Nysse vastaa Petri Rajalalle: Linjastoa suunnitellaan suurelle joukolle

Läntisen linjaston toinen luonnos tulee nähtäville ja kommentoitavaksi myöhemmin syyskuussa.

6.9. 4:30

Mielipidekirjoituksessaan valtuutettu Petri Rajala (AL 1.9.) vaati Tampereen Ylä-Raholan Korvenkadun linja-autoyhteyksien säilyttämistä ja kutsui Nyssen Läntinen linjasto 2024 -suunnitelmaluonnosta epärealistiseksi ja toteutuskelvottomaksi.

Lue lisää: Kovaa tekstiä valtuutetulta: Länsi-Tampereen linjastoluonnos on epärealistisuudessaan toteutuskelvoton – linjastoa ei tule suunnitella hyväkuntoisten ehdoilla

Suunnitelmaluonnoksia tehtäessä otetaan huomioon asukkailta kerätyt kommentit, sillä tottahan alueilla asuvat tuntevat alueensa parhaiten. Samalla täytyy muistaa, että joukkoliikenteen rakentaminen on ison, alati kasvavan palapelin ratkaisemista. Läntistä linjastoa ei suunnitella ainoastaan raitiotien ehdoilla tai sitä varten, vaan osalla muutoksista kehitetään myös joukkoliikenteen palvelutasomäärittelyn mukaista joukkoliikenteen palvelua.

Lue lisää: Paljon onnea 1-vuotias! Tampereen ratikassa on ollut selvästi odotettua enemmän matkustajia kesällä – Näin se mullisti kaupungin joukko­liikenteen vain vuodessa

Raholassa Korvenkadulla ensimmäisessä luonnoksessa ei osoitettu enää omaa erillistä linjaa Korvenkadulle, vaan yhteys alueelta Tampereen keskustaan toteutui Nokiantien kautta, jolloin koko Nokiantien tiiviisti asutulle alueelle saataisiin muodostettua tiheä ja tasainen vuorotarjonta sekä mahdollistaa koko alueelle runkotasoinen yhteys Tampereen keskustaan. Ensimmäisessä luonnoksessa ehdotettu ratkaisu paransi myös tiiviin Ala-Raholan joukkoliikennepalvelua. Lisäksi suunnitelman pohjana havaittiin, että matka esimerkiksi Villilästä tai Villilänniemestä Nokiantielle on jo nykyisellään lähes sama tai pidempi, kuin suunnitelmassa luonnosteltu matka Korvenkadulta Nokiantiellä.

Nykyisellään Nokiantiellä kulkee kaksi linjaa kohti Tampereen keskustaa, linjat 15 ja 29. Molemmilla linjoilla palvellaan erilaisia joukkoliikenteen tarpeita ja aikataulujen suunnittelussa on huomioitava useita tekijöitä. Lisäksi näiden linjojen ajomatka päätteeltä toiselle eroaa merkittävästi. Tämän vuoksi Nokiantiellä linjojen 15 ja 29 yhteisiltä pysäkeiltä ei pystytä tarjoamaan joukkoliikennepalvelua, joka kulkisi tasaisella vuorotarjonnalla.

Olemme läntisessä linjastosuunnittelussa halunneet osoittaa alueelle palvelun, jossa linjalla, jolla pääte- ja lähtöpysäkki on sama, rakennetaan koko Nokiantielle alueen vaatiman palvelutasomäärittelyn mukainen joukkoliikenteen palvelutaso.

Kommenttien lisäksi suunnittelua ohjaavat liikkumiskyselyn tulokset ja Nyssen uudistetut suunnitteluperiaatteet. Liikkumiskyselyyn vastasi miltei 1 400 ihmistä. Merkittävä osa liikkumiskyselyynvastaajista arvosti joukkoliikenteen suunnittelussa vaihdollista yhteyttä esimerkiksi ratikkaan, mikäli vuorotarjonta omalla asuinalueella kasvaa ja reitti on suoraviivainen sekä nopea. Lisäksi suunnittelua ohjaavat lautakunnan hyväksymä joukkoliikenteen palvelutasomääritelmä vuosille 2022 – 2025 sekä alueelliset matkustajamäärätarkastelut usealta vuodelta.

Läntisen linjaston toinen luonnos tulee nähtäville ja kommentoitavaksi myöhemmin syyskuussa. Ensimmäistä luonnosta kommentoi noin 800 ihmistä ja toiselle luonnokselle toivomme samanlaista aktiivisuutta käyttäjien suunnalta.

Pekka Ohtokangas

viestintäsuunnittelija, Tampereen seudun joukkoliikenne Nysse

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut