Anna-Kaisa Ikonen: Suomi-rata vaikuttaa Tampereen pitovoimaan

Raidekapasiteettia tarvitaan lisää Helsinki–Tampere-välille kasvua edistämään, kirjoittaa Tampereen pormestari Anna-Kaisa Ikonen.

30.9. 19:00

Hankeyhtiö Suomi-rata Oy julkisti perjantaina selvityksensä pääradan kehittämisvaihtoehtojen vaikutuksista. Suomi-rata selvitti kahden eri linjausvaihtoehdon vaikutuksia: uutta suurnopeusrataa sekä lisäraiteiden ja oikaisujen rakentamista pääradan yhteyteen välille Riihimäki–Tampere. Molemmissa vaihtoehdoissa on mukana oletuksena suunniteltu Lentorata Keravalta suoraan Helsinki-Vantaan lentoasemalle.

Lue lisää: Tässä ovat suunnitelmat tunnin junan reitiksi – yhtenä vaihtoehtona tunneli Pirkkalasta Lempäälään

Lue lisää: Pirkanmaata vaivaa aivovuoto: Kolmannes korkeakoulutetuista muuttaa valmistumisen jälkeen muualle – ”Tuollaisesta luvusta kannattaa olla huolissaan”

Suomi-radan linjausvaihtoehdoista käydään nyt kriittistä keskustelua, ja syksyn aikana yritetään saada aikaan päätöksiä jatkosta.

Tampereen kaupungille ja Tampereen tulevaisuuden kehitykselle keskeistä on, että uudistukset luovat yhtenäisen työssäkäyntialueen matka-ajan merkittävällä lyhenemisellä. Yhtenäinen työssäkäyntialue parantaisi merkittävästi Tampereen pitovoimaa ja parantaisi myös pääkaupunkiseudun työmarkkinatilannetta. Haluamme kehittää saavutettavuuttamme myös alueen elinkeinoelämän kilpailukyvyn vahvistamiseksi.

Myös hankkeen elinvoimapotentiaali on merkittävä, sillä arvioiden mukaan Suomi-rata vapauttaisi raidekapasiteettia teollisuudelle ja vauhdittaisi innovaatiotoiminnan syntyä muiden taloudellisten hyötyjen lisäksi. On hyvä muistaa, että noin kaksi kolmasosaa Suomen bruttokansantuotteesta ja noin 73 prosenttia tutkimus- ja kehittämismenoista (TKI) tehdään pääradan varrella. Viimeksi perjantaina valtiovarainministeriö julkaisi raportin, joka osoittaa Suomen tuottavuuskehityksen olevan huolestuttavan hidasta muun muassa osaajapulan ja vientiteollisuuden haasteiden vuoksi.

Kumpi linjaus valitaankin, on ehdottoman tärkeää, että pääradalle rakennetaan lisää kapasiteettia.

Ratalinjauksia mietittäessä on syytä muistaa, että pääradan kipeästi tarvitsemia uudistuksia ei saa unohtaa tai jättää odottamaan. Kiireiset investointikohteet eli Tampereen henkilöratapihan uudistaminen ja pääradan peruskorjaus vaativat pikaisia päätöksiä rahoituksesta. Ne toimivat edellytyksenä sujuvalle liikenteelle ja Suomi-radan jatkokehittämiselle. Myös EU-rahoitusta olisi saatavilla. Päärata on Suomen ruuhkaisin rata ja Tampereen henkilöratapiha Suomen vilkkain vaihtoasema.

Tämän kokoisissa hankkeissa tulisi lisäksi ottaa huomioon myös kansallinen etu. Siksi olisi järkevää arvioida tarkkaan myös eurooppalaisen raideleveyden vaihtoehtoa osana Suomi-radan kehitystä.

Suomi tarvitsee kipeästi tulevaisuushankkeita, jotka vahvistavat kilpailukykyämme ja kriisinkestävyyttämme. Miljardi-investoinneissa ei ole sijaa lyhytnäköiseen osaoptimointiin. Tarvitaan rohkeutta nostaa katse tulevaisuuteen ja pohtia, millaista Suomea rakennamme sadan vuoden päähän.

Kotikaupunkimme juhlii lauantaina 243-vuotispäiväänsä. Meidät tunnetaan kyvystä katsoa rohkeasti tulevaan ja rakentaa yhdessä tulevaisuudelle kestävää pohjaa. Saavutettavuutta koskevat päätökset ovat tärkeä osa sitä. Jatkoselvityksiä odotellessa haluan toivottaa samalla kaikille tamperelaisille ja Tampereen ystäville erinomaista Tampereen päivää!

Anna-Kaisa Ikonen

pormestari (kok.), Tampere

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut