Mieluisia opiskelupaikkoja ei riitä kaikille – Ketä palvelee, jos tekniselle alalle haluava nuori pakotetaan keittäjälinjalle?

Kuka keksi laajentaa oppivelvollisuutta, vaikka se tarkoittaa ammattihaaveista luopumista?

16.8. 5:30

Vuonna 2021 tuli voimaan uudistus oppivelvollisuuden laajentamisesta. Opetus- ja Kulttuuriministeriön sivuilla todetaan juhlavasti, että tällä tavoitellaan koulutustason nostoa, oppimiseron kaventamista, koulutuksellista tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta sekä lasten ja nuorten hyvinvointia.

Nuorten oppivelvollisuutta pidennettiin päättymään 18 vuoden ikään. Tavoite on, että jokainen suorittaa tutkinnon. Hienoa!

Jos tämänkaltaisia lakeja ”pakko-opiskelusta” säädetään, eikö olisi hienoa, jos opiskelupaikkoja olisi tarjolla riittämiin? Näin opiskelijat pääsisivät opiskelemaan alaa, jota haluavat. Nyt heitä "pakon" vuoksi laiteta opiskelemaan ihan mille tahansa alalle, johon sattuu yhteishaussa tyhjiä opiskelupaikkoja jääneen.

Miten toteutuu tasa-arvoisuus ja yhdenmukaisuus, saati lasten ja nuorten hyvinvointi, jos pakotetaan opiskelemaan alaa, johon ei ole minkäänlaista motivaatiota?

Jos haluaa päästä opiskelemaan teknistä alaa, johon on ollut enemmän hakijoita kuin paikkoja hakijoita, ketä palvelee, että nuorelle ehdotetaankin opiskelupaikkaa vaikkapa keittäjälinjalle?

Mihin katosi tavoite päästä unelma-ammattiin? Mihin katosi vapaa tahto päättää omasta tulevaisuudestaan ja opiskeluistaan?

Onko Suomesta kehittymässä täydellinen holhousyhteiskunta, jossa uudistukset runnotaan läpi perustellen yleistä ja lasten ja nuorison hyvää, vaikka käytäntö asianlaidan muuksi osoittaa?

Naomi Mesin

Taiteilija, puutarhuri, ammatinharjoittaja, Sastamala

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut