Sain keuhkoveritulpan ja yritin päästä hoitoon Kangasalla: Hetken ajattelin tilata ambulanssin terveyskeskuksen pihalle

Lopulta yksityislääkärin kautta hoitoon päässyttä kirjoittajaa mietityttävät ne henkilöt, jotka eivät pysty tai osaa hakea apua muualta kuin terveyskeskuksesta.

5.10. 19:07

Olen 50-vuotias pälkäneläinen mies. Keskiviikkona 21.9. vasemman jalan pohjetta alkoi pistellä, työpäivän aikana pohje äityi pahemmaksi ja alkoi turvota, iltapäivällä pohje oli turvonnut entisestään ja kipu oli pahentunut.

Olen sairastanut vuonna 2017 laskimotukoksen ja tunnistin oireet, joten tiesin että nyt on syytä hakeutua pikimmiten hoitoon.

Yritin soittaa ensin Kangasalan päivystyksen numeroon, josta kukaan ei vastannut. Seuraavaksi soitin ohjeiden mukaisesti neuvontanumeroon 116 117, ja kerroin sinne vaivani ja vähän taustoja. Minut ohjattiin hakeutumaan Kangasalan terveysaseman päivystykseen.

Ennen kotoa lähtöä koitin useamman kerran soittaa annettuun numeroon 03 5655 4025, jotta olisin saanut tietää, onko päivystyksessä kovasti ruuhkaa tai mikä siellä on yleinen tilanne. Puhelimessa vain vastaaja ilmoitti, että valitettavasti emme nyt ehdi vastaamaan puheluusi, soita myöhemmin uudelleen.

Puolen tunnin odottelun jälkeen päätin kuitenkin lähteä päivystykseen katsomaan, jos pääsisin sinne vastaanotolle. Koko matkan yritin edelleen soittaa annettuun numeroon saamatta ketään vastaamaan puheluuni.

Pääsin perille Kangasalan terveyskeskukseen ja siellä oli hyvinkin rauhallinen tilanne. Pari henkilöä istuskeli odotusaulassa ja muita ei näkynyt missään. Harmikseni huomasin, että eihän päivystyksessä ollutkaan enää mitään palveluluukkua, vaan lappu, jossa kerrottiin, että päivystykseen saa tulla vain ajanvarauksella ja sama numero, johon olin jo pidemmän aikaa koittanut ottaa yhteyttä.

Koitin aulassa edelleen soittaa numeroon ja kuuntelin vieressä, kuinka puhelin soi ilman että siihen kukaan oli vastaamassa. Erään hoitajan kulkiessa ohi yritin sanoa hänelle, että tarvitsin apua, mutta kaikki meni ohi kuin kuuroille korville olisi puhunut.

Tovin siinä yritin soitella vielä ajanvarausta, mutta totesin lopulta, että apua ei ollut luvassa tästä osoitteesta.

Lue lisää: Olin Acutassa liki kymmenen tuntia eikä minua tutkittu – näin selviydyt päivystyksestä

Lue lisää: Kangasalan terveyskeskus saa nuorilta lääkäreiltä kovaa arvostelua: sijoittuu koko maan kyselyssä lähes jumbosijalle – ongelmat jatkuneet jo kaksi vuotta

Mielessä kävi mahdollisuus soittaa 112 hätänumeroon ja tilata ambulanssi terveyskeskuksen pihalle, mutta onko se oikea toimintamalli käyttää terveydenhuollon palveluita väärin ollessani jo terveydenhuollon päivystysyksiköksi määritellyssä toimipisteessä.

Tuskastuneena tilanteeseeni lähdin pois päivystyksestä ja avasin Pihlajalinnan lääkärikeskuksen ajanvarauksen. Onnekseni sieltä sain varattua itselleni vielä ilta-ajan.

Alaraajan ultraäänitutkimuksessa minulla todettiin vasemmassa alaraajassa syvä laskimotukos, joka ylettyi nivuseen saakka. Siitä seurasikin pikainen ambulanssikyyti Acutaan päivystykseen, ja matkalla sinne vointini alkoi jo heiketä.

Lopulta kaikkien kierroksien jälkeen minulla todettiin molemminpuolinen massiivinen keuhkoembolia, aiheuttaen vielä muun muassa sydämen kuorman kasvua.

Kaikki hoito oli mallikelpoista siitä hetkestä eteenpäin, kun pääsin terveydenhuollon asiakkaaksi Pihlajalinnan vastaanoton kautta. Acutassa oli valtava kiire ja härdelli, mutta kyllä siellä jokainen sairas ihminen saa tarvitsemaansa apua, ja siitä eteenpäin kaikki saamani hoito olikin hyvää ja perusteellista.

Onnekseni pystyin hakeutumaan hoitoon yksityisen palvelun kautta. Mutta kovasti jäi mietityttämään ne henkilöt, jotka eivät välttämättä pysty tai osaa hakeutua toisia reittejä terveydenhuollon piiriin.

Mitä olisi tapahtunut, jos olisin jäänyt odottelemaan seuraavaa arkipäivää ja sitä, että joku vastaisi puhelimeen, joka soi terveyskeskuksessa tyhjille seinille? Olisiko minut haettu jalat kylmänä mustalla autolla valkoisessa laatikossa seuraavana aamuna kotoa?

Miltei vastaavalla tavalla minulle kävi edellisellä kerralla Kangasalan vastaanotolla vuonna 2017, kun sairastuin ensimmäisen kerran keuhkoemboliaan. Silloin pääsin kyllä vastaanotolle asiakkaaksi mutta minut unohdettiin miltei 3,5 tunniksi aulaan niin ettei kukaan edes kysynyt mitään vointini perään ja sitten tulikin jo kiire.

Jotain pitäisi kyllä tehdä mutta mitä?

Huolestunut pirkanmaalainen

Kirjoitus julkaistaan poikkeuksellisesti nimimerkillä, koska se paljastaa kirjoittajan terveystietoja.

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut