Lukijalta: Kaupunkipyörien tulevalle kaudelle ei tarvita kuin sovelluksen viimeistely ja lisää harkintaa asemien sijoitteluun – sään ja sähköpotkulautojen syyttäminen on laiskaa - Lukijalta - Aamulehti

Sään ja sähköpotkulautojen syyttäminen on laiskaa – Kaupunkipyörien tulevalle kaudelle ei tarvita kuin sovelluksen viimeistely ja lisää harkintaa asemien sijoitteluun

Jos halutaan toimiva kaupunkipyöräjärjestelmä osaksi joukkoliikenneverkostoa, on tunnistettava tämän kauden epäonnistumisen syyt ja otettava muualta mallia.

27.8.2021 5:45

Aamulehti kirjoitti kaupunkipyörien heikosta menestyksestä. Huonosta myynnistä syytetään sähköpotkulautoja ja säätä. Tämä on ainoastaan laiskaa, sillä säitä ja potkulautoja on myös Helsingissä, Espoossa ja Kuopiossa, joiden kaupunkipyörät menestyvät hyvin.

Ensin järjestelmän avaaminen viivästyi viivästymistään. Kun sovellus oli viimein valmis ja 200 käytettyä pyörää Tampereella, oli jo liki heinäkuu. Kunnostuksesta huolimatta sosiaalisessa mediassa raportoitiin muun muassa jarrujen ja ohjauslaitteiden ongelmista.

Ensimmäiselle kaudelle aiotut asemat ja pyörät saatiin käyttöön vasta 10. elokuuta.

Nyt pyöriä on lähes tarpeeksi, mutta verkosto ei yllä Kissanmaata kauemmas rautatieasemasta, mikä kielii siitä, ettei asemia sijoiteltaessa ajateltu matkaketjuja vaan hupikäyttöä.

Töistä kotiin palaava helsinkiläinen voi ottaa metron Vuosaareen ja jatkaa asemalta viimeiset kilometrit Alepa-fillarilla. Näin muodostuu metron, bussin ja kävelyn yhdistelmää kätevämpi matkaketju. Tampereella vastaavasti asemia voisi sijoittaa Hervantaan ja Tesoman liepeille, jolloin ratikalla tai lähijunalla aloitetun matkan voisi päättää Sale-pyörällä.

Sähköpotkulautojen suosio lienee siinä, että niillä yksinkertaisesti pääsee sinne, mihin on menossa, siinä missä Sale-pyöräaseman bongaa helpoiten ratikan ikkunasta.

Heinäkuussa kaupunkipyörää kokeillut potentiaalinen kausikorttilainen on siis saanut puhelimeensa takkuavan sovelluksen, sillä käyttöönsä huonokuntoisen pyörän kehnoilla jarruilla, ja päässyt ajamaan sillä lähinnä Metsolta rautatieasemalle kävelijöiden sekaan Hämeenkadun hädin tuskin muusta kadusta erottuvaa pyörätietä.

Moniko on kokeiltuaan tai pelkkää asemakarttaa vilkaisten katsonut parhaaksi pitää 25 euroaan?

Jos halutaan toimiva kaupunkipyöräjärjestelmä osaksi joukkoliikenneverkostoa, on tunnistettava tämän kauden epäonnistumisen syyt ja otettava muualta mallia. Pyörä itse on kevyesti rullaava kelpo peli, joten kaudelle 2022 ei tarvita kuin sovelluksen viimeistely ja lisää harkintaa asemien sijoitteluun.

Tommi Nummelin

Tampere

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut