään usein valinnaksi uuden ja vanhan välillä. Halutaan joko tehdä kannattavaa liiketoimintaa tai säilyttää ja vaalia olemassa olevaa rakennettua ympäristöä. Ääripäiden sijaan onkin keskeistä suojella rakennetun ympäristön kerroksellisuutta ottamalla vanha rakennuskanta osaksi uusia suunnitelmia. Suojelulla varmistetaan historiamme näkyminen. Samaan aikaan osaavalla suunnittelulla ja suunnittelun ohjauksella tehdään kehitettävästä kiinteistöstä taloudellisesti kannattava. Rakennuksen käyttäminen on sen parasta suojelua.

Tavara-aseman purkaminen ja tontinluovutuskilpailun järjestäminen katulinjan oikaisussa vapautuvaan tilaan on laadullisesti heikko suunnitelma. Mennään siitä, mistä aita on matalin. Suunnittelussa on huomioitava ajallinen kerroksellisuus. Suunnittelijalla on keskeinen rooli rakennetun kulttuuriympäristön kehittämisessä. Suunnittelija on harvoin hankkeen omistaja, ja ensisijainen päätösvalta on toisaalla. Taitavaan suunnitteluun kuuluu kuitenkin tilaajan ohjaaminen sen etujen mukaiseen päätökseen.

Oikea ratkaisu on antaa kaava-alueelle rakennusoikeutta siten, että tavara-aseman säilyttäminen on taloudellisesti kannattavaa, ja uusi ja suojeltu vanha rakennuskanta lomittuvat luontevasti uudeksi kokonaisuudeksi. Alueen toisesta puurakennuksesta alkuperäisellä paikalla joudutaan luopumaan, mutta tilalle saadaan korkeatasoista arkkitehtuuria, joka tekee rakennetun ympäristön kerroksellisuudesta voimavaran. Molemmat puurakennukset voidaan säilyttää: Toinen voidaan palauttaa tontille maanalaisten rakennustöiden valmistuttua, ja toinen voidaan siirtää pysyvästi uuteen paikkaan. Uusi paikka voisi löytyä niinkin läheltä kuin jo puretun keltaisen talon paikalta. Rakennusten siirtäminen kuuluu hirsirakentamisen perinteeseen, ja puurakennuksen siirtäminen on kustannuksiltaan edullista verrattuna esitettyyn tiilirakenteisen tavara-aseman siirtoon.

Ratkaisussani Ratapihankatu tekisi mutkan aseman kohdalla kulkien nykyistä linjaa tavara-aseman ohi. Uusi rakennusmassa tulisi osittain tavara-aseman päälle, ja muodostaisi kulkuyhteyden kadun yli. Katulinjaus rakennusmassan läpi on haastava, mutta viime vuosien näyttöjen perusteella uskon tamperelaiseen tunnelirakentamiseen. Liikennesuunnittelun keskeinen ongelma on nyt vilkkaan autoliikenteen ja kevyen liikenteen sekoittuminen risteysalueella. Rongan alikulun jatkaminen Vellamonkadun suuntaan mahdollistaisi auto- ja kevytliikenteen erottamisen omille tasoilleen. Maan alta alikulusta ja paikoitustiloista saadaan yhteys tavara-asemalle, ja muodostuvan kannen päälle voidaan rakentaa katu ja uutta rakennusmassaa.

Tampereen kaupungilla on tavara-aseman säilyttämisessä mahdollisuus olla esimerkillinen rakennetun kulttuuriympäristön kehittäjä, jolla on työkalupakissaan muitakin vaihtoehtoja kuin purkaminen ja uuden rakentaminen.

Kirjoittaja on tamperelainen arkkitehti, joka panostaa kestävään rakentamiseen.


Kommentit (7)

  • "Jarrumiehet ja -naiset"

    Varmaan kannattaa purkaa vanha tavara-asema.
    Jos vastaavalle rakennukselle olisi käyttöä jossain muualla, niin uusi voitaisi rakentaa muualle, mutta kun ei ole.
    Kyseiset rakenneratkaisut ja tilankäyttö ovat epäkäytännölliset ja sopimattomat melkein joka käyttöön.
    Vastaavia ränsistyneitä rakennuksia on runsaasti etenkin haja-asutusalueilla.
    Lähes kaikkien niitten ongelma on huonokuntoisuus, home- ja tai kosteusvauriot, asumiskelvottomuus, epäkäytännöllisyys ja energiasyöppöys, korjauskelvottomuus ja puhumattakaan LVIS-vajavaisuus ja -olemattomuus.

  • Roosa

    Nyt tuli sen verran hyvä näkis arkkitehdiltä, että alkoi vähän helpottaa tuska siitä, että koko Tampere hävitetään maan tasalle kerran kymmenessä vuodessa aina 60-luvulta alkaen jatkuneena tapana.

    Moukkamainen kaupungin moukarointi loppukoon tavara-asemaan. Näin uskon, toivon ja rakastan!

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet