Varhaiskasvatuksen opettajien työhön kuuluu iso joukko tärkeiden tietojen ja taitojen opettamista

Varhaiskasvatuksen opettajien vastine kaikille niille, jotka edelleen ajattelevat varhaiskasvatuksen opettajien ”vain leikkivän”.

15.4. 5:00

Kyllä, leikin paljon työssäni. Ennen leikkiä olen kuitenkin miettinyt, mitä asioita haluan leikin kautta opettaa.

Painotanko leikissä tällä kertaa karkea- tai hienomotorisia taitoja, hahmottamisen harjoittelua vai kenties matemaattista ajattelua? Olisiko ryhmälle tai tietylle lapselle sittenkin tärkeämpää leikkiä jotakin, missä painottuu kielelliset taidot tai kommunikointi.

Entä jo lapsi ei puhu tai osaa kieltäni, entä jos hän ei ymmärrä? Millaisin puhetta tukevin keinoin tuen häntä parhaiten? Toimiiko paremmin kuvatuki vai tukiviittomat? Sosiaaliset- ja vuorovaikutustaidot ovat niitä tärkeimpiä, millainen leikki olisi paras niiden harjoitteluun? Mitä ja miten leikitään, jos lapsi on väkivaltainen?

Riitoja pitää oppia sopimaan ja arvostamaan sekä kunnioittamaan muita. Mikä leikki taas on paras monilukutaidon harjoitteluun, meidän ja muiden kulttuurien tutustumiseen, lähiympäristön tutkimiseen, luonnon kunnioittamiseen ja arvostamiseen?

Mitä asioita on tärkeää kertoa historiasta, mitä taitoja tarvitaan tulevaisuudessa? Toki leikissä on tärkeää huomioida turvataitojen harjoittelu: miten kerron lapselle, että häntä ei saa kohdella kaltoin ja jos joku tekee hänelle pahaa, kuinka silloin toimia.

Kivaa pitää olla ja saattaa olla, että minun suunnittelemieni ”vain ” leikkien kautta, joku lapsi kokee varhaislapsuutensa ainoat kivat elämykset.

Rakennan työssäni myös pohjaa demokratialle vaalimalla lasten osallisuutta, huolehtimalla siitä, että jokainen tulee kuulluksi ja nähdyksi ja varmistamalla, että jokainen kokee olevansa tärkeä. Tässä muutamia esimerkkejä leikin sisältöä suunniteltaessa.

Siinä hetkessä, kun en leiki, suunnittelen, arvioin ja kehitän. Miten leikki meni, mitä minun olisi pitänyt tehdä toisin, mikä tukisi lapsiryhmää ja kutakin yksittäistä lasta vieläkin paremmin? Huomioin leikin suunnittelussa valtion, kunnan, vanhempien sekä itseni vaatimukset sukkuloiden niiden kanssa kohti tärkeimpää eli mitä lapsi toivoo ja tarvitsee.

Kun en leiki, rakennan yhteistyötä perheiden, neuvoloiden, mahdollisten psykologien ja terapeuttien kanssa taataksemme lapselle ja sitä kautta Suomelle mahdollisimman hyvän tulevaisuuden.

Arvostan työtäni, toivoisin muidenkin tekevän niin. Arvostaminen näkyy palkkapussissa, suunnittelu-, arviointi- ja kehittämisajan arvostamisessa sekä työmäärän eli ryhmäkokojen pitämisenä kohtuullisena.

Niin ja jätetään se ”vain” sana pois.

Kaisa Harju

Tampere

Satu Kekola

Lahti

Outi Liski

Muurame

Jenna Tuohinen

Nokia

Hanna Laine

Merikarvia

Hanna Salmi

Masku

Henna Konsti

Turku

Helena Saine

Mynämäki

Katri Kekola

Urjala

Lue lisää: Katso tallenne: Jukon Tampereen paikallisryhmä osoitti mieltään Frenckellin aukiolla – ”Taannoinen sovintoesitys oli pohjanoteeraus”

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut