Mielipide: Kaikki kärsivät, kun erityisopetusta leikataan – Erityisopetuksen alasajo ja jättiluokat rapauttavat peruskoulua

Oppilaan lukutaito voi olla liian heikko tai tunne-elämän solmut estävät ryhmässä toimimisen.

Ossi Ahola / Aamulehden arkisto
Mielipide: Kaikki kärsivät, kun erityisopetusta leikataan – Erityisopetuksen alasajo ja jättiluokat rapauttavat peruskoulua

Erityisopetus on monelle oppilaalle hyvin tärkeää.

Susanne Issakainen

Erityisopetuksen alasajo ja jättiluokat rapauttavat kiitellyn peruskoulumme. Kun lapset, jotka eivät ole saaneet tarvitsemaansa tukea alakoulussa, tulevat yläkouluun, huomataan pian, etteivät heidän taitonsa riitä yläkoulussa opiskeluun. Lukutaito voi olla liian heikko tai tunne-elämän solmut estävät ryhmässä toimimisen.

Luokkatilojen ja opettajien vaihtuminen aineittain saattavat sekoittaa mieltä lisää. Tilannetta pahentaa vielä se, että erityistä apua tarvitseva oppilas ei enää saa avukseen koulunkäynninohjaajaa kuten alakoulussa.

Kun opettaja sitten pyytää oppilailleen apua, edes sille yhdelle, jonka käytös on jo muillekin vaaraksi, hänelle sanotaan, ettei erityisluokkapaikkoja enää ole entiseen malliin. Lähikoulu on oppilaan paikka. Lähikouluperiaate on hyvä, mutta uudistusta tehtäessä sanottiin tuen seuraavan oppilaan mukana. Ei ole seurannut.

Jokaisesta tukea tarvitsevasta oppilaasta kyllä täytetään monisivuinen sähköinen lomake, jossa tuen tarvetta määritellään, mutta siihen se miltei jääkin – yleensä oppilas pääsee joiltakin tunneilta erityisopettajalle.

Otetaanpa vertailukohta sairaanhoidon puolelta: Mitä yleislääkäri tekee ja mitä kirurgi tekee? Onko säästöä, jos kirurgia tarvitsevat potilaat siirretään yleislääkärin vastaanotolle muiden potilaiden joukkoon? Sanotaanko reisiluunsa murtaneelle, että ei enää operoida, nyt pitää vain kävellä murtuneella jalalla muiden joukossa reippaasti?

Opettaja haluaisi tehdä työnsä hyvin. Siihen hänelle ei anneta mahdollisuutta, joten riittämättömyyden tunne vaivaa, ja uni ei tule. On huoli hiljaisista, jotka tarvitsisivat open apua, ja se harmittaa, että enemmistö luokasta joutuu opiskelemaan itsenäisesti.

Eniten hirvittää niiden lasten puolesta, joista näkee, että he tarvitsisivat toisenlaista apua kuin opella on antaa – pienempää ryhmää, kuntoutusta, aikaa. Väsyneelle opelle saatetaan tarjota jokin aiheeseen liittyvä koulutuspäivä, vertaistukea kollegoilta ja lopulta lyhyt sairausloma uupumus- tai masennusdiagnoosilla.

Oppilaiden tilanne luokassa ei muutu, tukea ei tule, koska resurssia ei ole. Kannattaisiko silti katto korjata sen sijaan, että kiikutamme aina uuden ämpärin vuotokohdan alle?

Kaupungin rahat ovat tiukalla, se tiedetään. Jos inhimillisyydestä ei välitetä, puhutaan sitten rahasta. Ennalta ehkäiseminen on tutkimusten mukaan aina halvempaa kuin seurausten hoitaminen. Nykytilannetta erityisopetuksessa voisi verrata siltaan, johon kaiteen rakentaminen tulisi halvemmaksi kuin jatkuvasti koskeen putoavien lasten poimiminen yksi kerrallaan kallista erityiskalustoa käyttäen.

Sitran ja THL:n vasta julkistetun tutkimuksen mukaan pelkän peruskoulun käynyt ihminen tulee maksamaan yhteiskunnalle 300 000 euroa enemmän kuin koulutettu. Eikö koulunkäynninohjaajien ja erityisopettajien palkkaaminen tulisi sittenkin halvemmaksi?

Rehtoreita ei asiasta voi syyttää, he tekevät ihmeitä sillä budjetilla, jonka ovat saaneet.

Kirjoittaja on äidinkielen ja kirjallisuuden lehtori.

Tuki vie aikaa

Alakoulussa saattaa 30 oppilaan luokassa olla 25 lasta ajoittain oman onnensa nojassa, kun opettajan energia menee viiden sellaisen lapsen kanssa, jotka tarvitsisivat pienryhmää. Luokassa saattaa olla lapsi, jota eivät mitkään ohjeet ja säännöt tunnu koskevan.

Lapsi ei ehkä yksinkertaisesti pysty keskittymään mihinkään, ellei opettaja auta vieressä. Joku lapsista voi olla aggressiivinen ja hänen on vaikea säädellä tunneilmaisuaan. Siinä sitten mietitään, voiko luokassa kukaan käyttää saksia tai voidaanko lähteä liikuntatunnille turvallisesti.


Kommentit (11)

  • Marita

    Artikkeli on täyttä asiaa. Inkluusion täysi toteutuminen on kallis ratkaisu. Nyt sitä ajetaan läpi säästötoimena. Järjetöntä ja tunteetonta. Erityisluokanopetusta tehneenä totean, että myös pienryhmät tulisi jakaa. Oppilaat, joilla on haasteita käyttäytymisen hallinnassa tarvitsevat erilaisen oppimisympäristön ja ohjauksen kuin ne oppilaat, joiden tuen tarve on asioiden oppimisessa. Opettaja ei voi vetää kahta erilaista didaktista menetelmää samanaikaisesti. Jos osan ryhmästä siirtää toiseen tilaan (mikäli on tilaa), jää opetus avustajan käsiin. Kaksi aikuista luokassa tarkoittaa mielestäni opettajien virkojen lisäämistä, vaikka ammattitaitoisen avustajat ovatkin kullan arvoisia.

  • Aija toimintaterapeutti

    Terapeutit ovat nähneet muutoksen ja olemme todella huolissamme. Niin hienoja akatuksia mutta tukea ei ole riittävästi. Tietyt lapset tarvitsevat struktuuria rauhaa oppiakseen. Joillakin aistisäätelyn ongelmat suuret ja äönet häiritsee. Joillain on aivoperäinen näkövamna ja oppimateriaali sekä ymristö sekottaa. Avustajien tarve suuri huom osaavien ei työllistettyje. Avustaja joka osaa auttaa mutta ei sitoa lasta kiinni itseensä on kullan arvoinen. Osaamaton avustaja on opettajalle riesa.
    Opettajat ovat uupuneita lisäksi meillä on velvollisuus tukea arjessa asioiden oppimista joka on ihan ok koska siten kuntoutuu toimivammaksi. Ennen pystyi asioita viemään opettajalle. Nyt tuntuu kurjalta kun näkee sen ettei aua ole tarpeeksi. Luokassa on diag oppilaita eri vammaryhmistä ja vielä niitä joita ei tutkittu. Olen tehnyt viikoittain oäiväkotien ja koulujen kanssa yhteisryötä 29 vuotta ja nähnyt muutoksen. Ihana ajatus kaikki tasavertaiseen opetukseen. Mutta minusta tasavertaisuus näin ajatellen pakottaa toiset tsemppaamaan liikaa huonossa ympäristössä. Tasavertaisuutta on se että jokaiselle tarpeen mukaan EI jokaiselle samalla tavalla. Hyvät ihmiset jotain pitää tehdä tämä tulee pitkään muuttamaan asioita ikävään suuntaan

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet

Sammio