Autoilun vähentäminen mahdollistaisi verojen alentamisen

Välillisesti myös suomalaiset pitävät yllä öljyn globaalia kysyntää, eli rahoittavat Venäjän sotaa Ukrainassa, kirjoittaa Jiri Nieminen.

3.7. 5:00

Lempäälän kokoomuksen kunnanvaltuutettu Jocka Träsbäck vaati mielipidepalstalla (AL 28.6.) polttoaineiden verotuksen alentamista, jotta lapsia olisi halvempaa kuljettaa harrastusten pariin.

Lue lisää: Suomalaisia ei pidä verottaa köyhiksi – polttoainevero heikentää työssäkäynnin kannustimia

Lue lisää: Noora Huolmanin perhe maksaa dieselistä 460 euroa kuukaudessa ja miettii nyt, onko työmatkoihin varaa – Näin rajulla tavalla ennätyskallis polttoaine iskee pirkanmaalaisten arkeen

Päinvastoin, autoilua ja ennen kaikkea polttoaineiden kulutusta olisi saatava radikaalisti vähennettyä sekä ulko- ja turvallisuuspliittisista että kansanterveydellisistä syistä.

Vaikka monet suomalaiset boikotoivat venäläistä öljyä, on se hyödyke, jonka hinta määräytyy globaaleilla markkinoilla. Koska öljyn kokonaiskysyntä on kasvanut, saa Venäjä öljynviennistä tuloja enemmän kuin koskaan, noin miljardi euroa joka päivä.

Välillisesti myös suomalaiset autoilemalla ja lentelemällä pitävät yllä öljyn globaalia kysyntää, eli rahoittavat Venäjän raakalaismaista sotaa Ukrainassa.

Niin ikään viimeisimmissä tutkimuksissa on huomattu, että myös liikuntaa harrastavien nuorten kunto on heikentynyt verrattuna edellisiin sukupolviin. Syynä tähän on hyötyliikunnan vähäisyys ja autoilun lisääntyminen: lapsia kuljetetaan autolla harrastuksiin toisin kuin aikaisempina vuosikymmeninä, jolloin alle 10 kilometrin matkat vaikkapa yleisurheilu- tai jalkapallokentälle, tehtiin omalla polkupyörällä tai juosten, vähän niin kuin alkuverryttelynä.

Armeijassa vielä 1980- ja 1990-luvun marssimurtumat ja muut vähäisestä liikunnasta johtuneet vaivat olivat poikkeuksellisia alokkaiden astuessa palvelukseen. Nyt tilanne on toisin.

Lisäksi nuorten ja vähän vanhempienkin kunnon heikentyessä elintasosairauksien määrät ovat kasvaneet räjähdyksenomaisesti. Tämä yhdessä kalliiden autoilua lisäävien infrahankkeiden kanssa enemmänkin pakottavat lisäämään veroastetta kuin laskemaan sitä.

Kääntäen: jos autoilua ja polttoaineiden kulutusta saataisiin radikaalisti vähennettyä seuraavien vuosien aikana, niin nimenomaan silloin veroastetta olisi mahdollista laskea, kansanterveys kohenisi – ja kaiken lisäksi Venäjäkin häviäisi sotansa Ukrainassa.

Jiri Nieminen

YTT, Tampere

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut