MainosTeknikum

Surullisenkuuluisa myyntimatka Tukholmaan sisuunnutti 30 vuotta sitten – Nyt suomalaistuote on asiakkaiden mukaan maailman paras

Porilainen Kajak Sport vie kajakkien osia yli 40 maahan. Yksi yhtiön päätuotteista on kajakin kansiluukku. Melonnan harrastajat niin Japanissa kuin Australiassakin tuntevat Teknikumin Kajak Sportille valmistamat kotimaiset kansiluukut ja pitävät niitä toimitusjohtaja Marko Bryggaren saaman asiakaspalautteen mukaan maailman parhaina.


7.9.2020 8:35 | Päivitetty 24.9.2020 15:45

Yhtiö maailmalla tunnetun brändin, Kajak Sportin, takana on porilainen Karhumuovi Oy. Yritys aloitti reilut 30 vuotta sitten kajakkien valmistamisen, mutta erikoistui värikkäiden vaiheiden jälkeen kajakin osien ja varusteiden tuottajaksi.

-Se lähti siitä, että Kajak Sportilla oli erittäin kokeneita melojia omistajana ja perustajana. Oli kova hinku tehdä oma huippulaatuinen merikajakki ja sellainen saatiinkin valmiiksi. Se oli nimeltään Artisan, muistelee Bryggare.

Eskimokäännöksistä suunnitelmat uusiksi

- Sitten tehtiin surullisen kuuluisa myyntimatka tuohon lahden toiselle puolelle Tukholmaan. Silloin kajakissa oli vain kaksi luukkua, yksi edessä ja toinen takana. Ne olivat meille osto-osia, taisivat olla lasikuituisia. Luukkuun ei tietenkään kiinnitetty erityisemmin huomiota koska kajakkihan se oli se tärkein päätuote ja ylpeyden aihe.

– Myyjämme Karvisen Juha meni vakuuttavasti esittelemään tuotetta Tukholmaan. Ruotsin suurin kajakkikauppias sanoi, että laitetaan kajakki veteen ja teeppä vaikka kymmenen esikimopyörähdystä.

Melojille on tärkeää, että puhelimet, kamerat, avaimet ja muut kajakissa mukana olevat tavarat pysyvät tallessa ja kuivana kovissakin meriolosuhteissa.

- Juha teki työtä käskettyä ja kajakki tuotiin rantaan. Ruotsalainen avasi luukut ja kajakkihan oli täynnä vettä.

- Kiitos esityksestä. Tule sitten takaisin, kun teillä on sellainen tuote, että se pitää vettä.

Siitä hetkestä tuli yhtiön tulevaisuudelle käänteentekevä. Saisiko kansiluukut valmistettua teollisesti ja niin että ne ovat varmasti vesitiiviit ja huoltovapaat sekä hinnaltaan edulliset.

- Siitä sisuuntuneena yhteistuumin päätimme, että se on saatava vesitiiviiksi, jotta kajakkeja saataisiin myydyksi. Reilu vuoden päästä otimme uuden myyntiyrityksen uusilla kansiluukuilla. Ruotsalainen totesi, että nämähän pitävät vettä, yhteistyö voidaan aloittaa. Kajakkeja alkoi mennä hyvin kaupaksi, Marko Bryggare kertaa menestystarinaa.

- Siinä ei kauaa kestänyt, kun muut kajakkien valmistajat alkoivat kyselemään, että kun teillä on tällainen kansiluukku, niin olisiko niitä mahdollista ostaa erikseen.

Kajakin kansiluukun on kestettävä myös lämpötilan muutosten aiheuttamia painevaihteluja kajakin sisällä.

Nyt Kajak Sport vie kajakkien komponentteja kymmeniin maihin muille kajakkien rakentajille ja alan liikkeille. Kansiluukkujen kysynnän ytimessä on tuotekehitystyö ja kumisen osan valmistus pirkanmaalaisen Teknikum Groupin kanssa.

Teknikumin osaaminen avain menestykseen

Yhteistyö Teknikumin ja Kajak Sportin välillä on kestänyt yli 25 vuotta. Vuosien varrella Teknikum on kehittänyt juuri tähän tarpeeseen asiakkaalleen avainlippu-laatuisen kumiseoksen, joka tekee kansiluukuista vesitiiviitä ja sään muutoksia kestäviä. Kansiluukkuja on viety maailmalle satoja tuhansia.

Karhumuovi Oy:n toimitusjohtajan Marko Bryggaren mukaan porilaisyhtiölle on tärkeää, että yhteistyökumppani Teknikum on kotimainen yritys. Se takaa laadun ja nopean tuotantoketjun ja vuosien varrella tiiviin yhteistyön kansiluukun kehitystyössä.

Teknikumin Kajak Sportille valmistamat luukut tunnetaan kaikkialla maailmassa.

- Meistä kumpikaan (Teknikum tai Karhumuovi) ei halunnut muuttaa tämän tuotteen kanssa Kiinaan ja strategia on kannattanut varsinkin nyt, kun toimitusketjun pitää olla varma ja nopea.

-Teknikum on löytänyt oikean kumireseptin meidän toiveiden mukaisesti. Teknikumin vahvuus on se, että he sekoittavat sen raaka-aineen itse Keravan tehtaalla. Meille tämä on tosi toimivaa yhteistyötä ja reklamaatioprosentti on käytännössä olematon loppuun hiotun prosessin ansiosta.

Teknikum Groupin toimitusjohtaja Jani Hämäläinen arvostaa yhtiöiden välistä tiivistä yhteistyötä.

– Meille on ollut ilo seurata Kajak Sportin maailman merien valloitusta. Tuotekehityksemme ja tuotantokapasiteettimme skaalautuvat myös jatkossa kasvun tueksi.

Mittatarkkuutta vaativaan käyttöympäristöön

Marko Bryggare avaa kajakin niin sanotun päiväluukun ja sujauttaa puhelimensa talteen Mäntyluodon Kallon Satamassa.

- Tässä ei ole liikkuvia osia. Luukussa ei ole mitään, mikä voisi rikkoontua, kun rakenne ja materiaali on kohdillaan. Monet vastaavat tuotteet vuotavat vettä, ovat hankalampia käyttää tai ne eivät ole säänkestäviä.

Kajak Sportin luukut valmistetaan Sastamalassa Teknikumin tehtaalla.

-Kaikki lähtee siitä, että raaka-aineseos ja mittatarkkuus on se mikä pitää. Ilman sitä luukku ei toimi eri lämpötiloissa ja painetiloissa. Kajakkiin muodostuu helposti ylipainetta tai alipainetta, koska se on säiliötila. Veden lämpötila ja aurinko muuttavat kajakin sisätilavuutta ja ne aiheuttavat haasteita luukun pitävyyttä. Siihen Teknikum on löytänyt yhdessä meidän kanssa aivan loistavan rakenteen tuotteelle.

Fakta

Teknikum Group

Teknikum Group on erilaisten polymeerituotteiden suunnitteluun ja valmistukseen erikoistunut kotimainen, kansainvälisesti palveleva teollisuuskonserni.

Osaamisen juuret ovat vuodessa 1898, jolloin yhtiön nykyinen toiminta oli osana Suomen Gummitehdas Osakeyhtiötä. Myöhemmin yhtiö yhdistyi Nokia-konserniin.

Vuonna 1989 pääosa Nokia-konsernin teknisen kumin liiketoiminnasta siirtyi Teknikum-Yhtiöille.

Teknikum Groupilla on neljä tehdasta Suomessa, yksi Unkarissa ja yksi Kiinassa. Suomen tehtaat sijaitsevat Sastamalan Vammalassa, Kiikassa, Talankylässä sekä Keravalla.

Konsernin henkilöstömäärä on noin 550 henkilöä ja liikevaihto noin 70 miljoonaa euroa.

Kajak Sport on porilaisen vuonna 1952 perustetun Karhum uovi Oy:n omistama brändi.