Mielipide

Mielipide: Ihminen tuhoaa maapallon, muttei välitä – sen sijaan osoitamme menestymistä katumaastureilla ja huvipursilla

Mielipidekirjoittajan mukaan ihmiset eivät luovu materiaalisista tavoitteistaan, koska järjestelmässämme on tapana osoittaa omaa menestymistään katumaastureilla ja huvipursilla.

Kari Pitkänen
Mielipide: Ihminen tuhoaa maapallon, muttei välitä – sen sijaan osoitamme menestymistä katumaastureilla ja huvipursilla

Autotehtaat valmistavat tänä päivänä paljon hybridi- ja sähköversioita. Tässä Mersun hybridiversion keskikonsolin näyttö, josta näkyy muun muassa voimankäyttömuoto.

Heikki Vähäkuopus

Maapallo ei yksinkertaisesti kestä edes nykyistä kulutustasoa ja silti poliitikot vain edelleen edeltäjiensä homehtuneissa jalanjäljissä, yritysten aivopeseminä ja kansaa mielistelläkseen (eli oman etunsa tähden) jauhavat samaa kaikkinaisen kasvun ideologiaa.

Puheet siirtymisestä vihreään teknologiaan ovat höpötystä, koska siirtymäajat johonkin uuteen kestävät vuosikymmeniä emmekä aidosti ole edes aloittaneet muutosta isossa skaalassa. Taitaa se sähkönkulutus globaalisti koko ajan kasvaa ja autoja tehdään vanhanaikaisin menetelmin. Vaikka heti siirtyisimme kokonaan sähköautoihin, automme tupruttavat saasteita vähintään 20 vuotta.

Meillä ei ole tällaisia aikoja käytössämme. Jo nyt olemme tilanneet itsellemme todella mittavat ekokatastrofit, ainoastaan niiden mittakaavaan voimme hieman vaikuttaa.

Vihreä teknologiakaan ei ole päästötöntä (kuten valmistus) tai energiaa kuluttamatonta ja ihan samalla tavalla sitä maapalloa pitää kupata, jotta saamme raaka-aineet niille miljardeille tulevaisuuden sähköautoille ja muille suurilta osin turhille vekottimille. Jos jossakin tulee hyötyä, se kumoutuu sillä, että koko ajan yhä useampi ihminen pääsee kiinni länsimaiseen ”unelmaan”, johon liittyy itsestäänselvyytenä oma auto ja kaikenmaailman tekniset turhuudet.

Eivätkä ihmiset suostu luopumaan materiaalisista tavoitteistaan, koska järjestelmässämme on tapana osoittaa omaa menestymistään juuri katumaastureilla ja huvipursilla. Millä ihminen sitten vouhottaisi, jos tällainen toiminta kiellettäisiin?

Jokaisella hienosti pukeutuneella ihmisellä pitäisi olla rinnassaan pinssi, josta selviäisi millä alalla kyseinen ihminen toimii, jotta tietäisi olla kumartelematta niitä, jotka ovat vaurastuneet eettisesti, moraalisesti tai luonnon kannalta haitallisella alalla.

Sanotaan, että palveluita pitäisi suosia materiaalin sijaan. Jos joku käyttää palveluita, mitä palvelun tarjoaja tekee voitollaan? Hän hankkii omaisuutta, laajentaa yritystään eli kulutus vain siirtyy toisen harteille. Jos ihmisen auto on pieniruokainen, hän käyttää säästämänsä kolikot ajamalla enemmän tai hankkimalla muuta tavaraa. Tälle on olemassa kaunis termikin, rebound-ilmiö.

Miten kohtelemme muuta elämää? Pidämme lehmiä koko niiden elämänsä parressa. Elämän pituus on typistetty luonnollisesta 15 vuodesta viiteen tehokkuuden nimissä. Olemme alistaneet ihan jokaisen lajin, josta on meille jotakin hyötyä ravinnollisesti tai viihtymisemme suhteen ihan täydellisesti.

Päättäjistä

Kirjoittajan mukaan kirjoituksessa on vain pieniä välähdyksiä, mutta kaikki tämäkin vain osoittaa, että meillä pitäisi ehdottomasti olla aivan toisentasoinen kontrolli mitä tulee tekemisiimme. Nykyinen toiminta-alustamme on yksinkertaisesti kutakuinkin kaikilta osin väärä ja aikansa elänyt.

Rakennettaessa kestävää järjestelmää on huomioitava ihmisen sen hetkinen kehitystaso. Me olemme vielä sillä tasolla, että kontrollointia pitäisi olennaisesti lisätä nykyisestä – ensin pitäisi aidosti viisaiden ihmisen päästä päätöspaikoille, mutta eipä heitä siellä näy.


Kommentit (7)

  • Nimetön

    Maapallo kestää kyllä muutaman katumaasturin, mutta tuota kateutta se ei ehkä kestä.
    Suurempaa haaskausta edustaa nykyinen kertakäyttörakentaminen: puretaan talo ja rakennetaan tilalle talo. Puretaan Hämeensilta ja rakennetaan tilalle – Hämeensilta. Puretaan liikenneväylä ja rakennetaan tilalle uusi samanlainen. Ja joka purkukierroksella menee suunnaton määrä materiaalia hukkaan. Betonivalun muottilaudat ovat arvotonta jätettä yhden valun jälkeen.
    Tuli muuten seurattua Kekkosentien Naistenlahden siltojen purkutyötä: hirveä määrä betonirojua.

  • Nimetön

    Ja autojen saasteet ovat vain 3-4% luokkaa sitä paitsi.Jos katsoitte Ulkolinjan ohjelman syy on ihan muualla kun autoissa.20 kookasta konttilaivaa nimittäin saastuttaa saman verran, kuin MILJARDI henkilöautoa. Näitä aluksia liikkuu merillä 60 000kpl. Kun katsotaan tältä kantilta niin rehunsyöjä saastuttaa tuonti vihanneksillaan ja luomu kahveillaan enemmän kuin kotimaista lihaa syävä ja autolla ajava ihminen.

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet