Tein kokeen: ajoin joka paikassa 75 kilometrin tuntinopeutta – oloni ei ollut turvallinen - Lukijalta - Aamulehti

Tein kokeen: ajoin joka paikassa 75 kilometrin tuntinopeutta – oloni ei ollut turvallinen

13.11. 6:30

Liikennevalistuksessa painotetaan ennakointia ja ajotapaa, mutta valvonnassa keskitytään pääasiassa nopeuteen ja ajokuntoon ja siksi peltipoliiseja vaan lisää.

Yli miljoona kilometriä ajaneena, tiedän miten paljon keskittymistä haittaa jatkuva nopeusmittariin tuijottaminen peltipoliisien ja poliisin pelosta.

Varmaan en ole ainut Suomessa, jota haittaa sama ongelma, koska nopeudet muuttuvat joka risteyksessä, ja taas pitää muistaa, muuttuiko se takaisin sataan vai jopa kuuteenkymppiin. Nopeudesta tulee tärkein tehtävä ratinpyörityksen jälkeen.

Sitten ihmetellään, kun vahinkoja sattuu niin suojatiellä kuin hirviä väistellessä, kun katse harhailee mittarin ja etuikkunan välillä.

Lue lisää: Tampereen kaduilla rikotaan toistuvasti nopeusrajoituksia, ja korona-aikana törkeät ylinopeudet ovat yleistyneet – Katso tästä, missä ajetaan erityisen kovaa

Tieteellisesti on toki osoitettu, että jos jollain tiepätkällä alennetaan nopeus sadasta kahdeksaankymppiin tai kahdeksastakympistä kuuteenkymppiin, niin kolarit vähenee. Jos tätä halutaan noudattaa, niin miksi Suomessa ei kattonopeutta pudoteta kuuteenkymppiin maanteillä ja kolmeenkymppiin kaupungeissa, kysyn vaan.

Peltipoliiseilla tämä muutos onnistuisi helposti, mutta paranisiko turvallisuus sittenkään, kun ihmisiltä palaisi käämit ja peltipoliisien väleillä ajettaisiin sataa ja sitten jarrutettaisiin tolpan kohdalla, kuten tapahtuu nytkin.

Lupasin ministereille tehdä kokeen viime kesän aikana, ja ajoin joka paikassa 75km/h vakionopeussäätimen avulla, olipa perässä asuntovaunu tai ei ja tilastoin ongelmat, jotka turvallisesta ajotavastani seurasi kanssa-autoilijoille.

En saanut yhtään peltipoliisisakkoa.

Normaali jono perässäni oli 10–30 autoa ja se lyheni vain kun Bemarit ja Audit teki riskiohituksia piittaamatta keltaisista viivoista. Toki ohi ajoi moni rekkakin, ja heidän takiaan oli pakko painella jarrua ja väistyä sivummalle.

Ajoin siis turvallisesti, mutta oloni ei ollut turvallinen, jatkuvien roikkujien takia, jotka ei päässeet ohi ja estivät sen näin muiltakin, sillä jonon aiheuttaa toisena ajava ei jonon vetäjä.

Miksi emme saa ajaa omien kykyjemme mukaan, toiset vain kuuttakymppiä ja toiset sataa kahtakymppiä, ja auton perään sallittu nopeus näkyviin, kuten aikoinaan oli ensimmäistä vuotta ajavilla 80-lätkä takalasissa.

Tilannenopeus on tärkein, ei se mitä merkissä seisoo tai väärin sijoitetussa peltipoliisissa keltaisista viivoista pitää tehdä viitteellisiä, koska eihän ne näy talvellakaan.

Reima Hakulinen

Tampere

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut