Työmatkan kulut alkavat jo vaikuttaa perheen arkeen

Polttoaineverojen sekä ilmastotavoitteen joustoilla talous nousuun, kirjoittaa Kari Ruusunen.

26.3. 5:00

Kodin ja työpaikkani välistä matkaa kertyy vuodessa noin 22 000 kilometriä. Vaikka ajan pienikulutuksisella diesel-autolla, niin polttoainekustannus alkaa näyttelemään merkittävää osuutta arkisessa elämässä. Pendelöinti on oma valintani, joten sitä en purnaa.

Kulkemisen hinta on vuodessa kuitenkin noussut niin suureksi, että se vaikuttaa perheen arkiseen kuluttamiseen. Tämä puolestaan osuu suoraan kotikuntamme yrityksiin. Voimme edelleen käydä kotikylän puodeissa, mutta usein tuotteet jäävät hyllyihin odottamaan aikaa parempaa.

Kaltaisiani on maassamme varmasti satoja tuhansia, joten asia ei ole merkityksetön. Rikastutamme ainoastaan öljy-yhtiöitä ja pidämme juuri ja juuri kotikyliemme ruokakauppiaat hengissä.

Moni pieni yrittäjä joutunee laittamaan tämän vuoksi putiikkinsa säppiin. Hieman isompi firma saa varautua irtisanomaan työntekijöitään. Kunnat ja valtio menettää ansio- ja yritysverotuloja samalla kun tukiluukuille rientää uusia apua tarvitsevia. Kaikki tämä vain siksi, että valtiolla ei ole kiinnostusta edes tämän hetkisen poikkeustilanteen ajaksi juurikaan tulla polttoaine- ja käyttövoimaveroissa kansalaisiaan vastaan.

Perimmäinen syy lienee kunnianhimoinen, EU:n vaatimuksia kovempi ilmastotavoite. Euroopan Unionin ja Britannian yhteiset CO2-päästöt ovat 8,6 prosenttia koko maailman päästöistä, Kiinan jopa 26 prosenttia (ilmasto-opas.fi). Suomen osuutta maailman päästölukemista en virallisista lähteistä löytänyt mutta monissa arvioissa oli lukema 0,1 prosenttia. Jos Suomi muuttuisi tänään nollapäästöiseksi, vaikutus ei taida globaalisti näkyä missään, edes vuosien päästä.

Lue lisää: Juho Nymanilla on niin pitkä työmatka, että hän joutui vaihtamaan ison autonsa pieneen Kiaan: ”Kyllä se tilillä näkyy” – Nyt työnantaja ryhtyi tukemaan työmatka-ajoa rahallisesti

Toimenpiteet, joilla polttoaineiden hinnat saataisiin inhimillisimmiksi, vaikkapa verotuksen keinoin, saattaisi tuottaa yhteiskunnalle enemmän taloudellista hyötyä kuin nykytilanne. Nyt talouselämä taantuu kiivasta tahtia, kun ihmisillä ei ole varaa kuluttaa. Eikä millään alalla ole varaa sellaisiin palkankorotuksiin, joilla ostovoima pysyisi edes nykyisellään.

Tämä tarina on vain meistä, jotka joutuvat kulkemaan omalla autolla pitkää työmatkaa. Kuljetusala ja maatalous lienevät suurimpia kärsijöitä ja heidän kauttaan polttoaineiden hinta vaikuttaa nykypäivänä käytännössä kaikkeen mitä yhteiskunnassamme tapahtuu. Mikäli maamme hallitus suostuisi hieman joustamaan polttoaine- ja käyttövoimaverosta sekä kunnianhimoisesta ilmastotavoitteesta, voisiko sillä olla piristävä vaikutus maamme talouteen ja ihmisten hyvinvointiin?

Kari Ruusunen

Sastamala

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut