Lempäälässä on jäämässä arvokasta luontoa rakentamisen alle – Maa-ainesta ja kalliota louhittaisiin Kheopsin pyramidin verran

Uusien teiden rakentamisen lisäksi Tampereen ratapihaa ollaan siirtämässä samaisiin metsiin.

27.4. 4:30

Valtatie 3:lle suunnitellaan parannushanketta Lempäälän ja Pirkkalan välille. Kumpikin kunta antoi helmikuun lopulla lausuntonsa hankkeen ympäristövaikutusten arviointia (YVA-selonteko) varten. Pirkkala kannatti vaihtoehtoa 0+ eli nykyisen tien parantamista ja lähimetsäluonnon säästämistä. Lempäälä taas kannatti vaihtoehtoa 1 eli Puskiaisten oikaisun ja 2-kehätien rakentamista lähimetsien kustannuksella.

Pirkkalassa kunnanhallitus äänesti lausunnosta, ja näin vaaleilla valitut luottamushenkilöt ottivat kantaa isossa kuntaa koskevassa asiassa.

Lempäälässä kunnan mielipiteeksi muodostui viranhaltijan lausunto, josta eivät valtuutetutkaan tienneet ennen sen lähettämistä. Kunnanhallituskin päätti olla ottamatta sitä käsiteltäväksi. Pirkanmaan ELY-keskus on näin saanut Lempäälän lausunnon, joka sisältää hyvien huomioiden lisäksi kritisoitavaa.

Ensinnäkin lausunto ottaa kuin päätettynä uusien teiden lisäksi Tampereen ratapihan siirron samaisiin metsiin Lempäälän ja Pirkkalan välille. Tämä tuntuu oudolta sikäli, että en ole huomannut kenenkään valtuutetun kannattavan ratapihan tuloa kuntaan. Päinvastoin tiehankkeiden kannattajissakin on esiintynyt varauksellisuutta sitä kohtaan. Silti lausuntoa ei näiltäkään osin haluttu hallituksessa muuttaa.

Lausunnossa myös todetaan, että uusi moottoritielinjaus, kehätie, ratapiha ja kaikki muu kaavoitus niiden ympärille olisi ekologisesti kestävää. Siis usean neliökilometrin kokoisen metsäalueen tuhoaminen ja alueen herkkien vesistöjen vaarantaminen olisi ekologisesti kestävää?

Lausunnossa väitetään, että kunnan kaavoitussuunnitelmat metsäalueelle parantaisivat alueen virkistysverkostoa mahdollistaen myös liikuntaesteisten pääsyn luontoon. Tämä on aivan absurdi väite. Metsäalueen ja sen polkuverkoston radikaali pienentäminen ei ole parannus, eikä ole mitään esteitä sille, että nykyisiä polkuja hyödyntäen tehtäisiin liikuntaesteisillekin sopivia reittejä.

Pelkästään väylähankkeiden osalta vaihtoehdossa 1 maa-ainesta ja kalliota louhittaisiin Kheopsin pyramidin verran. Sen päälle pitää laskea vielä kunnan kaavoitussuunnitelmat. Tämä tarkoittaisi erittäin isoa maan mylläystä, josta seuraisi erittäin suuret päästöt. YVA-selonteossa on laskettu väylien rakennusaikaiset päästöt, joita ei koskaan korvattaisi oikaisun tuomalla pienellä ajan säästöllä. Lempäälä voisi laskea myös omien kaavoitussuunnitelmiensa päästöt.

Lausunnossa on kauniita ajatuksia kompensoinnista, mutta mikään muualla tehtävä kompensointi ei voisi korvata seudun asukkaiden menetettyä mahdollisuutta nauttia lähiluonnosta.

Lempäälä on laskenut sen varaan, että kaikki maakuntakaavan suunnitelmat toteutuvat. Entäpä jos eivät toteudukaan? Se tuskin tarkoittaisi Sääksjärven näivettymistä, vaan mahdollistaisi laajan luontoalueen kehittämisen Tampereen seudun keitaaksi. Tämä edellyttäisi, että Lempäälän Metso-suojelukelpoiset alueet suojeltaisiin. Sitten suojelua laajennettaisiin yhdessä metsänomistajien kanssa. Jaksollisesta kasvatuksesta luopuminen voisi olla metsänomistajillekin avohakkuuta kannattavampaa.

Teemu Hiltunen

Sääksjärvi, Lempäälä

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut