Puskiainen-Pirkkala oikaisutie pitäisi laittaa tunneliin - Mielipiteet - Aamulehti

Puskiainen-Pirkkala oikaisutie pitäisi laittaa tunneliin

Läntisen ohitustien nopeuksia pitäisi alentaa, kaistoja lisätä ja meluhaittoja vähentää asukasviihtyvyyden takaamiseksi.

30.12.2020 18:22

Puskiaisten ohitustie voidaan viedä tunneliin. Vertailukohteeksi sopivat Helsinki– urku moottoritiellä Lehmihaan–Tervaharjun tunnelit, missä 8,1 kilometrin matkalla moottoritie kulkee viiden tunnelin läpi yhteensä 4,8 kilometriä. Tunnelit suojelevat luontoalueet liikennemelulta ja saasteelta. Pisin yhtämittainen Karnaisten tunneli on 2,2 kilometriä. Näin on voitu säästää ja rauhoittaa mittaamattoman arvokkaat Lohjan Karnaistenkorven luontokohteet ja luonnonrauha.

Nykyinen Tampereen läntinen ohitustie pilaa melullaan jo nytkin esitetyn Puskiaisten oikaisutien mahdollisesti valtaamat luontoalueet ja arvokkaat luontokohteet. Se tulisikin joka tapauksessa leventää 3/6-kaistaiseksi sekä suojata ympäristö paremmin liikennemeluvalleilla, kivimuureilla ja meluaidoilla sekä alentaa nopeuksia kehäteille sopivaan 80 km/h, vastaavasti kuin pääkaupunkiseudulla on tehty.

Tämä esitetty Puskiaisten oikaisutunneli ja Tampereen kehä 1 -tien parannus ei voi olla pitkällä aikavälillä mikään joko-tai-kysymys, sillä aikoinaan Tampereen Läntisen ohitustien suunnittelussa on sen ympäristöhaittojen arviointi mennyt täysin pieleen ja ympäristön suojaustoimet ovat jääneet puolitiehen.

Mikäli Tampere tähtää metropoliksi ja aikoo kilpailla asukasviihtyvyydellä pk-seudun kanssa muutoinkin kuin vain keskustan valoshowlla ja ratikalla, on sen laajenevat reuna-asuinalueet tehtävä myös liikennemelun ja lähivirkistysalueiden suhteen viihtyisimmiksi.

Hyvä alku tässä liikennemelun vähentämisessä onkin suunnitelma muuttaa Nokia– Tampere moottoritie hiljaiseksi paikalliseksi sisäänajoväyläksi. Vastaavasti Pirkkala– Sarankulma välillä olisi nopeudet alennettava pysyvästi 80 km/h kuin myös Linnainmaa– Lakalaiva välillä. Tällöin liikenne sujuu paremmin ja jokaviikkoiset liikenneonnettomuudet vähenevät merkittävästi.

Lisäksi Tampere– Helsinki tien nopeudet tulee alentaa 80 km/h aina Sääksjärvelle eli mahdolliselle kehä 2 -tielle asti. Aivan kuten pk-seudulla Helsinki– Tampere moottoritien nopeus on alennettu Vantaan Keimolasta alkaen 80 km/h jo paljon ennen kehä 3 -tietä.

Kysymys on vain 4– 8 km:n läpiajomatkoista, mikä merkitsee läpiajoissa noin 60 sekunnin aikaikkunaa, mutta liikenteen sujuvuuden, polttoaineiden ja tienpinnan kulutuksen sekä liikennemelun vähenemisen suhteen huomattavasti suurempaa asiaa. Kaiken lisäksi näihin ympäristön kunnollisiin suojaustoimenpiteisiin panostetut eurot moninkertaistavat pitkällä aikavälillä maan käyttöarvon kaikkialla Tampereen kaupunkiseudulla.

Seutukuntalaisena onkin todella ikävää, kun usein tuntuu siltä, että Tampereen sisäänajo- ja ohitusteillä on pakko ajaa vähintään sataa että kaikki kerkiävät.

Isossa business-luokan autossa "sata-lasissa" ei ehkä tunnu missään eikä liikennemelu ole haittana, jos sattuu asumaan ja ulkoilemaan useamman kilometrin päässä kyseisistä teistä. Tavisautolla olisi kiva ajella rauhassa ja käydä kotoa ulkoilemassa. Kenen ehdoilla näitä kaupunkiseutujen teitä siis suunnitellaan – ei ainakaan asukkaiden ehdoilla?

Timo Lehtinen

Pirkkala

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos