Tampereen seutua yritetään Tampereen kovan painostuksen kautta saada ratikkamyönteiseksi. Ratikka-asiantuntijat maalaavat synkkiä tulevaisuudenkuvia naapurikuntiin, jos ratikkaa ei rakenneta – elämä ilman ratikkaa on vain teeskentelyä.
Lobbarit lobbaavat täysin rinnoin ratikan puolesta ja toivovat, että Tampereen naapurikuntien valtuutetut menevät ratikkahölmöilyyn mukaan.
On täysin naurettavaa väittää, että esimerkiksi yrittäjä tulevat kuntiin ratikan perässä. Kyllä yrittäjä tulevat kuntiin tarjolla olevien yritystonttien hintojen, sijaintien, tavarankuljetusreittien ja työvoiman saatavuuden takia.
Elinvoimainen kunta ei tarvitse ratikkaa. Pikemminkin tarvitaan harkitusti tuotettuja palveluita, monipuolista asuntotuotantoa, homevapaita koulurakennuksia, erilaista virkistystoimintaa asukkaille, virikkeellistä lasten päivähoitoa, hyvää ja helposti muuntuvaa joukkoliikennettä ja niin edelleen.
Ratikkahanke on kaikin puolin kallis turhake, joka maksaisi Pirkkalalle jopa 114 miljoonaa euroa investointina sekä nostaisi joukkoliikenne kustannukset nykyisestä 1,4 miljoonasta eurosta yli 10 miljoonaan euroon vuodessa. Täysin järjetön investointi, joka perustuu vain ylioptimistisiin odotuksiin ja toiveisiin. Tampereen naapurikunnille esitelty ratikkahanke on kuin lasten saduissa punaisella reellä taivaan halki matkaava joulupukki, joka jakaa ilmaisia lahjoja kuntien päättäjille ja kuntalaisille.
Ratikkahankkeeseen liittyy myös kiinteästi toive nostaa Pirkkalan asukasluku 42 000 asukkaaseen vuoteen 2050 mennessä. Se tarkoittaisi lähes 750 uutta asukasta vuodessa lisää. Näin suuri asukasluvun lisäys joka vuosi toisi varmasti mukanaan kestämättömän tilanteen kunnallemme sekä palveluiden riittävyyden että talouden kestokyvyn suhteen. Asukasluvun näin hurja nousu joka vuosi vaatisi myös kovia veroäyrin nostoja useampana vuotena peräkkäin. Oltaisiin kuntalaisen rahapussilla yhä lisääntyvissä määrin.
Ratikalla ei myöskään edistetä ilmastonmuutoksen hallintaa eikä joukkoliikenteen käytön lisäämistä, vaikka niin halutaankin väittää. Joukkoliikenteen käytön lisääminen merkittävässä määrin onnistuu ainoastaan ilmaisen joukkoliikenteen tarjoamisen kautta sähköbusseilla, jotka myös oikeasti edistävät ilmastonmuutoksen torjuntaa.
Meillä on aina aiemmin Pirkkalassa väitetty, että kunnalla ei ole varaa ilmaiseen joukkoliikenteeseen tai kaikkia kuntalaisia hyödyttävää uimahalliin, joka olisi noin 13 miljoonan euron kustannus. Kun tarkastelee näitä kahta asiaa ratikkahankeen kustannuksiin verrattuna, ne ovat ”lähes ilmaisia”.
Täytyy vain toivoa hartaasti, että kuntamme päättäjät käyttävät sitä paljon puhuttua maalaisjärkeä päättäessään ratikkahankkeesta, eivätkä usko ilmaisia lahjoja jakavaan joulupukkiin.
Harri Aalto
Pirkkala