Lähijunaliikenne selvitysten sijaan nyt - Mielipiteet - Aamulehti

Lähijunaliikenne selvitysten sijaan nyt

30.12.2020 6:52

Tehokas ja taloudellinen joukkoliikenne on toimivan kaupungin perusta. Erittäin tärkeää seudullisen kehityksen kannalta on laajentaa paikallisjunien raideliikenne koko Tampereen seudulle. Pääkaupunkiseudun kilpailutettu lähijunaliikenne on mahdollistanut seudun kasvun ja nopeat liikenneyhteydet alueen sisällä kohtuulliseen hintaan.

Paikallisjunaliikenne olemassa olevilla raiteilla ja yhteisellä Nysse-lipulla Toijala– Tampere– Nokia-välillä on alkanut talvella 2020 kaksivuotisena kokeiluna. Kiitos hankkeesta kuuluu Sipilän hallitukselle ja silloiselle liikenneministeri Anne Bernerille, joka myönsi kaksivuotiseen pilottiin määrärahat.

Lähiliikenteen kehittämisestä on sovittu valtion ja Tampereen välisessä MAL-sopimuksessa. Siinä on sovittu Tesoman seisakkeen rakentamisesta raideliikenteen paremmaksi hyödyntämiseksi. Lisää seisakkeita on mahdollista rakentaa kohtuukustannuksin, kun niiden suunnittelu ja rakentaminen kilpailutetaan.

Tampereen seudulla pitäisikin päästä mahdollisimman pian pääkaupunkiseudun malliseen tehokkaaseen järjestelyyn. Se edellyttää päätöstä seudullisesta raidejoukkoliikenteestä Tampereelta Ylöjärvelle, Siuroon, Toijalaan ja Orivedelle, valtiolta päätöstä joukkoliikenteen tukemisesta, junakalustoyhtiön perustamista Tampereen seudun kuntien ja valtion kanssa yhteistyössä, junaliikenteen kilpailuttamista ja sopimusta Nysse-lipun käytöstä koko kilpailutetulla alueella.

Vuosien varrella on laadittu lukuisia visioita ja selvityksiä lähijunaliikenteestä ja työllistetty konsultteja. Pääkaupunkiseudun malli on selkeä ja se ei enää vaadi selvityksiä. Kyse on vain poliittisesta tahdosta. Kilpailutus on ongelma joillekin puolueille. Se on välttämätön, koska muuten VR ei ole kiinnostunut liikenteestä. Kilpailutus toi Helsingin seudun lähiliikenteeseen 30– 40% hintojen alennuksen.

Myös yhteinen kalustoyhtiö on välttämätön, koska se on edellytys kilpailutuksen toteuttamiselle. Tällä hetkellä VR romuttaa käyttökelpoisia vanhempia junia. Valtio voisi VR:n omistajana siirtää näitä junia Tampereen ja Turun kalustoyhtiöille ilmaiseksi tai niiden romuarvolla. Liikenne voitaisiin hyvin käynnistää nykyisen kokeilun kaltaisella kalustolla.

Kunnallisvaalien jälkeen kuntien on painostettava maan hallitus joukkoliikenteen tukijaksi myös Tampereen seudulla.

Kimmo Sasi

Ent. liikenneministeri

Mikko Närhi

Tietokirjailija

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?