Polttoainevero puhuttaa: Kuka oikein verottaa köyhäksi?

Joku lisäkompensaatio olisi varmasti mahdollinen ja tarpeellinen, kirjoittaa Lempäälän keskustan puheenjohtaja Mikko Kärki.

1.7. 5:00

Lempäälän kunnanvaltuuston puheenjohtaja Jocka Träskbäck väittää (AL 28.6.), että tämä hallitus olisi tehnyt vuosituhannen suurimman polttoaineverojen korotuksen. Väite on väärä.

Lue lisää: Suomalaisia ei pidä verottaa köyhiksi – polttoainevero heikentää työssäkäynnin kannustimia

Tämä hallitus on nostanut yhden kerran liikennepolttoaineitten veroja ja se korotus astui voimaan 1.8.2020 ja määrä oli noin kuusi senttia litralta. Tästä nousi heti suuri "älämölö" hallituksen alkumetreistä kesäkuusta 2019 alkaen. Aivan kuin veroa olisi nostettu viikoittain tai kuukausittain. Ei nostettu.

Korotuksen jälkeenkin polttoaineitten hinnat olivat syksyllä 2020 noin 16 prosenttia alemmalla tasolla kuin vuotta aiemmin – raakaöljyn hinta oli silloin ensimmäisenä koronakeväänä alimmillaan 15 dollarissa. Nyt se on 116 Yhdysvaltain dollaria ja hetki sitten se oli jo 128 dollaria. Dollarin vahvistuminen suhteessa euroon on nostanut vielä suomalaisten maksamia hintoja.

Edellinen Sipilän hallitus ( keskusta, kokoomus ja perussuomalaiset) nosti polttoaineveroja kaksi kertaa, yhteensä noin 5 senttiä litralta. Tätä aikaisempi kokoomusjohtoinen Kataisen/Stubbin hallitus (kokoomus, sdp, rkp, vihreät, vasemmistoliitto, kristilliset) nosti polttoaineveroja kolme kertaa, yhteensä noin 10,5 senttiä litralta.

Nyt vuoden vaihtuessa polttoaineitten sekoitevelvoitetta lisättiin ja se nosti hintoja 2 – 4 senttiä litralta (?). Mutta tästä sekoitevelvoitteen asteittaisesta korottamisesta oli päättänyt jo edellinen Sipilän hallitus, ei tämä hallitus!. Sen sijaan tämä hallitus on päättänyt laskea sekoitevelvoitetta määräajaksi ja se laskee polttoaineitten hintoja 12 senttiä/litra, kunhan eduskunta vahvistaa asian.

Edellä mainittu ei laske valtion verotuloja, kun taas esimerkiksi 20 sentin veronalennus merkitsee yli miljardin lovea valtion kassaan vuodessa, toisin sanoen painetta lisätä valtion velkaa. Hallituskaudessa tämä olisi 4 – 5 miljardin euron välillä. Käsitykseni mukaan juuri oppositiopuolueet ovat koko ajan syyttäneet hallitusta liiallisesta velan otosta.

Toisaalta valtio saa "ylimääräistä" verotuloa kohonneitten polttoaineitten hintojen kohonneena arvonlisäverona, joten joku lisäkompensaatio olisi varmasti mahdollinen, ja tarpeellinen, jossen sanoisi, että välttämätön.

Mikko Kärki

yrittäjä evp., keskustan valtuustoryhmän puheenjohtaja, Lempäälä

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut