Kevyenliikenteenväylille voisi tehdä kattavan latuverkoston – ne ovat usein auraamatta

Kun aamulla pyöräilen puolenmetrin hangessa, en koe, että kaupunki kannustaa kestävään liikkumiseen, kirjoittaa Laura Vänskä.

16.12.2022 17:30

Lunta tulvillaan ja kevyenliikenteenväylät auraamatta. Olen jo usean vuoden ajan pyöräillyt työmatkani vuoden ympäri, eikä aurauskäytännöissä ole tapahtunut minkäänlaista muutosta.

Lumettomina aikoina pyöräily Tampereella on todella mukavaa ja uudet pyöräväylät ansaitsevatkin erityistä kiitosta. Talvisin tilanne kuitenkin kääntyy täysin päälaelleen, esimerkiksi asuinalueellani Nekalassa autoteiltä aurataan lumet pyöräkaistalle ja monella yhdistetyllä pyörä- ja kävelytiellä on alle metrin kaistale kinoksien ja autotien välissä. Tällä ei varsinaisesti ole pyöräilyyn kannustavia vaikutuksia.

Koska kaikkia reittejä ei luonnollisestikaan ehdi aurata samanaikaisesti, voisi kaupunki panostaa yhdistelmäliikkumiseen. Raitioliikenteen liitännäisreitit voisivat olla ensisijaisia aurauskohteita ja talvikaudella ratikassa polkupyöriä voisi saada kuljettaa maksutta. Tällaisilla teoilla kaupunki tukisi myös talvella pyöräileviä.

Vaihtoehtoisesti kevyenliikenteenväylille voisi järjestää kattavan latuverkoston, jotta saisimme nauttia hiihtokeleistä, kun lunta vielä on.

Laura Vänskä

ympäristösuunnittelija, Tampere

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut