Lukijalta: Ratikka ei vaadi tekosaarta Näsijärveen - Lukijalta - Aamulehti

Ratikka ei vaadi tekosaarta Näsijärveen – palataan kakkosvaiheen alkuperäiseen yleissuunnitelman mukaiseen linjaukseen

Kaupungin on toimissaan noudatettava huolellisuus- ja varovaisuusperiaatteita, eikä ottaa riskejä.

14.11. 6:30

Vastoin julkisuudessa esitettyjä tietoja ei Lielahden tekosaari ole alkuperäinen eikä edes olennainen osa uuden Hiedanrannan kaupunginosan ja raitiotien toisen vaiheen rakentamista. Alkuperäisen yleissuunnitelmassa 2014 esitetyn linjausvaihtoehdon mukaan ”Enqvistinkadulta keskustaan päin mentäessä raitiotie kulkee entistä Lielahteen mennyttä junarataa pitkin. Paasikiventie ylitetään nykyistä ratasiltaa pitkin. Ratasiltaa levennetään, jotta raitiotie mahtuu sillalle.”

Nokian moottoritie on suunniteltu ylitettäväksi junaradan tasossa sen pohjoispuolella.

Yleissuunnitelman valmistuessa Tampereen kaupunki osti Hiedanrannan tehdasalueen maineen ja rakennuksineen, joten kävelymatkan päähän tulevasta raiteesta siirtyi kaupungin omistukseen rantarakentamisen tarpeisiin kymmeniä hehtaareja tonttimaata. Mutta nälkä lisääntyi syödessä ja niin syntyi ajatus täyttää Lielahtea kiviaineksella, jotta saataisiin lisää asuintaloja järvinäkymillä.

Valitettavasti vain kauppaan sisältyy ehto vastata Lielahden pohjaan kertyneen niin sanotun nollakuitujätteen puhdistamisesta. Jätteen päälle ei luonnollisesti voi rakentaa saarta ja pohjan kantavuuskin on arvailun varassa. Lisäksi kukaan ei voi varmuudella sanoa, kuinka kohtalokasta Lielahden osittainenkin täyttäminen on Hyhkyn pohjaveden saannille.

Näin ollen Tampereen apulaispormestarin nyrkin heristelyt toimivaltaisten valtion viranomaisten suuntaan ovat paitsi epäasiallisia, myös perusteiltaan heiveröisiä. Korkein hallinto-oikeus ratkaisee aikanaan järven täyttölupapäätöksestä tehdyn valituksen, mutta jätteet pysyvät järven pohjassa ja puhtaan pohjaveden loppuminen vedenottamolta selviää vasta, jos massiivinen järven täyttö toteutuu.

Lue lisää: Miljoonilla euroilla valmisteltu Näsijärven saaritäyttö koki yllättävän takaiskun: jopa ratikan suunnitelmat vaakalaudalla – ”Vastuuntuntoinen viranomainen ei toimi näin”

Lue lisää: Ely-keskus vastaa Näsisaari-asiaan: Ely-keskuksen tehtävänä on tuoda esiin hankkeiden mahdollisia ympäristövaikutuksia – KHO päättää Näsijärven saaritäytöstä

Kaupungin on toimissaan noudatettava huolellisuus- ja varovaisuusperiaatteita, joten tästä syystä kaupungin olisi mielestäni syytä palata raitiotien kakkosvaiheen alkuperäiseen yleissuunnitelman mukaiseen linjaukseen, mikä ei sisällä riskejä. Näsijärven säilyttämisellä on merkittävä luontoarvonsa, mutta sen ohella myös huomattavia rahassa arvioitavia käyttöarvoja.

Koska kipukohtien suunnittelu vie luonnollisesti aikansa, on mahdollista rakentaa Lentävänniemen suunnan riidattomat kohdat ensin ja väli kakkosvaiheen alusta Enqvistinkadulle asti sitten, kun suunnitelmat, asemakaava sekä mahdolliset luvat on hyväksytty ja ne ovat saaneet lainvoiman.

Näin ratikka parhaassa tapauksessa kulkee Lentävänniemeen lähes suunnitellussa aikataulussa.

Pauli Rautama

Tampere

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut