Menestystä niittänyt panimo jakaa ilmaista olutta – ”Mielipiteet ja ehdotukset ovat meille tärkeitä, ja siksi muistamme osakkaitamme tällä tavalla” - Pyynikin - Aamulehti
MainosPyynikin

Menestystä niittänyt panimo jakaa ilmaista olutta – ”Mielipiteet ja ehdotukset ovat meille tärkeitä, ja siksi muistamme osakkaitamme tällä tavalla”

Noin puolet panimon henkilökunnasta on naisia. Elisa Laine ja Carita Vilkman katsovat, että oluen valmistuminen etenee suunnitellusti.


18.12.2019 10:54

Tamperelaisen Pyynikin Brewing Companyn kulunut vuosi ollut tutun kiireinen. Oluen lisäksi panimo on laajentanut rutkasti juomavalikoimaansa ja valloittanut oluillaan Eurooppaa.

Tamperelaispanimo otti tänä vuonna suuren harppauksen vientimarkkinoille. Vuoden aikana tamperelaista olutta vietiin 13 Euroopan maahan, muun muassa yli 2 300 Lidl-myymälään. Syksyllä vienti jatkui voimakkaana kun isobritannialainen Beer52-verkkokauppa tilasi 160 000 tölkkiä olutta. Oluet myytiin nopeasti loppuun ja palaute oli erittäin hyvää. Tulevana vuonna on luvassa lisää mukavia uutisia viennin suhteen, sillä uusia maita on kiikarissa.

-Olemme pitkään ja hartaasti tehneet töitä viennin ja tunnettavuuden eteen Euroopassa ja muuallakin. Nyt se työ on alkanut tuottaa tulosta, kertoo yhteisömanageri Veikko Sorvaniemi.

Eurooppaan matkaavat rekat ovat tuttu näky Pyynikin panimolla.

Pyynikin Distilling Company

Panimon tiloissa toimiva Pyynikin Distilling Company aloitti toimintansa alkuvuodesta. Ensimmäinen tislaustuote voitti heti palkinnon kansainvälisessä Meiningers International Spirits -kilpailussa ja pääsi pikavauhtia Alkon vakivalikoimaan. Jouluksi tislaamosta valmistui Pyynikin Glögi, joka myytiin ennätysvauhdissa loppuun. Tislaamon innovatiivinen uutuus on tehty kierrätysraaka-aineista.

-Väkevien tuotteiden markkinointi ja niistä kertominen aiheuttaa suuria haasteita, sitä kun ei kotimaassa saa tehdä. Tuotteen nimen mainitsemisesta saattaa tulla valtion puolesta sanktioita, toteaa Veikko Sorvaniemi.

Mosaic Lager maistuu Iso-Britanniassa.

Kaupungin paras olutravintola

Pyynikin Brewing Companyn ja NoHo Partnersin yhteinen Pyynikin Brewhouse äänestettiin kesällä Tampereen parhaaksi olutravintolaksi. Ravintolan yhteydessä on 300 litran ravintolapanimo, jossa tehdään erikoiseriä omiin hanoihin. Ravintolan ylivoimaisesti myydyin olut on maailman parhaaksi luokassaan palkittu Pyynikin Mosaic Lager. Panimon osakkaille on ravintolassa osakasetuisuuksia.

Pyynikin Brewhouse valittiin Tampereen parhaaksi olutravintolaksi.

Vahvaa kasvua

Pyynikin Brewing Company sai keväällä Kauppalehden Kasvaja-sertifikaatin. Sertifikaattia tarjotaan vain noin 0,5 prosentille suomalaisista yrityksistä. Kasvaja-sertifikaatin voi saada käyttöönsä yritykset, joiden liikevaihdon keskimääräinen vuosittainen kasvu on ylittänyt päätoimialan keskitason vähintään kymmenellä prosenttiyksiköllä viimeisten kolmen mittausvuoden aikana. Sertifikaatin taustalla olevan yritysluokituksen tuotti Alma Talent Tietopalvelut.

Mustikkalonkerossa on suomalaista eksotiikkaa.

Omaan Kotiin -hanke

Syksyllä panimo käynnisti viisivuotisen Omaan Kotiin -hankkeen. Tarkoituksena on siirtyä isompiin omiin tuotantotuloihin ja kasvattaa tuotantokapasiteettia. Osa hankkeesta rahoitetaan osakeannin kautta. Panimon osakkaaksi pääsee 125 eurolla. Uusiin tiloihin on suunniteltu myös elämystoimintaa ja omaa klubia panimon osakkaille. Tutustu Omaan kotiin -hankkeeseen.

– Olemme hiljalleen aloitelleet jo elämystoimintaa. Meillä on ollut esimerkiksi musiikkiesityksiä ja elokuvailtoja. Panimo tarjoaa ainutlaatuisen miljöön monenlaiselle toiminnalle. Suunnitelmissa oleva oma klubi on jotain sellaista, mitä Suomessa ei ole ennen nähty, kertoo panimon perustaja Tuomas Pere.

Pyynikin Vichy on yksi vuoden 2019 uutuuksista.

Valikoima laajenee

Kotimaisilla markkinoilla on kysyntää myös muille juomille kuin oluille. Panimolta valmistuu nykyään myös lonkeroita, siidereitä, juomasekoitteita, vichyä ja limonadeja. Pyynikin vahvan brändin ansiosta juomat ovat saaneet hyvän vastaanoton. Ensi vuonna Pyynikin Brewing Company valmistuu entistä enemmän muutakin kuin olutta.

– Uusien investointien avulla voimme valmistaa entistä enemmän muita juomia kuin oluita niin, ettei siitä ole haittaa oluen valmistukselle. Uusista tuotteista muun muassa mustikkalonkero on herättänyt kiinnostusta myös ulkomailla. Siinä on puhtaan pohjoisen luonnon eksotiikkaa, kertoo Tuomas Pere

Pyynikin Brewing Companyn tuotevalikoima on oluen lisäksi kasvanut kuluttajia kiinnostavilla muilla juomauutuuksia.

Kohti ensi vuotta

Ensi vuonna panimo täyttää seitsemän vuotta. Tuotantomäärät ovat kasvaneet alun 35 000 litran tuotantomäärästä noin kahden miljoonan litran vuositasolle. Pyynikin Brewing Company on kasvanut pienestä käsityöläispanimosta yhdeksi maan isoimmista panimoista. Panimosta on tullut merkittävä paikallinen työllistäjä. Paikallisuus on yksi Pyynikin tärkeistä arvoista, suuri osa raaka-aineista tulee lähialuiden tuottajilta.

– Ensi vuoden uutuuksiin kuuluu uudet tölkkikoot. Suosituimpia oluitamme saa ensi vuonna myös 0,33 litran koossa. Olemme siirtymässä kokonaan tölkkeihin, niissä olut säilyy paremmin suojassa valolta ja hapelta. Lisäksi ne ovat rutkasti luontoystävällisempiä kuin pullot, mainitsee Veikko Sorvaniemi

Pyynikin Brewing Companyn osakeanti jatkuu kesään. Laajasta osakaspohjasta on panimolle suuri hyöty. Suosittujen osakasolutpakettien avulla tehdään tärkeätä tuotekehitystyötä. Monet suositut tuotteet ovat syntyneet osakaspakettioluiden pohjalta. Uusien osakkaiden avulla kehitystyö paranee entisestään.

– Osakkaiden mielipiteet ja ehdotukset ovat meille tärkeitä. Tänä vuonna muistamme osakkaitamme ja jaamme Tuomaan päivänä 21.12 osakkaille ilmaiset oluet panimolla, kiittelee Tuomas Pere.

Lähde mukaan kotimaiseen panimoalan kasvuyritykseen.

Vadelmainen vehnäolut oli yksi kesän oluthiteistä.

Lue myös: