Miksi laituri kelluu, vaikka järvi on vielä jäässä? Tätä eivät jäät riko eivätkä laineet lannista - Mainos - Aamulehti
MainosNooa-Arctic

Miksi laituri kelluu, vaikka järvi on vielä jäässä? Tätä eivät jäät riko eivätkä laineet lannista

Nooa Arctic -laitureissa ponttonien muoto, lujat liitokset ja huolella valittu puutavara yhdistyvät luonnonvoimat huomioivaan suunnitteluun.

Laiturin alle syntynyt mikroilmasto ja isot ponttonit pitävät laiturin irrallaan jäästä, Veikko Salli esittelee.


20.4. 6:00

Kevään ensimmäiset kiurut livertävät Sarkolanlahden yllä Nokialla. Kuloveden jäällä muuttamien kalastajien lisäksi astelee Nooa Arctic -laiturien kehittäjä Veikko Salli, joka on näkemäänsä hyvin tyytyväinen: viime kesänä asennettu laituri on talvehtinut erinomaisesti, eikä se ole lumen peittämä ja jämäkästi jäiden syleilyssä.

– Tärkein asia on ottaa huomioon luonto ja siellä vaikuttavat voimat. Niitä vastaan ei kannata laiturinkaan taistella, vaan sopeutua ja elää luonnonvoimien mukaan, Salli pohtii.

Kevään ensimmäiset Nooa-Arctic -laitureiden asennukset tehtiin jo huhtikuun puolivälissä. Alla videolla esitellään uuden laiturin rakentaminen puolessa päivässä Lempäälässä.

Päättynyt talvi oli Veikko Sallin mukaan laitureille haastava.

– Vahva lumi satoi ennen maan ja vesien jäätymistä. Laiturit keräsivät lunta päälleen ja painuivat syvälle veteen. Toisaalta Nooa Arctic -laiturin ominaisuudet tulivat nyt hienosti esiin: vaikka järvi on vielä jäässä, etuponttonit kelluvat jo vedessä.

Laiturin ankkurointi rantaan on näissä olosuhteissa paras vaihtoehto. Erityisesti ensimmäisenä keväänä asennuksen jälkeen on syytä tarkkaan tarkastaa laituri eli näkyykö rasituksen merkkejä missään. Silloin toimitaan niin, että luonnon viestit huomioidaan.

– Siksi tämä laituri ei joudu jäiden siirtyessä ja sulaessa sellaiseen kurimukseen kuin matala laituri, joka on talven jäljiltä jään syleilyssä.

Veikko Salli kuvailee Nooa Arctic -laiturin alle syntyviä olosuhteita mikroilmastoksi, joka syntyy ponttonien ansiosta.

– Jään pinnan ja laiturin puurakenteiden väli on useita kymmeniä senttimetrejä. Tämänkin laiturin päälle kerääntyi lunta, mutta alla oleva ilmatila sulatti sen.

Laiturin kokoaminen alkaa kuivalla maalla.

Nooa Arctic -laiturin jokainen liitos sekä niissä käytetyt ruuvit, liima ja metalliset liitoskorvakkeet on tarkoin mietitty ja valittu.

– Lujat liitokset varmistavat, että laituri säilyy kaikissa olosuhteissa suorakaiteen muotoisena.

Salli painottaa myös laadukkaan ja riittävän kuivan puutavaran käyttöä laiturin kokoamisessa.

– Tärkein asia ponttonien ja laiturin puurakenteiden yhdistämisessä liittyy ponttonin kanttiin, jonka kautta kantovoima välittyy laituriin. Kantti varmistaa sen, ettei ponttoni pääsee missään tilanteessa karkaamaan laiturin alta pois.

Kokoaminen jatkuu rannassa, jossa laituri ankkuroidaan niin, että sen on mahdollisuus liikkua veden korkeuden mukaan.

Kellumissyvyyttä voidaan säätää avaamalla ponttonin korkki ja lisäämällä sinne vettä.

– Ponttonin vahva alaosa kestää pohjahiekan tai pohjasaven kosketuksia sekä alhaalta tulevia muita osumia.

Käyntisilta ja laituri liittyvät toisiinsa vahvoilla osilla, joita yhdistävät akselitapit.

– Laituri ankkuroidaan rantaan, jolloin kiinnityspisteiden tulee olla rannassa eikä vedessä, Veikko Salli painottaa.

Käyntisilta ankkuroidaan kiveen, betonipainoon, kierreputkeen tai muuhun kiinteään kohteeseen. Lisäksi sivuketjuilla rantaan tapahtuva ankkurointi mahdollistaa laiturin liikkeen vedenkorkeuden vaihtelun mukaan.

– Näin laituri on hyvin kiinni rannassa, mutta samalla sen on mahdollisuus mukautua olosuhteisiin ympärillä, Veikko Salli summaa.

Kokonaisuuteen kuuluvat laiturin rantaan yhdistävä silta, penkit ja veteen laskeutuvat portaat.

NOOA-Arctic

Ota yhteyttä ja kysy!

Veikko Salli 0400 591 219

veikko.salli@nooa-arctic.fi

tai valtakunnallinen numero 040 567 6319