Kuljetuspalvelut ovat yksi vammaispalveluihin kuuluva palvelu. Käytän kuljetuspalveluita lähes päivittäin vapaa-ajan matkoihin ja työmatkoihin.
Taksimatkoissa on ollut paljon haasteita. Suurimmat haasteet ovat olleet taksien myöhästelyissä ja siinä, että asiakkaalle ei tule ilmoitusta kuljetustenohjauskeskukselta tai taksinkuljettajalta, että taksi on myöhässä. Asiakkaana joudun soittamaan ja jonottamaan kuljetustenohjauskeskus Kuohkeeseen lähes päivittäin ja varmistamaan, onko kyytiäni kuitattu taksinkuljettajan toimesta.
Aamut ovat haastavampia, kun monet asiakkaat menevät samaan aikaan kouluun ja töihin. Keskus sanoo, että autoja on rajallinen määrä, kun taas taksikuskit sanovat, että autoja kyllä on, mutta järjestelmä hukkaa kyytejä tai etteivät ne tule kuljettajan laitteelle, jolloin ne menevät ns. ylivuodoksi aluetaksiin. Olen ollut monta kertaa ylivuotona järjestelmässä ja myöhästynyt esimerkiksi töistä itsestäni riippumattomista syistä. Jos tilaisin normaalitilauksena, niin tilauksen yhteydessä tulee aina myös tieto siitä, milloin taksi saapuu, ja onko myöhässä.
Kuohkeelta tulee kyllä arvio taksin saapumisesta, mutta ei koskaan tietoa siitä, jos taksi on myöhässä. Kun olen asiaa kysynyt, olen saanut vastauksen: ”Meillä ei ole aikaa ilmoitella asiakkaalle taksin myöhästymisestä" Olen antanut tästä useasti palautetta Kuohkeeseen ja Tuomilogistiikalle.
Kuljettajia syytetään helposti siitä, että taksi on myöhässä tietämättä kokonaiskuvaa. Voi olla, että taksi on myöhässä jo aamun ensimmäisestä kyydistä, koska järjestelmä asettaa ajoajat liian tiukaksi huomioimatta esimerkiksi ruuhkia liikenteessä tai asiakkaan hakemista ja mahdollista avustamista autoon apuvälineen kera. Kuljettajan ei kannata myöskään ajella kymmeniä kilometrejä toiselle paikkakunnalle siirtämään asiakasta parin kilometrin verran, koska se ei ole taloudellisesti järkevää.
Huonosti toteutettavien kilpailutusten takia hinnat on poljettu niin alas, ettei taksiala kannata samalla tavalla kuin aikaisemmin. Tämä on johtanut siihen, että monet taksikuskit ovat lopettaneet ja vaihtaneet alaa.
Takseilla ei ole nykyisessä laissa päivystysvelvollisuutta. Tämä näkyy esimerkiksi siinä, että takseja on todella vaikea saada ilta-aikaan tai viikonloppuisin, vaikka taksin olisikin tilannut ennakkoon. Tämä näkyy myös maaseudulla ja pienillä paikkakunnilla, kun taksit tulevat kaupunkeihin parempien kyytien toivossa. Maaseudun ja pienien paikkakuntien taksien saatavuus on myös turvattava.
Taksilakia ja kuljetuspalveluita tulee muuttaa kokonaisuutena niin, että taksiala on yrittäjän näkökulmasta kannattavaa, järjestelmät toimivia ja asiakas voi luottaa saavansa taksin ajallaan. Tuttutaksioikeudet tulee myös palauttaa sitä tarvitseville. Kuljetuspalvelut ovat remontin tarpeessa. Taksilain muutoksiin tulee vaikuttaa vahvemmin myös poliittisessa päätöksenteossa.
Osku Timonen
eduskuntavaaliehdokas (liik.), Tampere