Lukijalta: Kehitysehdotuksia Tampereelle: Rauhaniementielle viisi tornitaloa ja ratikan päätepysäkki Rauhaniemen parkkipaikalle - Lukijalta - Aamulehti

Kehitysehdotuksia Tampereelle: Rauhaniementielle viisi tornitaloa ja ratikan päätepysäkki Rauhaniemen parkkipaikalle

Tampereen Lapinniemen ja Lapin alueet olisivat mitä parhainta asuntorakentamiseen, sanoo mielipidekirjoittaja.

17.9. 6:30

Lapinniemen ja Lapin kaupunginosat ovat jääneet Tampereen kehityksen sivuraiteelle.

Olen asunut pian kaksi vuotta Lapinniemessä ja viihtynyt varsin hyvin, mutta alueesta käy selkeästi ilmi, että se on jäänyt kesken, eikä sitä ole aikoihin juuri kehitetty. Alue olisi mitä parhainta asuntorakentamiseen ja siitä voisi kehittää koko Tampereen vetonaulan.

Sommerinkadulla oleva huonokuntoinen päiväkoti tulisi siirtää Lapinkaaren ja Rauhaniementien kulmaan, josta vanha opiskelijatalo korvattaisiin monitoimitilalla, jossa toimisi päiväkoti ja vanhusten toimintatalo, ja mahdollisesti ravintola ja kahvila.

Sommerinkadun päiväkodin tilalle rakennettaisiin 19 kerroksinen tornitalo, ja sitä varten Lapinniemen parkkihallia laajennettaisiin kolmella kerroksella alaspäin.

Rauhanniementien viisi rapistunutta opiskelijataloa korvattaisiin viidellä tornitalolla, jotka olisivat 23, 29, 31, 37 ja 41 kerrosta korkeita. Tornitaloista matalin olisi opiskelijatalo, seuraavat kolme kovan rahan asuntoja ja korkein toimisi hotellina. Opiskelijatalon rakennuskustannukset katettaisiin siis neljän muun tornitalon myyntituotoilla.

Näiden tornitalojen parkkiluolasto louhittaisiin Käpylän kaupunginosan alle, ja samaan yhteyteen louhittaisiin parkkitilaa Kaupin kansanpuiston kävijöille. Parkkihallin suuaukko ulos olisi Aaltotiellä ja suuaukko sisään olisi Käpytiellä, jolloin Käpylän henkilöautoliikenne kulkisi pelkästään Rauhaniementietä pitkin. Parkkihallista olisi hissit tornitalojen pihoihin, sekä Käpylän tasoon, josta pääsisi Kuntokolmoselle, ja lisäksi kävelytunneli veisi Kaupin urheilupuistoon.

Ratikkaa jatkettaisiin Rauhaniementielle siten, että sen päätepysäkki olisi Rauhaniemen nykyisellä parkkipaikalla. Ratikka kulkisi Rauhaniementietä etelään, ylittäisi Kekkosentien Naistenlahdenkadulle tarvittavaa uutta siltaa pitkin, josta ratikka erkaantuisi autotiestä Ratapihankadulle. Naistenlahdenkadun autoliikenne ohjattaisiin Kaivokadulle, josta pääsisi Pohjolankadun kautta keskustaan, Tammelaan ja Kekkosentielle.

Ratapihankadulla ratikka jatkaisi etelää kohti, kunnes Itsenäisyydenkadun ja Ratapihankadun kohdatessa olisi kolmetasoinen kääntöpöytä, joka liikkuisi pystysuunnassa samalla kääntyen 90 astetta, jonka 1. ja 3. tasojen kiskot olisivat samansuuntaiset, mutta 2. tason kiskot olisivat 90 asteen kulmassa 1. ja 3. tasoihin nähden. Kääntöpöytää käyttäen ratikka voisi siirtyä Ratapihankadun linjalta Itsenäisyydenkadun linjalle ja päinvastoin.

Ratapihankadun ratikkalinja jatkaisi Itsenäisyydenkadun kääntöpöydältä etelään, kohti Uros Live -areenaa, Technopolis Yliopistonrinnettä, Tulli Business Parkia, Torni-hotellia ja Tampereen yliopiston keskustakampusta. Näiden jälkeen ratikka jatkaisi vielä Järvensivulle.

Ratapihankadun autoliikenne lakkautettaisiin välillä Kekkosentie ja Åkerlundinkatu, kuten myös Itsenäisyydenkadun autoliikenne välillä Rautatienkatu ja Yliopistonkatu. Hälytysajoneuvot ja huoltoliikenne sallittaisiin kuitenkin molemmilla osuuksilla.

Mikäli pohjoiskansi toteutuu, niin tällöin pohjoiskannelta pääsisi ratikalla kaikkiin ilmansuuntiin.

Lauri Kumpulainen

Tampere

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos