Hämeenkatu – Pyöräteiden ja jalkakäytävien on erotuttava nykyistä selvemmin toisistaan - Lukijalta - Aamulehti

Hämeenkadulla jalankulkijat ja pyöräilijät ovat joutuneet napit vastakkain – Ongelma korostuu pysäkkien ja Keskustorin kohdalla

Hämeenkadun pyörätiet ja jalkakäytävät on kunnostettava sellaisiksi, että ne on helppo erottaa toisistaan. Katu kaipaa myös muita parannuksia, jotta näkövammaisten kulkeminen helpottuu.

12.12.2021 6:30

Tampereen uusittu pääkatu on valmistunut, ja ratikkaliikenne päässyt vauhtiin. Hämeenkadulla on silti paljon kaikkia tienkäyttäjäryhmiä koskevia ongelmia, joihin haluamme esittää ratkaisuja.

Pyörätie erottuu jalkakäytävästä heikosti. Ongelma korostuu pysäkkien ja Keskustorin kohdalla. Bussia odotellaan pyörätiellä seisten. Pysäkiltä poistuttaessa ei ymmärretä, että kävellään pyörätiellä tai ylitetään se. Eri kulkumuotojen väylät pitäisikin erottaa toisistaan selkeämmällä kontrastierolla.

Kesäaikaan ratkaisuna voisi toimia kivisirotepinnoite, joka on värjätty selvästi erottuvalla värillä. Tällainen saumaton luonnonkivipinnoite kiinnittyy sideaineella alustaan, ja kiviaineksen kulkeutuminen vieressä kulkevalle jalkakäytävälle estyy. Talviaikaan pyörätietä voisi havainnollistaa valoprojektorein.

Näkövammaisten kannalta olisi tärkeää, että pyörätien ja jalkakäytävän erottaisivat koko matkalta kivet, jotka ovat selvästi tunnistettavissa jalalla ja valkoisella kepillä. Tällöin pyörätien huomaaminen olisi todennäköisempää.

Sen enempää kuin jalkakäytävä ja pyörätie eivät erotu toisistaan, eivät erotu pyörätie ja kuormausruudutkaan. Usein jakeluautot on pysäköity vähintäänkin osittain pyörätielle. Ratkaisuna olisi jälleen pyörätien selkeämpi erottelu.

Ylityspaikoissa pyörätien ja jalkakäytävän erottelua on heikennetty entisestään, ja tämä synnyttää konflikteja jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden välille. Usein jalankulkija ei edes huomaa astuvansa pyörätielle. Jalankulkija on kuitenkin väistämisvelvollinen pyöräilijään nähden silloin, kun suojatietä ei ole.

Pääkadun suuntaisten kourujen katkeaminen ylityspaikkojen kohdalla aiheuttaa sen, että opaskoira ohjaa näkövammaisen henkilön herkästi pyörätielle. Tämä johtuu siitä, että opaskoira opetetaan koulutuksessa kulkemaan aina tien vasenta reunaa, ellei tiellä ole sitä selkeästi jakavaa merkintää, kuten varoittavaa laattaa.

Hämeenkadun poikkikatujen kohdalla, ennen suojateitä, on hyvin toteutettu kaksi riviä varoittavia laattoja. Näin tulisi olla myös Hämeenkadun ylityspaikkojen kohdalla, jotta ylityspaikan tunnistaminen olisi mahdollista tarpeeksi ajoissa.

Joonas Olli

Varapuheenjohtaja, Tampereen polkupyöräilijät ry

Ossi Särkkinen

Esteettömyystyöryhmän puheenjohtaja, Tampereen seudun Näkövammaiset ry

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut