Suunniteltaessa Tampereen ratikkaa Hämeenkadulle, jouduttiin pyöräteiden laadussa tekemään kompromisseja. Hämeenkatu soveltuu huonosti pyöräilyn seudulliseksi pääreitiksi. Keskustan kehittämisessä onkin nimenomaan sovittu, että pyöräilyn seudullinen pääreitti itä–lLänsi-suunnassa toteutetaan Rongankadulle. Asia on kirjattu keskustan strategiseen osayleiskaavaan. Lisäksi Rongankadun kehittämisen periaatteet päätettiin vuosi sitten yhdyskuntalautakunnan 23.3.2021 hyväksymässä Rongankadun yleissuunnitelmassa, jossa todetaan: ”toteutetaan esimerkillisen laadukas pyörätie kantakaupunkiin (…) kohteeksi on valittu Rongankatu.”
Rongankadun katusuunnitelmaa ei voi hyväksyä – missä on pyöräilyn seudullinen pääreitti?
Ihmettelemme, miksi Tampereen kaupunki on hylännyt yhdyskuntalautakunnan kaikkien puolueiden yksimielisesti hyväksymän Rongankadun yleissuunnitelman linjaukset, kysyvät Jaakko Vuorio ja Tiina Mikkonen.