Olen tamperelainen aikuinen veronmaksaja, jolla todettiin yllättäen syöpä alkuvuodesta 2021. Olen sairauteni myötä tehnyt valitettavan paljon huomioita terveydenhuollon tehottomuudesta, joista tässä muutama esimerkki. Nämä esimerkit eivät johdu Pirkanmaan hyvinvointialueelle siirtymisestä.
Vuoden 2021 aikana olen kertaalleen tarvinnut päivystyksellisen siirtokuljetuksen Hatanpäältä Acutaan. Olin tuolloin huonokuntoinen, mutta olisin kyennyt istumaan taksissa tuon lyhyen matkan. Keskustelimme Hatanpäällä sairaanhoitajan kanssa kuljetustavasta ja tulimme samaan johtopäätökseen. Minut oli parempi siirtää kiireettömästi ambulanssilla Acutaan, jotta saan heti petipaikan, koska en olisi kyennyt istumaan aulassa odotusaikaa enkä olisi jaksanut ”pitää puoliani” hoidon tarpeen arvioinnissa. Näin ollen varasin turhaan yhden ambulanssin ja kahden terveydenhuollon ammattilaisen (todennäköisesti perustason ensihoitajien) aikaa.
En ole vuosiin tarvinnut hammaslääkäripalveluja, mutta olen harvakseltaan, kuitenkin minulle suositeltua vähemmän käyttänyt kunnallisia suuhygienistin palveluja. Tarvitsin nukutusta vaativia leikkauksia viisi kertaa vuoden 2021 aikana (nukutusten yhteydessä hampaiden on syytä olla hoidetut). Kävin kuitenkin vasta solunsalpaajahoitojen päätyttyä suuhygienistillä helmikuussa 2022, joka suositteli seuraavaksi kiireetöntä käyntiä hammaslääkärillä perussairauteni ja hoitojeni vuoksi. Syöpähoitoni jatkuvat edelleen, nyt toisen tyyppisellä lääkkeellä.
Olen yrittänyt soittaa lukuisia kertoja eri aikoina suun terveydenhuollon keskitettyyn ajanvaraukseen pääsemättä läpi. Jättämääni takaisinsoittopyyntöön ei vastata. Käytän näppärästi sähköisiä palveluja, mutta en saa varattua muuta kuin kiireaikaa tai suuhygienistin videovastaanottoaikaa sähköisesti, koska ruudulle tulevan ilmoituksen mukaan edellisestä hoidon tarpeen arviosta tai tutkimuksesta on kulunut liian vähän aikaa (yli 18-vuotiailla 24 kuukautta). Minua pyydetään ottamaan yhteyttä keskitettyyn ajanvarauspalveluun, jonne en siis saa mitenkään yhteyttä. Päädyin nyt varaamaan turhan ja tarpeettoman ajan suuhygienistin videovastaanotolle, jotta pääsen jotenkin ”sisälle” suun terveydenhuoltoon.
Olen verkostoitunut valtakunnallisesti muiden syöpäpotilaiden kanssa. Meillä potilailla on valitettavasti lukuisia vastaavia kokemuksia terveydenhuollon kummallisista kiemuroista. Olemme kuitenkin iloksemme huomanneet, että syövän diagnosointi ja hoito ovat pääsääntöisesti hyvällä tolalla Suomessa, siitä iso kiitos julkiselle terveydenhuollolle.
Osallistukaa suolistosyövän seulontaan
Kirjoitus julkaistaan poikkeuksellisesti nimimerkillä kirjoittajan yksityisyyden suojaamiseksi