Lukijalta: Matematiikan osaaminen huolestuttaa jo peruskoulussakin - Lukijalta - Aamulehti

Matematiikan osaaminen huolestuttaa jo peruskoulussakin – Avuksi koe jokaisen oppitunnin alkuun

Matematiikan oppimisen tulokset paranevat, kun lisätään kynän käyttöä ja testataan oppilaiden osaaminen jokaisen tunnin alussa.

7.1. 5:00

Kansallisen koulutuksen arviointineuvosto (Karvi) julkisti joulukuussa huolestuttavaa tietoa peruskoulun 9. luokan oppilaiden matematiikan osaamisen tasosta. Toinen huolestuttava raportti matemaattisten aineiden opettajapulasta ilmestyi 14.12. Sen tekijöiden, tohtori Hannu Moilasen ja professori Pekka Neittaanmäen kirjoitus oli Aamulehdessä 29. joulukuuta.

Noista molemmista huolenaiheista pitäisi saada keskustelua mediaan. Nyt olisi kiire tehdä oikaisuliikkeitä matematiikan opiskeluun ja opetukseen. Matematiikka on palautettava matematiikan tunneille. Ehdotan ensiavuksi, että vähennetään digiä ja lisätään kynän käyttöä. Tieto menee paremmin päähän käden kautta. Sen ovat todenneet myös aivotutkijat.

Matematiikan opiskelu vaatii keskittymisrauhaa. Älypuhelimet ja muut härpäkkeet ovat tehneet oppitunneista levottomia. Opettajien työajasta menee turhan paljon muuhun kuin opettamiseen. Palkittu opettaja Maarit Korhonen totesi vuonna 2012: "Enää noin kolmannes ajastani menee opettamiseen" ja vuonna 2016: "Sanoisin, että 30 vuotta sitten opetin päivästä 90 prosenttia, nyt 25 prosenttia. Muu aika menee muihin hommiin. Mihin tämä johtaa?" Mikä on tilanne nykyään?

Jos saisin olla peruskoulun ja lukion opettaja alakoulusta lähtien, käyttäisin samantapaista testausta kuin käytin yliopistolla, mutta tihentäisin niin, että jokainen matematiikan tunti aloitettaisiin kotiläksyn kirjallisella kuulustelulla. Pikkutehtävät keskeisistä asioista tunnin alussa panisivat aivot hyrräämään.

Oppilaat oppisivat tekemään töitä oppimisensa eteen, ja sehän tiedetään, että ruokahalu kasvaa syödessä. Kokeet tietysti pidetään entiseen tapaan, mutta niitä ei enää jännitetä, koska oppilas "tietää selviytyvänsä", kuten opiskelijani sanoivat.

Testit toimisivat tunnin alun rauhoittajina. Ne pisteytetään ja parhaista pisteistä tietty määrä otetaan lopulliseen arviointiin siinä tapauksessa, jos ne parantavat tulosta. Testeillä ei siis voi huonontaa arvosanaansa eikä niillä stressata oppilaita, mutta kannustetaan opiskelemaan. Ei ajattelu vahingoita aivoja.

Testien kautta opettaja ja kodit saavat koko ajan palautetta oppimisesta, eikä osaamattomuutta pääse kasautumaan. Opitaan myös kirjoittamaan tai ainakin pyörittämään numeroita kynällä. Tunnettu tosiasia on, että matematiikan oppiminen vaatii ponnistelua.

Ideoita olisi pilvin pimein, mutta ne kaikki vaativat työtä. Pidin noita testejä omilla kursseillani 15 vuoden ajan, joten tietoa niiden vaikutuksesta kertyi. Tilastotieteen pro seminaarityönä tehty selvitys osoitti: "Kun opiskelu paranee, niin opetus paranee toisessa potenssissa."

Alli Huovinen

Matematiikan lehtori, eläkkeellä

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut