Tampereelta olisi hyvä päästä sähköjunalla Haapamäelle – Junat voisivat kulkea vaikka tunnin välein

18.8. 4:30

Olen ilahtunut, että Tampereen seudulla halutaan kaksinkertaistaa lähijunaliikenne. Väitän, että tarjonta lisää kysyntää tässä asiassa, mutta miksi Haapamäen suuntaan on vain viisi kiskobussiparia vuorokaudessa? Nämä viisi kiskobussivuoroa ovat toki hyvä alku todellisen junaliikenteen luomiselle suuntaan, josta on junaliikennettä edelleen sekä Seinäjoelle että Jyväskylään.

Mikä estää visioimasta Haapamäen suunnan liikenteen lisäämisestä? Yksi syy on niin sanotun vanhan Pohjanmaan radan sähköistämättömyys. Kaikki radat Haapamäen risteysasemalta neljään pääilmansuuntaan voisivat toimia sähköistettyinä. Näin ne myös poistaisivat muiden ratojen liikenneruuhkia ja toimisivat ongelmatilanteissa vaihtoehtoisina reitteinä.

Minusta mielekkäintä olisi aloittaa pikaisesti Haapamäen ratojen sähköistys Tampereen suunnasta, Oriveden jo sähköistetyltä radalta pohjoiseen Haapamäelle. Tällöin voitaisiin saada sähköjunat kulkemaan vaikka tunnin välein.

Mitä seurauksia tällä olisi radan vaikutuspiirissä, missä on useita radankin synnyttämiä seutukaupunkeja ja yhdyskuntia? Mikä olisi ylimaakunnallisen vuorovaikutuksen merkitys seutukunnille kolmen maakunnan alueilla?

Kun sähköistys aloitettaisiin etelästä Orivesi–Haapamäki osuudelta ja liikennöinti tapahtuisi sähköjunilla, voitaisiin nykyisillä kiskobusseilla tarjota lisää junavuoroja Haapamäen risteysasemalta sekä Seinäjoen että Jyväskylän suuntiin. Jotta puheista päästään tuloksiin, on paras aloittaa.

Lauri Oinonen

Kaupunginvaltuuston 1. varapuheenjohtaja, Keuruu

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut