Pari kertaa viikossa 3-tietä ajava: uusi Hämeenkyrönväylä parantaa turvallisuutta ja sujuvuutta

Todellinen aikasäästö uudesta Hämeenkyrönväylästä on 2 – 4 minuuttia riippuen valtatien 3:n liikennetilanteesta Hämeenkyrössä, kirjoittaa Jarmo Kuivanen.

27.10. 5:00

Aamulehti uutisoi uuden Hämeenkyrönväylän rakentamisesta ja sen valmistumisen synnyttämistä aikasäästöistä. Uutisoitiin 8 minuutin aikasäästöistä noin 10 kilometrin pituisen uuden väylän rakentamisen ansiosta.

Lue lisää: Tältä näyttää pitkään odotettu Kolmostien oikaisu: pääsimme koeajamaan sen ennakkoon – 70 miljoonan euron tie valmistuu peräti vuoden etuajassa Hämeenkyröön

Lue lisää: Pitkä odotus päättyy: Hämeenkyröläiset saavat uuden ruokakaupan ja hampurilais­ravintolan ehkä jo ensi vuonna – ”Saivat joulun kuukauden etuajassa”

Uutisointi on sikäli harhaanjohtavaa, että kyseisen uuden väylän ajaminen kestää 10 kilometrin matkalla 6 minuuttia 100 km/h-nopeudella. Vanhan väylän eli nykyisen tien nopeusrajoitus on kyseisellä tieosuudella 50 – 100 km/h ja keskimäärin ajonopeus tuolla matkalla on noin 60 – 70 km/h, jolloin ajoaikaa kuluu 10 kilometrin 8 – 10 minuuttia.

Ajan tuota nykyistä tieosuutta pari kertaa viikossa ja omien käytännön mittausteni perusteella aikaa kuluu rakennustyömaan pituisella matkalla Hanhijärveltä Tippavaaraan 8,5 – 10 minuuttia. Nämä mittaukset tukevat tuota laskennallista 8 – 10 minuutin ajoteoriaa oikeinkin hyvin. Todellinen aikasäästö uudesta Hämeenkyrönväylästä on siis 2 – 4 minuuttia riippuen valtatien 3:n liikennetilanteesta Hämeenkyrössä. Normiliikenteen aikana aikasäästö lienee 2 – 3 minuuttia ja ruuhka-aikana 3 – 4 minuuttia.

Kannatan Hämeenkyrönväylän rakentamista ja on hienoa saada se vihdoin valmiiksi marraskuussa, mutta ihan otsikoiden veroinen ajansäästäjä se ei ole. Sen sijaan valtatien 3:n liikenteen sujuvuus ja turvallisuus paranevat merkittävästi sekä tien haitat ympäristölle pienenevät. Samoin Hämeenkyrön kunnan mahdollisuudet kehittää alueen maankäyttöä paranevat nykyisen väylän läheisyydessä ja Tippavaarassa.

Jarmo Kuivanen

Tampere

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut