Asiakaspalvelun tiedot edunvalvonnasta usein puutteelliset

Soitin asiakaspalveluun, jolle vieressäni ollut läheiseni tiedustelusta kertoi henkilötunnuksensa ja osoitteensa identifioidakseen itsensä valtuuttaen allekirjoittaneen hoitamaan asiaa. Yhtiöstä kerrottiin, että läheiseni edunvalvonta estää aktivoinnin, kirjoittaa Kari Virtanen.

18.6. 11:06

Yritin hoitaa läheiseni puhelimen uuden sim-kortin (vanha liittymä) aktivointia Telia Finland Oyj:n kanssa.

Soitin asiakaspalveluun, jolle vieressäni ollut läheiseni tiedustelusta kertoi henkilötunnuksensa ja osoitteensa identifioidakseen itsensä valtuuttaen allekirjoittaneen hoitamaan asiaa. Yhtiöstä kerrottiin, että läheiseni edunvalvonta estää aktivoinnin. Kerroin, ettei tässä tapauksessa toimintakelpoisuutta ole rajoitettu.

Tätä ei uskottu eikä asiakaspalvelu halunnut tarkistaa väestötietojärjestelmästä ilmenevää toimintakelpoisuustietoa. Läheiseni oikeus hoitaa asioitaan ei toteutunut. Tähän hänellä on edunvalvojan ohella oikeus, koska holhoustoimesta annetun lain mukaan edunvalvojan määrääminen ei estä päämiestä itse tekemästä oikeustoimia, jollei toisin säädetä. Nyt ei toisin ole säädetty.

Telialle on myös vaikea antaa palautetta sähköpostiosoitteen ja yhteydenottolomakkeen puuttumisen vuoksi.

Kari Virtanen

varatuomari, Tampere

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut